کد خبر: ۳۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
وادرات و عرضه گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی متوقف شد. این خبری است که دبیر ستاد تنظیم بازار امروز آن را اعلام کرد.

به گزارش آوای نشاط، وادرات و عرضه گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی متوقف شد. این خبری است که دبیر ستاد تنظیم بازار امروز آن را اعلام کرد.

براین اساس، برای واردات گوشت قرمز باید از ارز نیمایی استفاده کرد و این کالا دیگر ارز 4200 تومانی نمی گیرد.

در چند ماه آخر سال گذشته بازار گوشت به خاطر اختلاف چند برابری قیمت در داخل و خارج از کشور و رواج گسترده قاچاق دام و کمبود در بازار به شدت ملتهب بود.

دام ها به جای کشتارگاه ها روانه مرزها می شدند و قاچاق گسترده موجب کبود شدیدی در عرضه گوشت کشور شد.

در نتیجه این وضعیت، گوشت در کورس قیمتی بی سابقه هر روز با نرخی جدید در فروشگاه ها عرضه می شد.

با اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت و در ادامه واردات و عرضه گسترده گوشت گرم با قیمت ارزان در بازار، بحران کمبود تا حدودی فروکش کرد.

گوشتی که با ارز 4200 تومانی وارد می شد با قیمت هر کیلو 37 تا 38 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید.در حالی که گوشت ایرانی تا کیلویی 120 هزار تومان در بازار قیمت خورده بود.

اما حالا دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به کاهش التهاب در بازار از توقف واردات گوشت با ارز 4200 تومانی خبر داده است.

بر اساس گفته های عباس قبادی، از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

واردات گوشت گوسفندی ۱۴۶ درصد افزایش یافت

وی در گفت و گو با تسنیم اظهارداشت: ایران تولیدکننده گوشت قرمز است و حدود 90 درصد نیاز کشور را تولید و تنها 10 درصد آن را وارد می‌کند و مشکلی برای تامین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه تعداد دام تولیدی در کشور زیاد و وضعیت مراتع نیز برای چرای دام مناسب است، ادامه داد: دامداران نیز دام خود را نگه داشته اند که پروار شود و وضعیت گوشت قرمز در کشور مناسب است و تنها 10 درصد کسری مورد نیاز از خارج تامین می شود.

**عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند

قبادی در پاسخ به اینکه آیا واردات گوشت قرمز توسط دولت و نظارت بر روند عرضه گوشت قرمز در بازار نیز منتفی شده است، گفت: در زمانی که گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی وارد می شد تنها 10 تا 20 درصد آن توسط شرکت پشیبانی امور دام وارد و مابقی توسط تجار و بازرگانان بخش خصوصی وارد می شد، اما دیگراز آن فضایی که گوشت به نصف قیمت عرضه و در فروشگاه ها صف ایجاد شود، فاصله گرفته ایم و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت گوشت قرمز است.

قبادی یادآورد شد که در یک مقطعی بازار گوشت قرمز به مشکل خورده بود و دولت به همین خاطر مداخله کرد اما در شرایط فعلی بازار خود را تنظیم می کند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: