کد خبر: ۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی همواره به یک چالش در طی سالیان گذشته تبدیل شده است که با صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه بار دیگر بازار بحث و شایعه‌اش داغ شد.

به گزارش «آوای نشاط» سرود تیم ملی فوتبال برای جام جهانی روسیه همانند گذشته فراز و نشیب زیادی دارد و تغییرات در مورد آن همچنان ادامه دارد، تا جایی که فعلا بعد از انصراف علیرضا قربانی دو قطعه بی‌کلام جایگزین یکی از سرودهای ویژه جام جهانی شده است.

 
 

از زمانی که خواندن سرود برای تیم ملی فوتبال صعود کرده به جام جهانی مطرح شده، همواره این پرسش وجود داشته که سرود تیم ملی را چه کسی می خواند؟ پرسشی که همیشه در دقیقه 90 از سوی فدراسیون پاسخ داده می‌شد.

امیر تاجیک و احسان خواجه امیری دو خواننده سرودهای قبلی هستند. در جام جهانی 2006 بود که پس از اما و اگرهای فراوان برای انتخاب خواننده و اعلام گزینه‌هایی چون امیر تاجیک و علیرضا عصار، این تاجیک بود که قطعه «عزم و ایمان فخر و آوازه ات آنک» را برای تیم ملی خواند.

سال 2014 هم خواجه امیری قطعه «دروازه های پرواز» را برای حضور تیم ملی در بزریل اجرا کرد که با واکنش های متفاوتی همراه شد.

فدراسیون فوتبال امسال اما تصمیم داشت کار متفاوتی انجام دهد و به مناسبت پنجمین صعود تیم ملی به جام جهانی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اثری ماندگاری با اجرای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی خلق کند، اقدامی که واکنش‌های متعدد و متفاوت اهالی فرهنگ و ورزش در پی داشت.

آغاز یک همکاری با توافق فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی

دی ماه سال گذشته بود که محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال تفاهم نامه ای را با علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی امضا کرد تا سرود تیم ملی فوتبال توسط ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در تالار وحدت اجرا شود.

در این نشست اعلام شد که سرود تیم ملی قرار است توسط آهنگسازان، شعرا و خوانندگان کشور تولید شود و در روزهای منتهی به اعزام تیم ملی در تالار وحدت با حضور اعضای تیم ملی فوتبال، بزرگان و هنرمندان کشور رونمایی شود. همچنین قرار شد شهرداد روحانی رهبری این ارکستر را بر عهده داشته باشد. (اینجا)

تکذیبه همایون شجریان و رد شایعه انتخاب تاجیک

پس از امضای تفاهم نامه میان بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال، بار دیگر بازار شایعه پراکنی داغ شد و گزینه های مختلفی برای خواندن سرود تیم ملی مطرح شدند که از آن جمله می توان به همایون شجریان اشاره کرد.

این خواننده پس از آگاهی از شایعات با آرزوی موفقیت برای تیم ملی فوتبال اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد.

آبان ماه هم خبری مبنی بر انتخاب امیر تاجیک به عنوان خواننده سرود تیم ملی پخش شد. شایعه ای که معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال خیلی زود آن را تکذیب و اعلام کرد. 

سالار عقیلی و علیرضا قربانی انتخاب نهایی فدراسیون

نزدیک به سه ماه از تفاهم فدراسیون و بنیاد رودکی برای ساخت سرود تیم ملی گذشته بود که خبری در فروردین ماه حکایت از آن داشت که خوانندگان نهایی سرود انتخاب شده اند.

با وجود آنکه چهره هایی چون چون حامد همایون، محمد معتمدی، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و... در طول این مدت به عنوان خواننده معرفی شده بودند اما فدراسیون فوتبال اعلام کرد که عقیلی و قربانی برای اجرای سرود انتخاب شدند.

کار انتخاب ترانه، آهنگ و تنظیم این قطعه هم به مرکز ملی موسیقی واگذار شده و توافقی هم با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی صورت گرفت. 

شایعه خوانندگی محسن چاوشی برای جام جهانی

انتخاب سالار عقیلی و علیرضا قربانی به عنوان خواننده سرود تیم ملی، واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

عده ای این دو خواننده و سبک حرفه‌ای شان را مناسب رویداد ورزشی چون جام جهانی نمی دانستند و برخی هم معتقد بودند که باید سرود جام جهانی اثری ایرانی و اصیل باشد و این دو هنرمند بهترین انتخاب هستند.

در این میان 17 فروردین ماه بود که خبری تازه بار دیگر بازار شایعات را داغ تر کرد و آن هم انتخاب محسن چاوشی به عنوان خواننده سرود تیم ملی بود. 

ساخت سه قطعه اصیل ایرانی برای جام جهانی

در نهایت و پس از مدت ها انتظار برای آگاهی از چگونگی ساخت سرود تیم ملی، مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با علی اکبر صفاپور مدیرعامل بنیاد رودکی در 27 فروردین ماه نشستی را برگزار کرده و جزییات قطعات سرود تیم ملی را اعلام کردند.

در این نشست اعلام شد که سه اثر برای تیم ملی ساخته می شود که اولین قطعه با شعری از احسان افشاری و آهنگسازی بابک زرین و صدای سالار عقیلی ساخته می شود، دومین کار هم با شعری از ساعد باقری، آهنگسازی شهرداد روحانی و خوانندگی علیرضا قربانی بود که شهرداد روحانی رهبری هر دو اثر را برعهده گرفت.

سومین کار هم مربوط به اثری به آهنگسازی فریدون شهبازیان و شعر عبدالجبار کاکایی بود که اعلام شد خواننده این اثر پس از پایان ساخت معرفی می شود.

اظهارنظر سالار عقیلی درباره سرود تیم ملی

آخرین روز از فروردین ماه بود که سالار عقیلی یکی از خواننده های انتخاب شده برای جام جهانی در مصاحبه ای اعلام کرد که انتخاب ارکسترها برای اجرای سرود تیم ملی امری پسندیده و قابل احترام است.

او همچنین از همکاری اش با بابک زرین ابراز خرسندی کرد و گفت: طی همفکری با بابک زرین و تماس های تلفنی و نشست هایی که با او انجام دادیم، تمام تلاشمان را می کنیم که بهترین و ماندگار ترین اثر را تولید کنیم. من در این عرصه کار زیادی انجام دادم و همه رده های سنی از آنها راضی بودند. امیدوارم که این اتفاق برای این سرود ملی هم بیافتد.

عقیلی اعلام کرد که سرود مدنظر جهانی خواهد بود و با توجه به امکانات ارکستر سمفونیک صرفا قطعه ایرانی نخواهند ساخت. 

انصرافی که همه را شوکه کرد

در حالی که همه منتظر بودند تا در نهایت سرود تیم ملی را با صدای علیرضا قربانی و سالار عقیلی بشنوند، انتشار یک نامه شوک بزرگی به علاقه مندان به فوتبال و موسیقی وارد کرد.

قربانی چهارم اردیبهشت در نامه ای سرگشاده از خواندن سرود تیم ملی انصراف داد و اعلام کرد که جنس و محتوای موسیقی که در طی حدود ۲۲ سال فعالیت اش در آن رشد و پرورش یافته‌ ممکن است با نتیجه و خروجی که مدنظر مسئولان است ناهمگون و ناهماهنگ باشد و به همین دلیل از خواندن این اثر معذور است.

در همان روز بود که مشاور فرهنگی فدراسیون اعلام کرد که حامد همایون و محمد معتمدی هم جزو گزینه های فدراسیون برای خواندن سرود جام جهانی هستند و احتمال اینکه توسط بنیاد رودکی جایگزین قربانی شوند وجود دارد. 

پایانی متفاوت برای یکی از سرودهای تیم ملی

پس از انصراف علیرضا قربانی و انتظار برای جایگزینی خواننده ای دیگر از سوی بنیاد رودکی، اعلام شد که شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران دو قطعه بی‌کلام را برای مجموعه سرودهای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌سازد.

در مجموعه سرودهای تیم ملی، این دو قطعه بی‌کلام با نام‌های «سرود قهرمانان» و «سرود جام جهانی» جانشین قطعه ای شدند که پیش از این بنا بود علیرضا قربانی آن را اجرا کند.

با وجود آنکه به نظر می رسید جمع بندی برای انتخاب جایگزین قربانی به نتیجه نرسیده است، روابط عمومی بنیاد رودکی اعلام کرد که به احترام این خواننده و سبکی که موسیقیایی او هیچ خواننده ای را جایگزین او نکرده اند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: سرود جام جهانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: