کد خبر: ۳۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
یک کارشناس تغذیه نسبت به مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین از جمله خرما و عسل و شربت در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این مواد خوراکی می‌تواند افت ناگهانی قند خون را در طول روز به همراه داشته باشد.

به گزارش آوای نشاط، فرزاد بابایی با بیان اینکه مسئله اصلی در ماه مبارک رمضان غذانخوردن به مدت طولانی است، گفت: در این زمان دستگاه گوارش و جریان خون دچار تغییراتی می‌شود و باید به این مسئله توجه داشت که فواید روزه‌داری در این ماه به شرط داشتن تغذیه درست و سالم است.

وی با بیان اینکه هر سه وعده افطار، شام و سحر باید در ماه مبارک رمضان لحاظ شود، گفت: وعده سحر به مثابه وعده ناهار افراد است و توصیه می‌شود افراد از هر شش گروه مواد غذایی در این وعده استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف برنج و نان و انواع خورش کم چرب را برای این وعده مناسب دانست و افزود: در این وعده مصرف گوشت باید به حداقل برسد، چرا که مصرف زیادتر از حد آن موجب کم آبی و تشنگی فرد در طول روز می‌شود.

بابایی بر مصرف انواع میوه و سبزیجات در وعده سحر تاکید کرد و افزود: مصرف این اقلام موجب می‌شود تا فرد در طول روز کمتر احساس تشنگی کند.

وی نسبت به مصرف بیش از حد قندهای ساده از جمله زولبیا و بامیه، خرما، شربت و عسل در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این اقلام موجب افزایش سریع قند خون شده و این افزایش سریع قند، ترشح انسولین را در پی دارد و به دنبال ترشح انسولین سطح قند خون فرد به طور ناگهانی افت پیدا می‌کند و این امر موجب ضعف شدید و گرسنگی فرد در طول روز می‌شود.

بابایی نسبت به مصرف غذاهای سرخ کرده هم در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این غذاها هم بدن را با کم آبی مواجه کرده و فرد را در طول روز به شدت تشنه می‌کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه نحوه استفاده از مواد خوراکی در وعده افطار را مهم دانست و افزود: در وعده افطار با توجه به اینکه فرد مدت زمان طولانی گرسنه بوده باید از مایعات ترجیحاً گرم همراه با مقدار مناسبی از قندهای ساده از جمله خرما و عسل طبیعی استفاده شود.

بابایی تصریح کرد: بعد از استفاده از این خوراکی‌ها، افراد می‌توانند از یک کاسه کوچک شله زرد یا فرنی و آش استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف زولبیا و بامیه را مضر دانست و افزود: در زولبیا و بامیه از روغن جامد که باعث تولید اسید چرب ترانس می‌شود استفاده می‌کنند و این ماده، عامل اصلی افزایش "کلسترول" خون است.

وی افزود: در همین راستا مصرف زولبیا و بامیه در هیچ زمانی توصیه نمی‌شود و این ماده خوراکی هیچ سودی برای بدن نداشته و تنها مقداری کالری میان تهی دارد.
وی بر لزوم ایجاد فاصله بین وعده افطار و شام تاکید کرد و افزود: بهتر است افراد حدود نیم تا یک ساعت فاصله بین دو این وعده بیندازند و در این بین به کارهای دیگر و عباداتشان بپردازند.

بابایی تصریح کرد: بعد از گذشت این مدت توصیه می‌شود وعده شام سبک باشد و می‌توان در این وعده هم از هر شش گروه مواد غذایی در حد تناسب استفاده کرد.
وی بر مصرف لبنیات در این وعده تاکید کرد وافزود: افراد می‌توانند در وعده شام از ماست استفاده کنند، اما مصرف ماست در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چرا که کارایی فرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: