کد خبر: ۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
دفتر خبرنگاری پژوهشی افغانستان اعلام کرد که نیروهای ویژه وابسته به سازمان سیا در ولایت ننگرهار در ظرف دو ماه بیش از ۲۶۰ غیرنظامی افغان را به قتل رسانده است.

به گزارش آوای نشاط، واحد نیروهای ویژه افغان وابسته به سازمان سیای آمریکا مسئولیت بسیای از عملیات‌های شبانه در ولایت‌های شرقی افغانستان را به عهده دارد.

این نیروها با استفاده از پوشش ریاست امنیت ملی افغانستان اهداف تعیین شده از سوی سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا و خوست را هدف قرار می‌دهند.

دفتر خبرنگاری پژوهشی در افغانستان اعلام کرد که این نیروها تنها در ماههای سپتامبر و اکتبر بیش از ۲۶۰ غیرنظامی افغان را در عملیات‌های شبانه در ولایت ننگرهار به قتل رسانده‌اند.

یکی از قربانیان اظهار داشت: آنها قبل از ورود به داخل خانه نارنجک پرتاب کردند و سپس وارد شدند و به همه چیز تیراندازی کردند در نتیجه عموی من همراه با پسر ۹ ساله‌اش کشته شد و سایر اعضای خانواده نیز زخمی شدند.

فعالان مدنی در ننگرهار نیز با انتقاد از کشتار غیرنظامیان خاطرنشان کردند که این نیروها غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و نیز خانه‌های مردم را با استفاده از مواد منفجره تخریب می‌کنند.

«پاتریشیا گاسمن» پژوهشگر سازمان دیدبان حقوق بشر در افغانستان نیز از ادامه عملیات‌های شبانه نیروهای ویژه در افغانستان ابراز نگرانی کردهو خواستار توقف فوری آن شد.

پیش از این نمایندگی ویژه سازمان ملل در کابل گفته بود که این نیروها خارج از تشکیلات دولت افغانستان عملیات می‌کنند و به دولت این کشور پاسخگو نیستند.

دفتر خبرنگاری پژوهشی افغانستان تاکید کرده است که تا کنون مشخص نشده از این نیروها به کدام مرجع باید شکایت شود.

«حیات الله حیات» والی سابق ننگرهار نیز کشته شمار بسیاری از غیرنظامیان افغان در عملیات های شبانه نیروهای ویژه در این ولایت را تائید کرده است.

این نیروها که به (قطعه ۰۲) مشهور هستند برای سازمان سیای آمریکا کار می‌کنند اما از پوشش نیروهای امنیت ملی افغانستان استفاده می کنند و در پایگاه هوایی ننگرهار مستقر هستند.

این در حالی است که در یک سال اخیر صدها غیرنظامی افغانستان از جمله زنان و کودکان از سوی این نیروها در ولایت‌های ننگرهار، خوست پکتیا و میدان وردک کشته شدند.

پارلمان و سنای افغانستان بارها خواستار توقف عملیات‌های شبانه این نیروها شده‌اند اما دولت افغانستان تا کنون اقدامی برای جلوگیری از فعالیت قطعه ۰۲ انجام نداده است.

«نیویورک تایمز» نیز اخیراً فاش کرد: تیم‌هایی که در شرق افغانستان عملیات شبانه انجام می‌دهند توسط سازمان سیا استخدام و آموزش دیده‌اند.

گمانه‌هایی وجود دارند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با توسل به کشتار عامدانه غیرنظامیان افغان به دنبال ترویج افراط گرایی و ایجاد پایگاه حمایتی برای گروه تروریستی در این کشور است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: