کد خبر: ۳۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
درحالی نخست وزیر عراق رسما از ادامه واردات گاز از ایران علی رغم تحریم های آمریکا خبر می دهد که مسئولان صنعت نفت ایران بارها اعلام کرده اند مشکل اصلی در این زمینه، پرداخت وجوه از طرف عراقی ها در شرایط تحریم است که باید برطرف شود.

به گزارش آوای نشاط، روز گذشته عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد و با مسئولان عالی رتبه ایران دیدار کرد. در این دیدار دو طرف به ادامه واردات گاز و نفت از ایران تاکید کردند به طوریکه عبدالمهدی در این دیدار اعلام کرد عراق به گاز ایران نیازمند است و هیچ عاملی نمی تواند مانع از واردات گاز از ایران شود.

عراق که در فهرست معافیت های تحریمی آمریکا در دور اول قرار داشت به دنبال گرفتن مجوز از آمریکا برای ادامه معافیت بود تا بتواند گاز مورد نیاز خود را که به منظور تولید برق از ایران وارد میکند تامین کند. این کشور در آخرین روزهای سال 97 موفق شد تا این معافیت را تمدید کرده و سه ماه دیگر نیز اقدام به واردات گاز از ایران کند. هرچند که عراقی ها تا سال 2020 نیازمند گاز ایران هستند و تا آن سال نمی توانند به تولید گاز برسند.

نکته حائز اهمیت در صادرات گاز ایران به عراق موضوع تسویه حساب آن است که وزیر نفت در نشست خبری که در بهمن ماه سال 97 داشت اعلام کرد ماهانه 200 میلیون دلار گاز به عراق صادر می کنیم که پول آن را نمی دهند. اما یک ماه قبل از این صحبت های زنگنه حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود که پول گاز ایران با ارز یورو دریافت می شود و اخیرا نیز برخی از منابع مطلع در بانک مرکزی اعلام کرده اند پول گاز صادراتی ایران با ارز یورو از عراق دریافت می شود.

امروز نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در جریان دیدار روحانی و عبدالمهدی موضوع مطالبات ایران از عراق مورد گفت‌وگو قرار گرفت و در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است و بایستی در مورد نحوه تکمیل و تداوم روابط مالی و پولی دو کشور با توجه به حجم در حال افزایش صادرات ایران تصمیم گیری شود.

براساس این گزارش، امروز بیژن زنگنه وزیر نفت هم در حاشیه بازدید از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی EIED))، میزان طلب گازی ایران از عراق را ۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

آنچه که از گفته های مسئولان صنعت نفت ایران و بانک مرکزی می توان دریافت کرد این است که مشکل اصلی در صادرات گاز ایران حجم صادرات گاز به این کشور همسایه نیست بلکه دریافت وجوه از عراقی ها است. در واقع، این وجوه هرچند دریافت می شوند ولی به دلیل تحریم بانکی ایران این امر به راحتی صورت نمی گیرد.

براساس این گزارش، قرارداد صادرات گاز از ایران به عراق از ۳۱ خردادماه سال 96 بعد از شش سال اجرایی شد و طبق این قرارداد میزان صادرات گاز به این کشور به روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب رسید که قرار است میزان صادرات گاز به عراق با آغاز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ششم سراسری  ۳۵ میلیون مترمکعب برسد.

این گزارش حاکی است در حال حاضر ایران روزانه 42 میلیون متر مکعب گاز صادر می کند که بخش قابل توجهی از این میزان به ترکیه اختصاص یافته است و صرفا میزان صادرات گاز ایران به عراق حدود 12 تا 14 میلیون متر مکعب در روز است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: