کد خبر: ۲۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
نشریه ایتالیایی :
نشریه ایتالیایی 'د مدی تلگراف' با اشاره به حمله انتحاری اخیر گروه جیش العدل ایران در جاده خاش-زاهدان، و سفر بن سلمان به پاکستان نوشت: این احتمال وجود دارد که پاکستان به دلیل نادیده گرفتن فعالیت های جیش العدل از عربستان جایزه گرفته باشد.

به گزارش آوای نشاط، نشریه آنلاین 'د مدی تلگراف' با عنوان « جنگ بندرها، دوئل تجاری بین ایران و پاکستان» نوشت : چهارشنبه گذشته گروهی از افراط گرایان سنی در جنوب شرقی ایران با عملیات انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران حمله کردند که در جریان آن 27 تن کشته شدند. 
به اعتقاد کارشناسان این حمله، فصل جدیدی از جنگ تجاری در غرب آسیاست که بین دو بند چابهار و گوادر در ایران و پاکستان در جریان می باشد که به ترتیب از حمایت هند و چین برخوردار هستند. 
بر اساس این نظریه، هر کدام از این دو بندر که در این مسابقه به پیروزی برسد خواهد توانست ژئوپلیتیک و اقتصاد منطقه را تحت تاثیرخود قرار دهد. 
پس از حمله انتحاری یک خودروی مملو از مواد منفجره به اتوبوس حامل نیروهای مرزبانی سپاه در جاده خاش-زاهدان، وزارت امور خارجه ایران وزیر پاکستان در تهران را احضار و به حضور اعضای گروه تروریستی جیش العدل، که مسئولیت حمله در زاهدان را عهده دار شده است، در خاک آن کشور اعتراض کرد. 
همزمان با این رویدادها، پاکستان میزبان محمد بن سلمان بود که در سفر به اسلام آباد توافق های چشمگیری با طرف های پاکستانی به امضا رساند.
این احتمال وجود دارد که پاکستان به دلیل نادیده گرفتن فعالیت های جیش العدل علیه دشمن بزرگ عربستان، یعنی ایران، از ولیعهد سعودی جایزه ای 20 میلیارد دلاری تحت عنوان توافقنامه همکاری جایزه گرفته باشد. 
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، در این رابطه گفت که اگر دولت پاکستان به مسئولیت خود در رابطه با چنین مواردی عمل نکند، سطح روابط بین دو کشور آسیب خواهد دید. 
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، با لحن تندتری به پاکستان هشدار داد و آن کشور را به حمایت از تروریست ها متهم کرد و قول داد که انتقام حمله زاهدان گرفته خواهد شد. 
در عین حال دهلی در رقابت با چین و پاکستان، همچنان سرگرم تجهیز و توسعه بندر ایرانی چابهار به عنوان شاهراه ترانزیتی از طریق افغانستان و آسیای میانه به سوی اقیانوس هند است. 
هند همچنین قصد دارد از طریق ایران به منطقه قفقاز، ترکیه و سپس اروپا مرتبط شود و ایران امیدوار است که اقتصاد کشور بویژه در مناطق محروم جنوبی، از این طرح عظیم منتفع شود. 
بدون تردید مشاهده پیشرفت چابهار برای پاکستان خوشایند نیست و به گفته مراد کاویانی راد،استاد دانشگاه خوارزمی،اسلام آباد فعالیت گروههای تروریستی در مناطق جنوبی مرزی با ایران را نادیده می گیرد. به خصوص اینکه علاوه بر ناامن شدن جنوب ایران و مناطق اطراف چابهار، از کمک های عربستان و امریکا نیز برخوردار می شود. 

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: