کد خبر: ۳۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
در بحبوحه نگرانی جامعه جهانی از تشدید درگیری‌های نظامی در لیبی، فرمانده نیروهای نظامی مستقر در شرق لیبی فرمان حمله نظامی به طرابلس جهت سیطره بر آن را صادر کرد.

به گزارش آوای نشاط،  ژنرال خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی که در حال حاضر رهبری یکی از دو گروه صاحب قدرت در شرق لیبی را در اختیار دارد، عصر پنجشنبه طی اظهاراتی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از آغاز عملیات نظامی برای تصرف طرابلس خبر داد.

دستور تصرف طرابلس در حالی صادر می‌شود که نیروهای تحت امر خلیفه حفتر روز گذشته در ادامه پیشروی‌های خود به سمت پایتخت، وارد شهر «صرمان» در غرب طرابلس شده و این شهر را تصرف کردند. این نیروها روز چهارشنبه شهر «غریان» در جنوب غربی طرابلس را تصرف کردند.

در این میان، «فائز السراج» یعنی دیگر گروه صاحب قدرت در غرب لیبی که در طرابلس مستقر است، نیز پس از تحرکات نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، حالت آماده‌باش اعلام کرد.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نگرانی‌شان را از خطر وقوع درگیری نظامیان میان نیروهای شرق و غرب ابراز کرده است.

از زمان سقوط رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی در سال 2011، این کشور سرشار از ذخایر نفتی بر اثر بحران‌های سیاسی و اقتصادی عمیق و ناامنی مزمن در هرج و مرج فرو رفته است.

دو دولت در لیبی باهم در مناقشه هستند که یکی دولت وحدت ملی فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی است که در پایان سال 2015 بر اساس توافقنامه ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و مقر آن طرابلس، پایتخت این کشور است و دیگری رقیب آن که در شرق مستقر است و ارتش ملی لیبی کنترل آن را در دست دارد.

ژنرال خلیفه حفتر، که مورد حمایت امارات است، بارها امید خود را برای قدم زدن در پایتخت اعلام کرده است.

این در حالی‌ است که امارات، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا و انگلیس روز گذشته در پی تحرکات نظامی نیروهای حفتر در مناطق غربی لیبی، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در همین راستا، وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است امارات در حالی‌ در صورت بیانیه‌ای پنج‌جانبه درباره لیبی مشارکت کرده که از ژنرال حفتر حمایت می‌کند.

«لولوه الخاطر» سخنگوی این وزارتخانه اظهار داشت، قطر با صدور بیانیه‌ای تشدید تحرکات خطرناک نظامیِ نیروهای حفتر در غرب لیبی را به شدت محکوم می‌کند. این تحرکات در حالی انجام می‌شود که نوعی گشایشی سیاسی در روند گفتمان ملی در لیبی، تحت نظارت سازمان ملل، ایجاد شده است.

الخاطر گفت: «با تعجب بیانیه پنج‌جانبه را قرائت می‌کنیم و می‌بینیم امارات با کشورهای دیگر در ردّ تنش نظامی در لیبی هم‌صدا شده است در حالی‌که همین دولت( امارات) عملا از نیروهای حفیر در میدان حمایت می‌کند. آیا این بیانیه از سوی امارات ریختن خاکستر بر چشمان نیست؟ ما از کشورهای شریک امارات در این بیانیه اخیر، می‌خواهیم که امارات را به پایان دادن به دوگانگی در مواضعش ترغیب کنند.»

در همین حال، وزارت خارجه مصر نیز بیانیه‌ای درباره تنش نظامی در لیبی صادر و نگرانی اخیر خود را تحرکات نظامی در برخی مناطق لیبی ابراز کرده است.

مصر با تأکید بر موضع ثابت خود، که مبتنی بر حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و تعهد به راه‌حل سیاسی به عنوان تنها گزینه برای برقراری ثبات و آرامش در لیبی است، تأکید کرده و تمامی طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و پایان دادن به تنش فراخوانده است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
برچسب ها: آوای نشاط ، لیبی ، طرابلس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: