کد خبر: ۳۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
در نشست خبری مشترک با روحانی؛
نخست‌وزیر عراق گفت: معتقدیم اگر عراق به اینجا رسیده، به دلیل حمایت‌هایی بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

به گزارش آوای نشاط، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق ظهر شنبه در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با بیان اینکه ایران یک کشور مسلمان، همسایه و دوست با عراق است، بیان کرد: ایران کشوری دارای فرهنگ و تمدن دیرینه تاریخی است و فکر نمی‌کنم که بتوان دو کشوری را مانند ایران و عراق در دنیا یافت کرد که از چنین فرهنگ و تمدنی برخوردار بوده باشد. در گفت‌وگوهای امروز همه مسائل و توافقاتی که در بغداد ایجاد شده بود مورد بررسی قرار گرفت و مطالبی درباره قدس، جولان، منطقه، همکاری‌های اقتصادی و مسائل امنیتی و همچنین تجارت میان دو کشور و موضوعاتی نظیر راه آهن مطرح شد که در همه این مباحث من با آقای روحانی هم نظر هستم و معتقدم که همه اینها ما را به سمت آینده‌ای بهتر و روشن‌تر نه تنها برای دو ملت ایران و عراق بلکه برای همه کشورهای منطقه و جهان هدایت می‌کند.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، امروز نیز مجدداً تاکید می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران در ایام خوشی و ناخوشی در کنار یکدیگر هستند؛ امروز ما در کنار رئیس جمهوری و ملت عزیز ایران هستیم و برای حوادثی از جمله سیل که در این کشور اتفاق افتاده تسلیت می‌گوئیم و ابراز همدردی می‌کنیم.

عبدالمهدی تاکید کرد: ما هم در گذشته با مشکل سیل مواجه بودیم؛ وقتی درباره اشتراکات دو کشور حرف می‌زنیم موضوعاتی از این دست نیز شامل می‌شود؛ وقتی خشکسالی می‌آید دو کشور ایران و عراق در رنج هستند و وقتی که سیل می‌آید هر دو با مشکل مواجه می‌شویم، اما به هر حال نعمت‌های خداوند فراوان هستند و باید طوری برنامه ریزی کنیم که از این نعمات استفاده نمائیم.

وی با اشاره به وضعیت امروز کشور عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریست به ما کمک کرد و توانستیم پیروزی‌های زیادی کسب کنیم تا جایی که امروز به جایی رسیده‌ایم که ثبات و صلح بیشتری را در عراق مشاهده می‌کنیم؛ این روزها سفرهای مهمی به عراق از تمام پایتخت‌های مختلف دنیا به عراق سفر می‌کنند و ما با بروز یک تحول کیفی هستیم که این هم به نفع مردم عراق و هم به نفع مردم منطقه است؛ معتقدیم اگر عراق به اینجا رسیده است، به دلیل حمایت‌هایی بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما به دنبال ارتقا و گسترش روابط پیشرفته میان دو کشور ایران و عراق هستیم و به دنبال قرار دادن رابطه خود با ایران به عنوان الگویی برای رابطه با سایر کشورهای منطقه هستیم. عراق به دنبال آن نیست که خود را منحصر به سطح فعلی ارتباط با ایران کند بلکه به دنبال ارتقای روابط با کشورهای مختلف از جمله کویت، سعودی، اردن، امارات، قطر، ترکیه، مصر و سایر کشورها؛ ما باید به دنبال تحقق منطقه‌ای با ثبات و صلح باشیم و شاهد آن باشیم که جنگ‌ها پایان یافته است.

عبدالمهدی گفت: همانطور که رئیس جمهوری ایران اشاره کرد در مسئله یمن ما خواستار صلح و بازسازی هستیم و معتقدیم تنها راه حل رسیدن به این هدف، راه حل سیاسی است. ممکن است تهدیداتی از خاک عراق علیه ایران وجود داشته باشد اما ما عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در مقابل هر گونه تهدیدی از هر کشوری در منطقه بایستیم و قانون اساسی عراق کاملاً ممنوع کرده است که از سرزمین عراق حرکتی علیه کشوری دیگری انجام شود.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریست به ما کمک کرد و توانستیم پیروزی‌های زیادی کسب کنیم تا جایی که امروز به جایی رسیده‌ایم که ثبات و صلح بیشتری را در عراق مشاهده می‌کنیم.

عبدالمهدی اظهار داشت: این روزها سفرهای مهمی به عراق از تمام پایتخت‌های مختلف دنیا به عراق سفر می‌کنند و ما با بروز یک تحول کیفی هستیم که این هم به نفع مردم عراق و هم به نفع مردم منطقه است؛ معتقدیم اگر عراق به اینجا رسیده است، به دلیل حمایت‌هایی بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: هر دو کشور ایران و عراق تلاش می‌کنیم که مانع چنین حرکاتی شویم و به دنبال حاکم شدن صلح و ثبات هستیم. با این حال چنانچه اختلافاتی وجود دارد این اختلافات باید از راه حل‌های دیپلماتیک و مسالمت آمیز برطرف شود، نه از راه‌های خشن و مسلحانه.در جریان جلسات مختلف و دیدارهایی که در تهران خواهم داشت به همراه مقامات ایرانی تلاش خواهیم کرد تا توافقات گذشته را پیگیری نمائیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: