کد خبر: ۳۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
بسیاری از ناظران در اسرائیل می‌گویند که سه پرونده علیه نتانیاهو به ظن فساد و خیانت در امانت که نزد دادستانی است، در ماه‌های آینده به جریان خواهد افتاد و اگر سرانجام او به پای میز محاکمه برده شود، ممکن است اسرائیل با انتخاباتی دوباره در ادامه سال روبه‌رو شود.

به گزارش آوای نشاط، بنیامین نتانیاهو برای پنجمین بار در اسرائیل در قدرت می‌ماند. حزب لیکود و ائتلاف «آبی- سفید» دو رقیب اصلی انتخابات پارلمانی اسرائیل آراء برابری به‌دست آوردند اما با حمایت احزاب دست راستی از لیکود شمار کرسی‌های این حزب بیشتر شد. تاکنون دیوید بن گوریون، اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طولانی‌ترین دوره نخست وزیری را داشته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که حزب لیکود متعلق به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نیز رقیب اصلی او بنی گانتس از ائتلاف آبی و سفید هر کدام ۳۵ کرسی پارلمان اسرائیل (کنست) را به‌دست آورده‌اند اما با حمایت احزاب مذهبی و راست افراطی از حزب نتانیاهو شمار کرسی‌های آن‌ها در مجموع به ۶۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست می‌رسد و بدین ترتیب لیکود و متحدانش اکثریت را از آن خود می‌کنند.

در عین حال این احتمال مطرح است که این شادی در ادامه سال به سختی‌های قضایی و قانونی برای نتانیاهو مبدل شود و کار دولت تازه‌اش را نیز فلج کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رئوون ریولین، رئیس جمهوری، احتمالا چهارشنبه آینده، ۲۸ فروردین، کار تشکیل دولت را به نتانیاهو محول می‌کند؛ پس از آن نتانیاهو طبق قانون یک دوره ۲۸ روزه و بعد از آن نیز یک دوره ۱۴ روزه دیگر برای تشکیل دولت مهلت خواهد داشت.

با این حال بنیامین نتانیاهو نظر به وجود یک جناح راست قوی حامی او، منتظر تعیین تکلیف رئیس جمهوری نمانده و تنها لحظاتی پس از پایان رای‌گیری، کار تشکیل دولت تازه خود را با گفت‌وگوی تلفنی با سران احزاب راست و مذهبی آغاز کرد.

از آنجا که نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف ناچار است به سهم‌خواهی احزاب راستگرا و مذهبی تن در دهد، به نظر می‌رسد دولتی که او این بار تشکیل دهد، بیش از گذشته به‌شدت حامی مالی اولترا اورتودکس‌ها و تامین‌کننده افراطی‌ترین خواسته‌های راستگرایان باشد.

با وجود این، بسیاری از ناظران در اسرائیل می‌گویند که سه پرونده علیه نتانیاهو به ظن فساد و خیانت در امانت که نزد دادستانی است، در ماه‌های آینده به جریان خواهد افتاد و اگر سرانجام او به پای میز محاکمه برده شود، ممکن است اسرائیل با انتخاباتی دوباره در ادامه سال روبه‌رو شود.

نخست وزیر اسرائیل متهم است که از تجار متمول هدیه‌های ارزشمندی دریافت کرده و برای جلب نظر مثبت رسانه‌ها به سود خود اقداماتی انجام داده است. نتانیاهو این اتهامات را رد کرده و گفته هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده است.

پیش از انتخابات تشکیل پرونده‌های فساد مالی علیه نتانیاهو را به ضرر کارزار انتخاباتی او تحلیل می‌کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: