کد خبر: ۳۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
گزارشی از سیل در خوزستان:
خوزستانی که تا همین دیروز هلاک بود از تشنگی، آبی به زمین‌های کشاورزی اش نمی‌رسید و برای تابستان ۹۸ مدیریت اضطراری پیش بینی شده بود، حالا تا بام‌های روستا در آب فرو رفته و تنها سر نخل‌های بلند قدش پیداست.

به گزارش آوای نشاط، خوزستانی که تا همین دیروز هلاک بود از تشنگی، آبی به زمین‌های کشاورزی اش نمی‌رسید و برای تابستان ۹۸ مدیریت اضطراری پیش بینی شده بود، حالا تا بام‌های روستا در آب فرو رفته و تنها سر نخل‌های بلند قدش پیداست.

خیلی از روستاییان حاشیه رودخانه دز و کرخه و کارون با وجود مقاومت در مقابل ترک روستا، در نهایت به اردوگاه‌های مشخص شده از سوی مدیریت بحران خوزستان پناه آوردند و حالا با وجود دلگرمی‌ها و وعده‌هایی که مسئولین برای کمک به آن‌ها می‌دهند با نگرانی به آینده نامعلوم زندگی شان می‌اندیشند، مقابل اردوگاه‌ها بیتوته کرده اند و از نیارهایشان همچون مواد غذایی، پوشاک، لوازم بهداشتی، دستشویی، چادر و تجهیزات امدادی می‌گویند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت بحران خوزستان، تاکنون و در پی بالا آمدن دبی رودخانه‌های منتهی به خوزستان و احتمال آبگرفتگی روستا‌ها و شهر‌های اطراف این رودخانه ها، ۱۸۲ روستا تخلیه شده و از این تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

تا این لحظه به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند؛ همچنین حدود ۳۰ هزار نفر در ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز برای آن‌ها فراهم شده است.

از ان طرف با وجود شایعاتی که درباره ناپایداری سد کرخه در پی افزایش آورد رود مطرح شد، مسئولان ذیربط به مردم اطمینان داده اند که سیلاب ورودی به خوزستان مدیریت شده و سد کرخه شرایط پایداری دارد تا آنجا که گفته شده آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سدها، نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

مدارس شوش و شاوور تا پایان هفته تعطیل‌اند

بنابر اعلام فرمانداری شوش، مدارس شوش و شاوور تا پایان هفته تعطیل‌اند.

براساس اعلام فرمانداری شوش، با توجه به مشکلات ناشی از سیلاب اخیر، کلیه مدارس این شهرستان‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.

سیاری: با اتحاد و همدلی از بحران عبور می‌کنیم

فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان با اشاره به عبور ملت ایران از تمامی بحران‌ها در چهل سال اخیر، گفت: با اتحاد و همدلی از بحران کنونی نیز عبور می‌کنیم.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در بازدید از بخش ابوجلال جنوبی در کنار رودخانه کرخه از توابع شهرستان سوسنگرد در جمع مردم، گفت: با اتحاد و همدلی می‌توانیم از این بحران عبور کنیم، همچنان که در طول این چهل سال پس از انقلاب توانسته‌ایم از بحران‌های زیادی عبور کنیم.

وی افزود: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف خوزستان در حال امدادرسانی به مردم هستند و ما تا آخرین لحظه در کنار مردم هستیم و تمام تجهیزات و نیروی انسانی خود را در کنترل سیل احتمالی پای کار آورده‌ایم.

زیر آب رفتن ۱۴ تاسیسات آبرسانی روستایی شوشتر/ قطع آب ۴۴ روستا

مدیر امور آبفا روستایی شهرستان شوشتر از زیر آب رفتن و از مدار خارج شدن ۱۴ تاسیسات ابرسانی روستایی این شهرستان بر اثر سیلاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، ارژنگ محمدی اظهار کرد: بر اثر سیلاب ۱۴ تاسیسات آبرسانی روستایی شهرستان شوشتر به زیر آب رفته و از مدار بهره برداری خارج شدند. بر اثر این اتفاق آب ۴۴ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار نفر بطور موقت قطع شده است.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر آبرسانی به اهالی شریف این روستا‌ها از طریق تانکر سیار و توزیع آب بسته بندی انجام می‌شود.

تعطیلی مدارس کارون تا پایان هفته

با اعلام فرمانداری کارون مدارس این شهرستان تا پایان هفته تعطیل هستند.

بنا بر اعلام فرمانداری کارون، با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر، کلیه مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.

در این بین در پی بالا آمدن سطح آب و افزایش دبی رودخانه کرخه، و اطلاعیه اخیر ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، جهت تخلیه روستا‌ها و مناطق شهری حمیدیه، مردم روستا‌های اطراف حمیدیه به تپه‌ها و شن زار‌ها پناه بردند.

۹۷ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر شده است/پایداری و سلامت کامل بدنه سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد مخازن سد‌های استان خوزستان پر شده است.

به گزارش ایسنا، "فرهاد ایزدجو" آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان را هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سد‌ها نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: آورد طبیعی رودخانه‌های استان خوزستان از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از مخزن سد‌ها خارج شده است.

ایزدجو با تاکید بر پایداری و سلامت کامل بدنه سد مخزنی کرخه تصریح کرد: هم‌اکنون ورودی به سد کرخه دوهزار و ۲۸۷ مترمکعب در ثانیه و خروجی آن دو هزار و ۴۷۶ مترمکعب در ثانیه است.

تردد در محور اهواز - شوش برای کلیه خودرو‌ها ممنوع شد

رئیس پلیس راه خوزستان از اعمال ممنوعیت تردد در محور اهواز - شوش برای کلیه خودرو‌ها خبر داد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ظهر امروز تردد در محور اهواز - شوش به دلیل آبگرفتگی برای خودرو‌های سبک ممنوع شده بود، اظهار کرد: به دلیل بالا آمدن سطح آب، تردد در محور اهواز به شوش و بالعکس برای کلیه خودرو‌های سبک و سنگین ممنوع است.

انتهای پیام/

 

منبع: انتخاب
برچسب ها: آوای نشاط ، سیل ، خوزستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: