کد خبر: ۳۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه بیانیه ای موضع گیری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص حادثه کشتار ارامنه در سال 1915 را محکوم کرد.

به گزارش آوای نشاط، در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: ما موضع گیری ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در خصوص وقایع سال 1915که برپایه ادعاهای غیر واقعی است رد می کنیم و آن را فاقد ارزش می دانیم و تحریف تاریخ برای ملاحظات سیاسی داخلی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وزارت خارجه ترکیه در ادامه خواستار تشکیل یک کمیسیون مشترک تاریخی برای بررسی وقایع سال 1915 بر پایه اسناد آرشیوی کشورهای دیگر، ترکیه و ارمنستان شد.
وزارت خارجه ترکیه افزوده است: ما و به همین مناسبت اندوه قربانیان مسلمان، مسیحی و یهودی که جان خود را در طول دوره سقوط امپراتوری عثمانی از دست دادند، فراموش نمی کنیم.
در این بیانیه همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده تا در خصوص وقایع سال 1915 جانب انصاف را رعایت کند.
کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه ای با اشاره به وقایع سال 1915 علیه ارامنه از آن به عنوان فاجعه بزرگ یاد کرده بود.
پیش از این نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام دولت فرانسه مبنی بر برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان نسل کشی ارامنه، پاریس را مورد حمله لفظی قرار داد و این کشور را عامل کشتار بیش از هشتصد هزار روآندایی معرفی کرد.
ترکیه کشتار شماری از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول را پذیرفته است اما آمارهای ارائه شده در این زمینه را قبول ندارد. آنکارا همچنین کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را «سازمان یافته» نمی داند و به همین دلیل بر این باور است که این قتل عام «نسل کشی» نبوده است.
کشتار ارامنه که از آن با مفاهیمی همچون “نسل کشی” و یا “هولوکاست ارامنه” یاد می شود، به نابودی و کشتار حدود یک میلیون نفر از جمعیت ارمنی ساکن در سرزمین های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول اطلاق می شود.

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: