کد خبر: ۲۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
ایندیپندنت:
روزنامه ایندیپندنت گزارش داد؛ عربستان سعودی که خود را مدافع مسلمانان سراسر جهان می داند، از حق پکن برای بازداشت صدها هزار مسلمان اویغور و نگه داری آنها در 'اردوگاه بازآموزی عقیدتی' چین حمایت کرد.

به گزارش آوای نشاط، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان طی یک نشست اقتصادی اعلام کرد کشورش در اقدامات پکن درمورد منطقه سین کیانگ را که نزدیک به یک میلیون مسلمان و دیگر اقلیت های مذهبی در اردوگاه های بازآموزی عقیدتی به سر می برند دخالتی نخواهد کرد و حتی از این حرکت چین نیز حمایت خواهد کرد.
این در حالی است که خانواده حاکم بر عربستان سعودی خود را مدافع مسلمانان سراسر جهان و حامی مقدس ترین مقبره های اسلام معرفی کرده اند.
این بیانات ولیعهد عربستان در سفر به کشورهای آسیایی و تعهد به سرمایه گذاری های عظیم در هند و پاکستان عنوان شد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین خطاب به ولعیهد عربستان گفت که هر دو کشور باید برای تقویت همکاری های بین المللی در راستای مبارزه با افراط گرایی تلاش کرده تا از گسترش تفکرات افراط گرایانه پیشگیری کنند.
به نوشته ایندیپندنت، گفته می شود زندانیان اردوگاه های بازآموزی عقیدتی مجبور به مصرف گوشت خوک و مشروبات الکلی می شوند که در ادیانشان حرام اعلام شده است.
چین درمورد انتقادات وارد شده به عربستان برای دست داشتن در جنگ یمن و یا قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری ترکیه، مطلبی عنوان نکرد.
سازمان عفو بین الملل بر این باور است که چین نزدیک به یک میلیون نفر از مسلمانان ملیت اویغور را راهی چنین اردوگاه هایی کرده و در واقع آنها را بازداشت نموده و به اجبار تحت آموزش قرار داده است.
چین وجود چنین اردوگاه هایی را به رسمیت می شناسد اما تاکید می کند از این اردوگاه ها به عنوان آموزشگاه استفاده می کند و اینکه از این طریق آموزش هایی به این افراد برای ممانعت از درگیر شدن آنها در فعالیت های انشعاب طلبانه و یا تروریستی ارایه می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: