کد خبر: ۲۹۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
دیدبان حقوق بشر سوریه:
دیدبان حقوق بشر سوریه با اشاره به خروج دو هزار نفر از عناصر داعش و خانواده‌هایشان از شرق فرات توسط ائتلاف آمریکا، اعلام کرد که شامگاه گذشته 40 کامیون متعلق به این ائتلاف از شرق سوریه وارد عراق شده است.

به گزارش آوای نشاط، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» چهارشنبه (روز گذشته) گزارش داد که کامیون‌های وابسته به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا شرق سوریه خارج شدند.

دیدبان با بیان اینکه 50 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا منطقه مزارع واقع در حد فاصل شهرک «الباغوز» و کرانه خاوری رود فرات را ترک کردند، این خروج را در راستای «معامله غیر علنی» داعش و آمریکایی‌ها عنوان کرد.

دیدبان امروز پنجشنبه اما اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه مشاهده کرده است که کامیونهای مذکور از خاک سوریه به سمت عراق حرکت کرده بودند.

دیدبان به نقل از جزئیاتی که به دستش رسیده است، تأکید کرد که 40 کامیون دارای پلاک (اربیل-عراق) ساعت 22 و 30 دقیقه شب گذشته به وقت دمشق، از سوریه به سمت خاک عراق حرکت کردند.

به گفته این گروه، برخی از کامیون‌ها کاملا سرپوشیده بود؛ به گونه‌ای که مشخص نبود چه چیزی در داخل آن قرار دارد و برخی از کامیونها نیز حامل خودروهای زرهی آمریکایی بودند.

دیدبان در ادامه اعلام کرد که ائتلاف آمریکا دو هزار نفر را از مزارع الباغوز خارج کرده است و از میان این افراد، 180 نفر توسط ائتلاف آمریکا انتخاب شدند.

این 180 نفر از تبعه‌های غیر سوری داعش بودند که در میان آنان دو امیر داعشی حضور داشتند که به یک منطقه نامعلوم انتقال یافتند؛ یک امیر تابعیت مصری داشت و امیر دیگر تابعیت مغربی.

منابع آگاه حاضر در استان دیرالزور اعلام کردند که این دو هزار نفر از عناصر و خانواده‌های داعش و شماری از غیر نظامیان بودند که از شرق فرات خارج شدند.

به جز 180 تروریست خارجی داعش، بیشتر افرادی که از شرق فرات با کامیون‌های ائتلاف آمریکا خارج شدند از خانواده‌های عناصر داعش بودند که به گفته دیدبان بیشتر از تبعه‌های سوری، عراقی و آسیایی و برخی نیز اروپایی بودند.

دیدبان می‌گوید که بیشتر خانواده‌های اروپایی عناصر داعش که در این کامیونها حضور دارند، گفته‌اند از اینکه وارد این گروه شده‌اند، «پشیمان نیستند و فرهنگ این گروه را به کشورهایی که از آن آمده‌اند، منتقل خواهند کرد».

به گزارش این گروه، بیش از 200 عنصر از داعش و خانواده‌هایشان در تونلهایی که در مزارع الباغوز حفر کرده بودند، حضور دارند و از این منطقه خارج نشدند، ولی احتمالا پنجشنبه این افراد نیز منتقل خواهد شد.

در همین ارتباط، منابع آگاه روز گذشته با بیان اینکه جنگنده‌های ائتلاف آمریکا این منطقه را شامگاه سه‌شنبه بمباران کردند، اعلام کردند که «حملات هوایی، حملات عجیبی بود؛ زیرا با ورود کامیون‌ها به این منطقه هم‌زمان شده بود و مشخص نبود که این حملات برای انتقال مخفیانه عناصر داعش در دل شب، به صورت ساختگی صورت گرفته بود؛ زیرا رسانه‌ها نیز از این منطقه اخراج شده بودند و به میدان نفتی "العمر" بازگردانده شده بودند».

منابع مذکور در عین حال احتمال دادند که شاید این حملات برای بمباران عناصری از داعش بود که تسلیم نشدند و حاضر نبود که از این منطقه خارج شوند و این مسئله نیز در راستای توافق ائتلاف آمریکا با فرماندهان داعش بوده است.

این برای نخستین بار نیست که ائتلاف آمریکا به همراه شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت خود موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با داعش به توافق می‌رسند؛ زیرا چند ماه پیش چهار هزار داعشی با همکاری آمریکا و کُردها از رقه خارج و به دیرالزور انتقال داده شدند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، آمریکا ، عراق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: