کد خبر: ۳۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
واکنش روسیه به تهدید آمریکا برای تحریم بیشتر:
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تهدید آمریکا به تحریم بیشتر این کشور به خاطر حضور کارشناسان نظامی روس در کاراکاس را احمقانه خواند.

به گزارش آوای نشاط، ماریا زاخارووا روز شنبه در بیانیه‌ای که در سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: تلاش برای ترساندن طرف روسی با تحریم‌ها بخاطر همکاری قانونی با ونزوئلا غیرمعقولانه است.

زاخارووا افزود: واشنگتن به بهانه‌های گوناگون بقدری مسکو را تحریم کرده است که دیگر ما اهمیتی به تحریم‌های بیشتر واشنگتن نمی‌دهیم ضمن اینکه حساب تحریم‌ها هم از دست در رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآوری کرد: ورود متخصصان روسی در راستای همکاری‌های فنی - نظامی به ونزوئلا همچنان سبب عصبانیت آمریکا شده است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا روز گذشته با بیان اینکه واشنگتن به زودی پاسخ مناسب برای حضور نظامی روسیه در این کشور را می‌دهد، تهدید کرد که مسکو هزینه این اقدام را خواهد پرداخت.
«الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا گفت که مایک پمپئو وزیر خارجه کشورش به زودی پاسخ واشنگتن به حضور نظامی روسیه در ونزوئلا را اعلام می‌کند.
آبرامز با اشاره به اینکه فهرستی از اقدامات تقابلی در روابط آمریکا و روسیه آماده شده است، افزود: روسیه باید هزینه این اقدام را بپردازد.
زاخارووا با اشاره به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی که گفته اند حضور نیرو‌های مسلح کشور‌های خارج از نیمکره غربی در ونزوئلا امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، اضافه کرد: قبل از هر چیز می‌خواهم توجه سیاستمداران آمریکایی را به نقشه جغرافیایی جلب کنم.
وی ادامه داد: بخشی از قلمرو روسیه شامل شبه جزیره چوکوتکا در نیمکره غربی قرار گرفته و با توجه به این واقعیت قاره آمریکا برای روسیه همسایه نزدیک به حساب می‌آید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: طرف روسی هدف کارشناسان خود در کاراکاس را دقیقا مشخص کرده است و موضوع استقرار نیروی نظامی در ونزوئلا مطرح نیست؛ با توجه به این موضوع خیال پردازی در مورد اینکه گویا روسیه عملیات نظامی در ونزوئلا اجرا می‌کند، واهی و بی اساس است.
زاخارووا خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد واشنگتن به خود نگاه می‌کند و نقشه‌های خود در مورد ونزوئلا را به مسکو نسبت می‌دهد و در همین حال مقام‌های آمریکایی بار دیگر با تکبر از روی میز بودن همه گزینه‌ها سخن می‌گویند.
«در این پیوند بهتر است به حضور شمار زیادی از نیرو‌های نظامی آمریکایی در کلمبیا همسایه ونزوئلا توجه شود و علت اینکه کاخ سفید برخلاف منشور و نام پیمان آتلانتیک شمالی از برزیل دعوت به عضویت در ناتو کرده است.»
گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته خواستار خروج نیرو‌های روسیه از ونزوئلا شد، اما در عین حال گفت که همه گزینه‌ها علیه کاراکاس روی میز است.
در همین رابطه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود، مسکو را به تشدید تنش‌ها در ونزوئلا متهم کرد و گفت: ایالات متحده و کشور‌های منطقه‌ای (در آمریکای لاتین) مقابل روسیه دست روی دست نخواهند گذاشت.
وی همچنین تاکید کرد: ادامه اعزام پرسنل نظامی روس برای حمایت از نظام غیرقانونی مادورو، رنج مردمی را که از گوایدو حمایت می‌کنند، بیشتر می‌کند.
یاد آور می‌شود که آمریکا دور جدید تحریم‌های خود را از سال ۲۰۱۲ علیه روسیه به اجرا گذاشت و از سال ۲۰۱۴ به دلیل الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه بر تعداد و سرعت اعمال تحریم‌ها افزود.
اکنون تعداد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از ۶۶ بسته نیز فراتر رفته است ضمن اینکه ۶۲ کشور جهان نیز همراستا با آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه و در حمایت از اوکراین وضع کرده اند.
آخرین مورد تحریم روسیه از طرف آمریکا روز ۲۴ اسفند سال گذشته رخ داد و در آن روز وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از تحریم شش فرد و هشت نهاد روسی توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهاد‌های زیرمجموعه این وزارتخانه خبر داد.

 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: