کد خبر: ۳۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
وزیر خارجه پیشین کشورمان عنوان کرد: شيوخ امارات بدانند ورود به بازی خطرناك ترامپ عليه ايران، صادرات نفت‌شان را به صفر خواهد رساند.

به گزارش آوای نشاط، منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با اشاره به بیانیه کاخ سفید در لغو معافیت‌های مربوط به خرید نفت ایران و استقبال عربستان سعودی و امارات از این بیانیه و اینکه این کشورها سعی می‌کنند نفت مورد نیاز را جبران کنند، در صفحه توئیترش نوشت: «پس از انقلاب وقتی شیوخ امارات با تحریک و هدایت انگلیس علیه جزایر ایرانی دست به تبلیغات وسیعی زدند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اماراتی‌ها باید از دریای خون بگذرند.»

وی افزود‌: «امروز نیز شیوخ امارات بدانند ورود به بازی خطرناک ترامپ علیه ایران، صادرات نفت‌شان را به صفر خواهد رساند.»

به گزارش فارس، کاخ سفید (دوشنبه) دوم اردیبهشت ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» تصمیم گرفته است معافیت های نفتی ایران را و استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه می به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.در این بیانیه آمده بود که آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند.

بیانیه کاخ سفید واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران را در پی داشت و وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست، از رایزنی‌های داخلی و خارجی خبر داد و گفت که تصمیم مقتضی در این زمینه اتخاذ و اعلام می شود.

از سوی دیگر «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) در واکنش به موضع امارات و عربستان از تصمیم ترامپ و حمایت از تحریم صادارت نفت ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه موضع حکومت‌های عربستان و بحرین را در حمایت از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد و آن را نشانه تبعیت کورکورانه از آمریکا و نادانی آنان نسبت به عواقب این اقدام برشمرد.

سید عباس موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود و مسئولیت هرگونه تبعات را متوجه آمریکا و کشورهای مزبور می‌داند.

به گزارش فارس، شورای وزیران و وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه به طور جداگانه با استقبال از تصمیم واشنگتن در لغو معافیت‌های نفتی ایران، از دیگر کشورها هم خواستند تا به کمپین فشار علیه ایران بپیوندند.

علاوه بر این، پادشاهی بحرین روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه حمایت خود از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی را اعلام کرد و آن را «اقدامی ضروری و مهم برای تقویت و حمایت از تلاش‌های مربوط به خشکاندن منابع تروریسم و مقابله با نقش خطرناک ایران در برهم زدن امنیت و ثبات (منطقه) و حمایت از گروه‌های تروریستی» برشمرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: