کد خبر: ۳۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
همزمان با اوج درگیری میان نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی و مورد حمایت دولت شرق با نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در نزدیکی طرابلس پایتخت درغرب این کشور، حفتر راهی مصر شد و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به عنوان مهم ترین متحد منطقه ای خود دیدار کرد.

به گزارش آوای نشاط، «بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر در صفحه فیسبوک خود روز یکشنبه نوشت: السیسی در این دیدار بر حمایت مصر برای مبارزه با تروریسم و شبه نظامیان تندرو و برقراری ثبات در تمامی اراضی لیبی تأکید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: دو طرف در خصوص آخرین تحولات میدانی در لیبی و تمایل قاهره برای اتحاد، ثبات و امنیت آن کشور رایزنی کردند.

دیدار حفتر با السیسی آن هم در برهه زمانی صورت می گیرد که درگیری نیروهای تحت امر فرمانده کل ارتش لیبی و نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی به ریاست السراج در نزدیکی طرابلس؛ پایتخت این کشور به اوج رسیده است.

«محمد حسن عامر» روزنامه نگار و پژوهشگر امور لیبی این دیدار را «سفری برای ارزیابی و بازاندیشی» دانسته است.

عامر، دیدار حفتر را کاملاً در ارتباط تنگاتگ با عملیات نظامی 10 روز اخیر در اطراف طرابلس دانسته است و بر این باور است که این سفر برای ارزیابی، باز اندیشی در خصوص نتایج این درگیری ها به وقوع پیوسته است.

وی افزود: این دیدار همچنین برای رایزنی و گفت وگو در خصوص مواضع جامعه جهانی در خصوص عملیات ارتش ملی لیبی در اطراف پایتخت صورت گرفته است.

این پژوهشگر امور لیبی اضافه کرد: از سوی دیگر، عملیات برای کنترل طرابلس ادامه دارد و از طرف دیگر این روند حل سیاسی بحران لیبی را تضعیف می کند و این موضوعی است که مصر آن را دنبال نمی کند.

سفر حفتر به قاهره درحالی صورت می گیرد که که مصر به همراه امارات و عربستان از حامیان اصلی حفتر هستند؛ درحالی که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای غربی از دولت وفاق ملی حمایت می کنند.

لیبی از 15 فروردین و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس؛ پایتخت بار دیگر متنشج است.

سازمان جهانی بهداشت در خصوص خسارت های درگیری میان گروه های لیبیایی اعلام کرد که تاکنون این درگیری ها 121 کشته و 561 زخمی برجای گذاشته است.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
برچسب ها: آوای نشاط ، السیسی ، حفتر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: