کد خبر: ۳۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
با جدی‌تر شدن موضوع دو نرخی شدن بنزین و احتمال شروع سهمیه‌بندی آن از روزهای آتی، دارندگان وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند؛ به شدت نگران شده و در تکاپوی ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت هستند.

به گزارش آوای نشاط، با جدی‌تر شدن موضوع دو نرخی شدن بنزین و احتمال شروع سهمیه‌بندی آن از روزهای آتی، دارندگان وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند؛ به شدت نگران شده و در تکاپوی ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت هستند.

اما دولت تصمیمی بر ارایه کارت سوخت جدید ندارد و امکانی فراهم کرده است تا افراد متقاضی کارت سوخت بتوانند یکی از کارت‌های بانکی خود را به کارت سوخت تبدیل کرده و از آن در جایگاه‌های سوخت استفاده کنند.

در ادامه می‌خواهیم روش‌های تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت را بررسی کنیم.

ثبت‌نام از طریق بانک‌ها

یکی از روش‌هایی که برای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت وجود دارد؛ مراجعه به بانک‌هایی است که از آن‌ها کارت بانکی دارید و درخواست برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی است.

برخی از شعب بانک‌ها شرایطی را فراهم کردند تا مشتریان آن‌ها بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر، با ارایه کارت بانکی و کارت خودرو، فرایند ثبت‌نام را در خود شعبه انجام داده و کارت سوخت به کارت بانکی مشتری متصل شود.

در این زمینه، بانک‌ها به رقابت با یکدیگر پرداخته و حتی مشاهده شده برخی بانک‌ها به مشتریان خود جوایز و هدایای ویژه‌ای هم برای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت اختصاص می‌دهند.

بنابراین، اگر هنوز برای ثبت‌نام دریافت کارت سوخت یا تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت اقدامی نکردید؛ بهتر است هرچه زودتر به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و درخواست اتصال کارت سوخت به کارت بانکی را داشته باشید.

دفاتر پلیس +۱۰

این دفاتر هم با دریافت هزینه‌ای نزدیک به ۳۳ هزار تومان، فرایند ثبت‌نام و تقاضا برای کارت سوخت و همین‌طور اتصال کارت سوخت به کارت بانکی را انجام می‌دهند

اگر تجربه مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ را داشته باشید؛ حتما می‌دانید که این دفاتر محدودیت‌هایی دارند و احتمالا شما مدت زمانی معطل می‌شوید. مثلا، ساعت خاصی شروع به کار کرده و در ساعت خاصی نیز تعطیل می‌کنند یا فرایند ثبت‌نام آن‌ها کند است.

به نظر می‌رسد مراجعه به شعب بانک‌ها یا ثبت‌نام در سایت www.mob.gov.ir و همین‌طور اقدام از طریق اپلیکیشن دولت همراه راحت‌تر و سریع‌تر از دفاتر پلیس +۱۰ باشد و هزینه کمتری در پی دارد.

سایت دولت الکترونیک

ساده‌ترین روش برای ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت جدید یا المثنی و اتصال آن به کارت بانکی، استفاده از سایت خدمات دولت الکترونیک یا درگاه ملی خدمات دولت همراه به آدرس https://mob.gov.ir است.

البته، در این سایت خدمات مختلفی ارایه می‌شود که یکی از آن‌ها ثبت‌نام برای کارت سوخت است. شما می‌توانید در صفحه اول این سایت اپلیکیشن دولت همراه برای دستگاه‌های اندروید و iOS را هم دریافت و روی گوشی موبایل خود نصب کنید یا از طریق وب اپلیکیشن فرایند ثبت‌نام را انجام دهید.

به هر حال، چه از طریق وب اپلیکیشن یا نسخه موبایل باید ۸ مرحله زیر برای ثبت‌نام کارت سوخت جدید و اتصال آن به کارت بانکی را طی کنید:

۱- وارد سایت خدمات دولت الکترونیک شوید و در همان صفحه اول گزینه «ثبت‌نام کارت سوخت بانکی» را کلیک کنید. مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام را مشاهده خواهید کرد. باید تمامی این مدارک را تهیه و در کنار خود داشته باشید تا بتوانید در مراحل بعدی ثبت‌نام کنید. تیک تایید قوانین و مقررات سایت را زده و کلید «تایید» را بزنید.

۲- شماره موبایل خود (مالک خودرو یا وسیله نقلیه) و کد امنیتی را وارد کنید.

۳- منتظر دریافت کد و شناسایی موبایل از طریق پیامک (OTP) باشید.

۴- در این مرحله باید کد ملی و تاریخ تولد صاحب و مالک وسیله نقلیه را وارد کنید.

۵- اطلاعات وارد شده را بررسی و از صحت آن‌ها مطمئن شوید.

۶- اکنون باید نوع وسیله نقلیه و VIN یا بارکد خودرو که روی کارت خودرو درج شده است را وارد کنید (تصویر زیر)

۷- فهرستی از کارت‌های بانکی متعلق به صاحب وسیله نقلیه یا همان فردی که اطلاعات‌اش در سیستم ثبت شده است را مشاهده می‌کنید. کارت بانکی که باید تبدیل به کارت سوخت شود را انتخاب کنید.

۸- سهمیه سوخت شما مشخص شده و به کارت سوخت یا همان کارت بانکی افزوده می‌شود. در این مرحله باید تایید نهایی کنید تا فرایند ثبت‌نام و تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت تمام شود.

شماره‌گیری #۴*

در اطلاعیه ثبت‌نام جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روش جدیدتر و سریع‌تری با کد دستوری #۴* (ستاره ۴ مربع) نیز برای ثبت‌نام کارت سوخت جدید و اتصال به کارت بانکی فراهم شده است.

در این روش، مالک وسیله نقلیه می‌تواند #۴* را شماره‌گیری کرده و مراحل آن را از طریق کدهای دستوری طی کند و با اعلام یک شماره کارت بانکی به ازای هر وسیله نقلیه، کارت سوخت جدید دریافت کند.

 
منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: