کد خبر: ۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
سندی که به تازگی منتشر شده نشان‌دهنده گروهی از دیپلمات‌های ارشد در وزارت خارجه آمریکا به دولت وقت این کشور درباره تبعات حمله به عراق هشدار داده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، اسنادی که به تازگی از طبقه محرمانه خارج شده‌اند نشان می‌دهند قبل از آماده شدن «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای حمله به عراق، مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به او هشدار داده‌اند حمله برای براندازی دولت «صدام»، دیکتاتور معدوم عراق می‌تواند به ایجاد هرج و مرج داخلی در عراق، آشوب در خاورمیانه و تهدید منافع آمریکا منجر شود.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، سه دیپلمات کهنه‌کار در یادداشتی محرمانه، ۲۹ جولای ۲۰۰۲ خطاب به «کالین پاول»، وزیر خارجه وقت آمریکا نوشته‌اند: «اگر مراقب نباشیم، تلاش برای براندازی رژیم مستقر در بغداد می‌تواند به آشوب منجر شده و یک طوفان تمام عیار علیه منافع آمریکا ایجاد کند.»

کاخ سفید، سرانجام این هشدارها را نادیده گرفته و روز ۱۹ مارس ۲۰۰۳ (۲۷ اسفند سال ۱۳۸۱)، بدون داشتن طرحی مشخص برای دوران پساجنگ در عراق به این کشور حمله کرد.

این نامه، در کنار ۸۰ قطعه سند دیگر اسنادی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، در قبال روسیه و در سایر مناطق هستند و به تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند. 

نظامیان آمریکا مارس سال ۲۰۰۳ به آسانی توانستند دولت صدام را سرنگون کنند، اما به سرعت شاهد آغاز درگیری‌های خونین فرقه‌ای بودند. این جنگ، از جمله عوامل شکل‌گیری گروه تروریستی داعش بود.

در این سند ۱۰ صفحه‌ای دیپلمات‌ها نوشته‌اند: «این دیدگاه نیازمند برنامه‌ریزی برای ماندن در عراق برای ۵ سال است. اگر خوش‌شانس باشیم این زمان به ۴ سال تقلیل می‌یابد و اگر نباشیم تا ۱۰ سال قابل ادامه است.»

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، بوش ، عراق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: