کد خبر: ۳۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
قضات دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را رد کردند.

به گزارش آوای نشاط، قضات دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را رد کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی این دیوان آمده است که قضات دادگاه تصمیم گرفتند انجام تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در افغانستان درحال حاضر نمی‌تواند به سود تامین عدالت باشد.

هفته پیش آمریکا روادید «فاتو بنسودا»، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به‌دلیل تحقیقاتش درباره عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان لغو کرد.

بنسودا اواخر سال ۲۰۱۷ از قضات دیوان بین‌المللی درخواست کرد به او اجازه دهند تا اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را مورد تحقیق قرار دهد.

فاتو بنسودا در آن زمان گفت بررسی مقدماتی دفتر او نشان داده که معیار و شرایط لازم برای انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان فراهم است.

آمریکا هیچگاه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نشد و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در مورد شهروندان آمریکایی را به این دلیل که «حاکمیت ملی آمریکا» را تهدید می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

آمریکا همچنین استدلال می‌کند که این کشور خود آیین دادرسی جامعی برای رسیدگی به سوءرفتارهای سربازان این کشور دارد.

قضات دیوان بین‌المللی روز جمعه اعلام کردند با آنکه شرایط لازم چون صلاحیت قضایی و مدارک مرتبط فراهم است اما در وضعیت کنونی افغانستان انجام تحقیقات موفقیت‌آمیز و پیگرد قانونی با محدودیت شدید روبرو است.

قضات تاکید کردند که بودجه دیوان محدود است و باید منابع خود را بر روی فعالیت‌هایی متمرکز کند که شانس موفقیت بیشتری دارد.

در طول جنگ آمریکا در افغانستان 48 هزار نفر کشته شدند و شرایط در این کشور هر روزه بدتر می‌شود.

در گزارش جدید سازمان ملل اعلام شده است که در سال گذشته بیش از 10 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند و یکی از دلایل افزایش این امر تشدید حملات هوایی آمریکا در افغانستان است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: