کد خبر: ۳۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای مهر گذشته تا ۲۱ اردیبهشت امسال با ۱۱۴ درصد رشد در حالی به ۳۲۱.۶ میلی متر رسید که بارندگی‌ها ادامه دارد و سامانه بارشی جدید هم تا فردا (سه شنبه) در نقاط مختلف کشور فعال است.

به گزارش آوای نشاط، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی مزبور روز گذشته (یکشنبه) در شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات کرمان با رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت همراه بود.
تازه‌ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۵۰.۱ میلی‌متر) ۱۱۴ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۴.۹ میلی متر) ۴۳ درصد رشد کرد.
سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.

بارش‌ها در حوضه‌های اصلی

کشور ما ۶ حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.
بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۵۲۶.۴ میلی متر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (۲۰۶.۳ میلی متر) از ۱۵۵ درصد رشد برخوردار بوده است و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۴۸.۹) رشد ۵۱ درصدی دارد.
بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری ۴۹۴.۷ میلیمتر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳۱۴.۷) حدود ۵۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
میانگین بارش‌های این حوضه آبی کشورمان در دوره درازمدت ۳۳۲.۹ میلی متر بوده است که با رشدی ۴۹ درصدی همراه شده است.
میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۴۷۱.۴ میلی متر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳۵۵.۴) حدود ۳۳ درصدرشد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۲۹۶.۲) از رشدی ۵۹ درصدی برخوردار بود.
حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله ۲۸۷.۷ میلی متر بود که رشد ۶۴ درصدی برای آن گزارش شده است.
همزمان با افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه حجم آب دریاچه به ۵ میلیارد مترمکعب رسید.
براساس این گزارش، حجم بارش‌های حوضه قره قوم نیز ۲۶۴.۱ میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۱۰۹.۹) ۱۴۰ درصد رشد کرد و نسبت به دوره ۵۰ ساله (با ۱۹۹.۳) رشد ۳۲ درصدی داشت.
حجم بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران نیز ۲۰۰.۹ میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال (۸۹.۸) حدود ۱۲۴ درصد رشد یافت. این در حالی است که در دوره درازمدت این حوضه ۱۵۱.۲ میلی متر بارش با رشد ۳۳ درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش، حجم بارش‌ها در حوضه مرزی شرق ۱۰۰.۹ میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال (۳۵.۹ میلی متر) ۱۸۱ درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله ۵ درصد بیشتر شد.

 
منبع: ایرنا
برچسب ها: آوای نشاط ، بارندگی ، بارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: