کد خبر: ۳۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
پژوهشگران بر این باورند که فصلی به نام تابستان جدید جای زمستان را در استرالیا خواهد گرفت.

به گزارش آوای نشاط، اخیراً تیمی از دانشمندان و طراحان با همکاری یک‌دیگر ابزاری را ارائه دادند که وضعیت آب‌و‌هوای شهر‌های استرالیا را در سال ۲۰۵۰ سال نشان می‌دهد. نتایچ این شبیه‌سازی شگفت‌انگیز، پژوهشگران را متحیر کرد. جفری هینچلیف، پژوهشگر در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی اظهار کرد در طی ۳۰ سال آینده زمستانی که ما می‌شناسیم دیگر وجود نخواهد داشت. افشای یکی دیگر از نتایج تغییرات آب‌و‌هوایی می‌تواند راه برای تغییر عمیق در سبک زندگی بشر مهیا کند.

چندی پیش تیمی از طراحان دانشکده هنر و طراحی دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و مؤسسه تغییرات آب‌وهوایی ANU تشکیل شد و بر‌ اساس داده‌های اداره هواشناسی و اطلاعات علمی و همچنین بهره‌گیری از بانک علمی و اطلاعاتی SILO پژوهشی اقلیمی را آغاز کرد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تیم ANU به‌دنبال روش مفید و مؤثری بود تا نتایج پژوهش را به‌ عموم جامعه عرضه کند.

هینچلیف اظهار کرد این به‌معنی استفاده و ترکیب رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه برای بیان فرمول‌های شاخص بود تا تمام نتایج و مقادیر دمای سالیانه به‌صورت تصاویر نمایان شود. با استفاده از این ابزار افراد می‌توانند در هر نقطه‌ای از سراسر استرالیا کلیک کنند و دگرگونی‌های آب‌و هوایی محلی را تا سال ۲۰۵۰ ببینند. این باعث می‌شود که اطلاعات ارزشمندی همراه‌با جزئیات زیاد در نمایشی جذاب و ارتباطی احساسی و عمیق به مخاطب و مردم شهر منتقل شود.

هنگام تولید این ابزار تیم پژوهش متوجه شد که الگوی رایج چهار فصل با این داده‌ها تطبیق پیدا نمی‌کند؛ بنابراین تیم پژوهش تصمیم گرفت دمای متوسط در طول زمان و هر فصل را با داده‌های پیش‌بینی‌شده نتایج پژوهش مقایسه کند. پژوهشگران کشف کردند که در سراسر این مقطع تاریخی واقعاً هیچ دوره‌ای از زمستان پایدار و همیشگی وجود ندارد.

پژوهشگران استرالیایی معتقدند که با نبود زمستان، فصل‌های بهار،‌ پاییز و یک فصل طولانی‌تر که به‌نام تابستان جدید نام‌گذاری شده، در هر سال تجربه خواهد شد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید در طول این فصل جدید دمای هوا به‌طور پایداری در بالاترین حد خود و در حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

این تنها ابتکار در‌ این‌ زمینه باهدف ارائه پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی به عموم جامعه با استفاده از یک روش مؤثر نیست. در ماه فوریه نیز پژوهشگرانی از آمریکا برنامه‌ای را به‌صورت وب‌اپلیکیشن در اختیار عموم قرار دادند. این برنامه با پیش‌بینی آب‌و‌هوای شهر‌های ایالات متحده در سال ۲۰۸۰ و نمایش وضعیت آب‌وهوایی امروز شهر‌ها فرصت مقایسه جالبی را فراهم آورده است. به‌عنوان مثال وضعیت آب‌وهوایی واشینگتن دی‌سی در سال ۲۰۸۰ مشابه وضعیت امروز شمال می‌سی‌سی‌پی خواهد بود.

ممکن است دانشمندان قادر باشند با ارائه پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی از این روش به‌ عموم مردم، این باور در ذهن آن‌ها نیز القا کنند که تاثیر تغییرات آب‌وهوایی تا چه‌ حد جدی است. شاید این راهنمایی بتواند به بشر انگیزه‌ای بدهد قبل از اینکه آخرین زمستان را شاهد باشد، در سبک زندگی خود تجدید نظر کند.

*زومیت

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: