کد خبر: ۳۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
پیشکسوت فوتبال ایران،‌ گفت: در زمان حضور کارلوس کی‌روش فرصت سوزی کردیم و در کنار او از یک مربی ایران نگذاشتیم تا در آینده از تجربیاتش استفاده کنیم.

به گزارش آوای نشاط، حشمت مهاجرانی از جمله مربیان ایرانی است که افتخارات زیادی در کارنامه ورزشی خود دارد. آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا و همچنین نخستین صعود تیم ملی به بازی‌های المپیک و جام جهانی تحت هدایت این مربی برای فوتبال ایران رقم خورد.

مهاجرانی در گفت‌وگو با با فارس در مورد مسائل مختلف فوتبال ایران صحبت‌های زیر را مطرح کرد:

لیگ برتر به اوج حساسیت خود رسیده و در حال حاضر چند تیم شانس رسیدن به قهرمانی دارند؟

رقابت قهرمانی در حال حاضر بین دو تیم در جریان است و تا چند هفته قبل چند تیم مختلف در این گردونه حضور داشتند اما با نتایجی که تراکتورسازی و استقلال گرفته این رقابت دیگر فقط بین پرسپولیس و سپاهان است. پرسپولیس با اختلاف سه امتیازی که نسبت به سپاهان دارد از یک حاشیه امنیت خوب برخوردار است. در فوتبال ایران قدرت‌ها آنقدر به هم نزدیک شدند که این مسئله باعث شده هیچ بازی قابل پیش‌بینی نباشد. در نهایت هم می‌بینیم رقابت قهرمانی بین دو تیمی است که در جام حذفی هم برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آیا رقابت چند تیم برای کسب عنوان قهرمانی نشان از پیشرفت فوتبال باشگاهی ایران دارد؟

خیر، این مسئله دلیل پیشرفت فوتبال نیست بلکه به بودجه باشگاه‌ها بازمی‌گردد. قبل از شروع لیگ برخی تیم‌ها با توجه به نیروی اقتصادی که دارند برای صعود نکردن و برخی برای قهرمانی بسته می‌شوند. تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان، پارس جنوبی جم، استقلال خوزستان، سپیدرود و ... با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و دائم می‌بینید که از نگرفتن حقوق خود گلایه می‌کنند. این تیم‌ها معمولا به دلیل اوضاع بدی که دارند نمی‌توانند نتایج خوبی بگیرند. درصد تیم‌های که با وجود مشکلات مالی می‌توانند به رقابت بالای جدول بیایند، بسیار کم است. تیمی مثل سایپا هم امسال این مشکل را داشت. در کل تمامی این مسائل باعث شد که در لیگ امسال چند تیم در گردونه رقابت باشند اما این مسئله را نمی‌توان دلیل پیشرفت فوتبال ایران دانست.

این روزها سکوهای ورزشگاه‌ها به محل جنگ و جدال طرفداران با یکدیگر تبدیل شده،‌چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

این مسائل در همه جای دنیا وجود دارد. در برخی کشورها این اتفاقات بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. نوع صحبت مربیان و مدیران باشگاه‌ها در کنترل این اتفاقات بسیار تاثیرگذار است. خیلی از مصاحبه‌هایی که انجام می‌شود تاثیراتش روی سکوها مشاهده و باعث تحریک هواداران می‌شوند. مربیان و مسئولان باشگاه‌ها باید در صحبت‌های خود تمامی جوانب را در نظر بگیرند و آرامش را به هواداران خود تزریق کنند. هواداران هم باید حرمت یکدیگر را و کسانی که در حال انجام بازی هستند را حفظ کنند و از توهین و زدن اتهام بپرهیزند. ما اعتقاد به پوریای ولی و روح پاک ورزش داریم به همین خاطر توصیه می‌کنم هواداران و لیدرها از توهین به بازیکنان بپرهیزند و به خاطر یک مصاحبه با سرنوشت مربی و یک بازیکن بازی نکنند. این مشکل خیلی بزرگی نیست و می‌توان آن را حل کرد.

بعد از اتمام جام ملت‌ها هنوز سرمربی جدید تیم ملی انتخاب نشده است. در این مورد چه نظری دارید؟

فرصت‌هایی که داشتیم را خودمان سوزاندیم. فرصت‌های طلایی در اختیار ما، از دست رفته‌اند. وقتی کارلوسکی‌روش 8 سال سرمربی تیم ملی ایران بود، یک مربی وطنی کنار او نگذاشتیم تا بتوانیم  در آینده از دانشی که او به دست می‌آورد استفاده کنیم. مشکلات از زمان کی‌روش شروع شد. علی کریمی که خودش از کادر فنی رفت اما او تحمل حضور افشین پیروانی،‌جواد نکونام و امید نمازی و هیچ مربی ایرانی دیگر را هم نداشت‌ کی‌روش نتوانست با هیچ کدام از این افراد کنار بیاید. در شرایطی که حضور مربی ایرانی در قرارداد او بود اما دیدیم که از این مهم نتوانستیم استفاده کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد الان دیگر نیازی به آوردن مربی خارجی و خرج پول بسیار زیاد، نداشتیم. متاسفانه فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و حالا هم کی‌روش رفته است. زمان حضور کی‌روش فوتبال ایران پیشرفت نکرد بلکه فوتبال ما بزرگ شد، مثل بچه‌ای که کم کم بزرگ می‌شود. این مسئله مثل یک حباب است که با یک سوزن می‌تواند از بین برود.

در حال حاضر بهترین راه برای تیم ملی چیست؟

ما باید از صفر شروع کنیم و از گذشته درس بگیریم. اتفاقی که در قرارداد کی‌روش افتاد دیگر نباید در تاریخ فوتبال ما تکرار شود. او 11 ماه خارج از ایران بود و فقط یک ماه در داخل کشور حاضر می‌شد. کی‌روش اصلا به بازی‌های لیگ نگاه نمی‌کرد و به بازیکن و مربی ایرانی اعتقاد نداشت. به همین خاطر هم حتی برای تمرینات ریکاوری بازیکنان را به کمپ تیم‌های ملی فرا می‌خواند. کاری به رفتار کی‌روش و فدراسیون ندارم اما در آینده مربی‌ای که به ایران می‌آید را باید کنترل کنیم. با وجود تمامی نقاط ضعف کی‌روش، وزیر ورزش و رئیس فدراسیون با سیاست و خوب نسبت به این مربی رفتار کرده و اجازه دادند او در جام ملت‌ها کنار تیم بماند. اگر کی‌روش نتیجه می‌گرفت که با او ادامه می‌دادیم اما وقتی نتوانست نتیجه بگیرد پایگاهی نداشت و قطع همکاری به سود دو طرف بود. در حال حاضر نظر من استفاده از مربی داخلی است. شما وقتی یک مربی خارجی می‌آورید در کنار او باید هزینه‌های حضور مترجم و چند دستیار همراه او را هم بدهید اما ما می‌توانیم با قراردادن یک مربی ایرانی با دانش و استفاده از چند کمک مربی خارجی در امور بدنسازی و تاکتیکی کادر بسیار قوی‌ای را تشکیل دهیم. قطعا حضور مربی ایرانی که با آداب و فرهنگ ایرانی آشناست خیلی بیشتر می‌تواند به ما کمک کند.

تیم امید هم وضعیت نامشخصی دارد. در مورد تیم امید چه نظری دارید؟

در فوتبال فاکتورهای مهم زیادی داریم که یکی از اصلی‌ترین فاکتورها درستی، صداقت و عاشق بودن است. حمید استیلی عاشق کارش و تیم ملی ایران است و به صداقت و درستی در جامعه فوتبال مشهور است. تیم امید وضعیت حساسی دارد و حیف است به موفقیت نرسد. خیلی‌ها تمام سوابق خود را برای موفقیت تیم امید گرو گذاشته‌اند. امیدوارم تیم امید بتواند نتایج خوبی بگیرد و به موفقیت برسد. به هر حال این تیم اهمیت بسیار زیادی دارد و من نسبت به آینده آن بسیار امیدوار هستم.

آیا عملکرد تیم امید در مرحله انتخابی المپیک رضایتبخش بود؟

ما در آن مسابقات به آن شکلی که باید، برتری مطلق نسبت به حریفان‌مان نداشتیم. این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد. می‌گویند ما برخی از گل‌هایمان را از روی ضربات کاشته زدیم اما این هم جزئی از فوتبال است. به هر حال ما احتیاج به تغییر روش بازی داریم، نمی‌گویم ضعف اما باید این شرایط بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: