کد خبر: ۲۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
به گفته مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، این شرکت طی 40 سال اخیر فعالیت‌های اقتصادی فراوانی داشته است و با توجه به این‌که قبل از انقلاب اسلامی دستاورد چندانی نداشته، اکنون در دوران بلوغ و تکامل خود به سر می‌برد؛ به‌طوری که رتبه جهانی خود را در سال جاری از 24 به 20 ارتقاء داده است.

به گزارش آوای نشاط، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، محمدرضا بنی‌اسدی - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس- با بیان این‌که شرکت مس در آستانه‌ی بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی‌اش در طول ۴۰ سال اخیر است، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در نگاه اول شرکت صنعتی است که نخستین وظیفه‌اش تولید محصولات مسی است. این شرکت در طول چهار دهه‌ی گذشته، فعالیت‌های اقتصادی فراوانی داشته که به اقدامات چشمگیر در حوزه‌ی آب، خاک و اجرای طرح‌های بی‌شمار زیست‌محیطی منجر شده است، اما در حوزه هوا تأثیرات منفی بر محیط‌زیست گذاشته است.

وی افزود: سال گذشته با بهره‌برداری از تکنولوژی به روز فلش در کارخانه ذوب سرچشمه، سرعت بخشیدن به راه‌اندازی کارخانه اسید سولفوریک که از الزامات تکنولوژی فلش است، شدت گرفت. قطعاً با راه‌اندازی این طرح و تولید اسید، تأثیرگذاری شرکت مس بر محیط‌زیست به پایین‌ترین سطح ممکن خواهد رسید، به‌طوری‌که می‌توان بعد از راه‌اندازی کارخانه اسید، از صنعت مس به‌عنوان یک صنعت سبز یاد کرد.

بنی‌اسدی اعلام کرد: ضمن این که مس با بهره‌برداری از کارخانه اسید سولفوریک به یک صنعت سبز تبدیل می‌شود، توازنی بین فعالیت‌های اقتصادی، محیط زیست و فعالیت اجتماعی در شرکت مس برقرار خواهد شد. شرکت ملی مس، یک بنگاه بزرگ اقتصادی است که تولید آن در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور تأثیر دارد. سهم صنعت کشور در GDP هفت است؛ بنابراین اگر بخواهیم به سهم مطلوب‌تری در GDP کشور دست یابیم، صرفاً نباید نگاه حداکثری به تولید داشته باشیم، بلکه باید همزمان الزامات زیست‌محیطی در صنعت را نیز رعایت کنیم. بنابراین رسیدن به این توازن، باید به‌عنوان یک شعار و هدف مدنظر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مس با تاکید بر این که در حال حاضر شرکت مس به مرحله تکامل رسیده است، گفت: شرکت ملی مس در این ۴۰ سالگی، به مرحله بلوغ و تکامل رسیده است. پیش از انقلاب، کار چندانی در شرکت مس انجام نگرفته و به تولید نرسیده بود؛ بنابراین عملاً از سال ۱۳۶۱ تاکنون که شرکت مس فعالیت تولیدی داشته، اکنون به بلوغی رسیده که فعالیت‌های خود را به صورت همگن جلو می‌برد.

وی افزود: امسال در تولید جهانی مس، از رتبه ۲۴ به رتبه ۲۰ ارتقا پیدا کرده است. هم‌چنین قصد داریم در افق ۱۴۰۴جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم که باید در طرح‌های توسعه‌ای تمام تلاش خود را به‌کار ببندیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس بیان کرد: ظرفیت تولید کاتد در مس به وجود آمده و این ظرفیت اکنون ۴۰۰ هزار تن است که این زنجیره ارزش، باید تکمیل شود. باید تمام تلاش خود را با طرح‌های توسعه بر تولید کنسانتره بگذاریم که بتوانیم زنجیره ارزش را بالانس کنیم؛ چراکه بالانس زنجیره اساسی یک محور اساسی است. این‌که ظرفیت ذوب در ایران به وجود آمده، باید در زمینه تولید کنسانتره نیز تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم و درنهایت به جمع ۱۰ کشور نخست دنیا بپیوندیم.

بنی‌اسدی اظهار کرد: باید ضمن تأمین نیازهای داخلی و فروش، صادرات محصولات را داشته باشیم. تولید را هم باید با حداکثر توان ادامه دهیم. استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، باید شعار شرکت مس باشد. باید طرح‌ها را با شتاب و سرعت جلو ببریم و زنجیرۀ ارزش را تکمیل کنیم و نباید هیچ‌چیز جلوی ما را بگیرد.

علاوه بر این، طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تولید مس کاتد ایران از ۳۰۰ تن در سال ۶۲ به ۱۶۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته است. میزان تولید این ماده معدنی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۵۷ رشد ۵۳۳ برابری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۷، میزان تولید کاتد مس به ۲۰۰ هزار تن رسید که حاکی از رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ است. این در حالی است که تولید این فلز سرخ در سال جاری ۲۰۰ هزار تن پیش بینی شده بود. هم‌چنین ظرفیت تولید مس از ۳۰۰ تن در سال ۱۳۶۲ به ۴۵۹ هزار تن در سال ۹۷ افزایش یافته است. ایران با بیش از ۲۲ میلیون تن مس محتوی در رتبه هشتم جهان قرار دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: