کد خبر: ۲۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در سخنانی نتایج تحقیقات کارگروه بین‌المللی درباره روزنامه نگار منتقد سعودی را رد کرد.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "CBS" عنوان داشت: قتل جمال خاشقجی، (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) یک تراژدی بزرگ و یک اشتباه بود. این کار توسط مقامات دولت عربستان انجام شد که خارج از حوزه اختیاراتشان عمل کردند و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور انجام تحقیقاتی را در این باره داد که به بازداشت تعدادی از افراد منتهی شد.

وی افزود: ولیعهد (محمد بن سلمان) هیچ نقشی در این موضوع نداشته است. هیچ دستوری از سوی وی برای قتل خاشقجی صادر نشده است و تمام کشور به دلیل این اتفاق در شوک قرار دارد و تحقیقات در این باره همچنان در جریان است.

الجبیر تصریح کرد: مقامات سعودی احتمالات زیادی را درباره محل و جسد خاشقجی بررسی می‌کنند و حقیقت در نهایت فاش خواهد شد.

این مقام عربستانی در پاسخ به سوالی درباره محل جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی نیز گفت: نمی‌دانیم. دادستانکل برای مشخص کردن این موضوع تلاش می‌کند و ما نیز بارها از ترکیه خواستار ارائه ادله خود شده‌ایم و همچنانمنتظر دستیابی به این ادله هستیم.

وی در واکنش به اظهارات اخیر اگنس کالامارد، رئیس کارگروه تحقیق سازمان ملل درباره قتل خاشقجی و مخبر ویژه این سازمان در امور اعدام‌های خودسرانه، بدون محاکمه و بدون قضاوت نیز اظهار کرد که کالامارد به صورت مستقلکار کرده و بیانگر سازمان ملل نیست.

عادل الجبیر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کشورش به کالامارد اجازه سفر به ریاض برای انجام تحقیقات خود را می‌دهد یا خیر نیز تاکید کرد: عربستان خودش ابزار کافی برای انجام تحقیق در اختیار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی عربستان نسبت به احتمال تسلط دوباره داعش به مناطقی در سوریه پس از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه تاکید کرد: من معتقدم که ما عملاً داعش را در عراق شکست داده‌ایم و به زودی این گروه را در سوریه نیز شکست خواهیم داد و آمریکا نیز در این امر مشارکت خواهد داشت و توسط دو پایگاه هوایی "اینجرلیک" در ترکیه و "العدید" در قطر این گروه را دنبال خواهد کرد.

این مقام سعودی ادامه داد: با آمریکا درباره تضمین عدم بازگشت داعش به سوریه و حمایت از دستاوردهایمان در شمال شرق این کشور گفت‌وگو می‌کنیم.

عادل الجبیر در ادامه تاکید کرد: ما اطمینان خواهیم داد که آنها "عناصر داعش" به سوریه باز نخواهند گشت.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: