کد خبر: ۳۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی:
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: خیلی‌ها معتقدند بارش‌ها این وضعیت را به بار آورده است هرچند منکر این موضوع نیستیم، اما یکی از علت‌های وضعیت امروز دریاچه رهاسازی آب پشت سدها و لایروبی مسیل در استان است.

به گزارش آوای نشاط، خلیل ساعی در تبریز در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: وضعیت دریاچه بسیار مناسب بوده و نزدیک به 51 سانتی‌متر افزایش تراز را داشته‌ایم و  تراز دریاچه در حال حاضر 1271.25 است که سال گذشته در همین روز 1270.74 بود که درنتیجه 51 سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

وی افزود: وسعت دریاچه ارومیه در سال جاری 2795 کیلومترمربع بوده و آنچه ستاد پیش‌بینی کرده بود به تا به 4 هزار و 300 کیلومتر برساند بالاتر از نصف آن را توانسته پر کند. درحالی‌که سال گذشته در همین روز 2 هزار و 276 کیلومترمربع بود درنتیجه نزدیک به 517 کیلومترمربع افزایش سطح داشته‌ایم.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: امروز 3 میلیارد 290 میلیون مترمکعب آب در داخل دریاچه داریم که سال گذشته در همین روز 1 میلیارد و 990 میلیون مترمکعب بود.

وی خاطرشان کرد: خیلی‌ها معتقدند بارش‌ها این وضعیت را به بار آورده است هرچند منکر این موضوع نیستیم و خداوند را برای نعمت‌هایش شاکریم اما اگر به آمار سال‌های 1375 تا 1389 برگردیم در این باز زمانی 15 ساله بارش‌های چنینی اتفاق افتاده بود اما چرا ارتفاع دریاچه در اندازه 6.5 متر در همین 15 سال پایین آمده بود.

ساعی بیان کرد: یکی از علت‌های وضعیت امروز دریاچه رهاسازی آب پشت سدها و لایروبی مسیل در استان در حدود 130 کیلومتر و هدایت آب‌های پشت دریچه‌ها هدایت‌کننده آب به مزارع به سمت دریاچه که در زمستان که مسدود بوده و کارهای فرهنگی بسیاری که انجام‌شده و البته در اولویت این مسائل عنایت الهی بوده که همه دست‌به‌دست هم داده باعث شده دریاچه به این حال بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که برای فصل بهار انجام‌شده بارش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده آب به سمت پیکره دریاچه هدایت خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: