کد خبر: ۲۸۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
فیلم «آشفتگی» در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در نشست خبری فیلم فریدون جیرانی درباره مسعود فراستی صحبت کرد.

به گزارش آوای نشاط، نشست خبری فیلم «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی با حضور این کارگردان، بهرام رادان، مهناز افشار و جمعی از عوامل فیلم برگزار شد. 

خاطره جیرانی از مسعود فراستی

در بخشی از نشست نقد و بررسی فیلم «آشفته‌گی» فریدون جیرانی خاطره‌ای از دوران اجرای «هفت» تعریف کرد و نظر منفی فراستی درباره فیلم «قصه پریا» به کارگردانی خودش تعریف کرد. جیرانی گفت: «به فراستی گفتم که در برنامه هفت به عنوان فیلمساز روبه‌روی تو می‌نشینم و درباره فیلم حرف می‌زنیم. نمی‌شود که فیلم‌ همه را نقد کنیم و از فیلم خودم صرف‌نظر کنیم.» 

البته جیرانی در ادامه به دفاع فراستی از فیلم «من مادر هستم» هم اشاره کرد و گفت: «زمانی که سر «من مادر هستم» از ما شکایت شده بود فراستی آمد و از فیلم دفاع کرد. در این زمانه اگر کسی کاری نیکی در حق شما کرد نباید فراموش کنید من هم لطف فراستی را فراموش نخواهم کرد. امشب هم در هفت فراستی هر چه بگوید از او متشکر خواهم بود.» 

تجربه‌ای پرریسک در ادامه «خفه‌گی»

این کارگردان درباره شباهت این فیلم به «خفه‌گی» گفت: «فیلم جدید من ضمن اینکه در ادامه فیلم «خفگی» هست،‌ داستان بیشتری دارد. ساختن چنین فیلم‌هایی در ایران سخت است. چون سعی می‌کنی فضایی که دوست داری را خلق کنی اما  فضای اجتماعی و التهابات سیاسی سینمای ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است. اینکه از این فضا دوری کنی، با خوب بودن یا بد بودنش کار ندارم اما به نوعی ریسک است و من می‌دانم به هر حال هر تجربه‌ای برای خودش نکات مثبت یا منفی دارد. من این تجربه را به دلیل دیگری دوست دارم. به دلیل فضای عاشقانه‌ای که همیشه دوست داشتم در فیلم‌هایم داشته باشم.»

جیرانی ادامه داد: «ارژنگ از فضای رئالیستی می‌آید. فضایی که در فیلم «سالاد فصل» از خسرو شکیبایی بازی کرد. ارژنگ بوی عادل مشرقی را می‌دهد. آن‌موقع این مساله را می‌دانستم. اما چون این تیپ و عشق را دوست داشتم، سعی کردم آن را با فضای فیلم هماهنگ کنم. می‌خواستم این نوع عشق مریض در فیلم باشد. اگر بیرون زده، باید تصحیح شود.»

رادان:‌ جیرانی جوان است / افشار: جیرانی کارگردان مورد علاقه من است

بهرام رادان هم از حاضران در نشست بود که درباره حضورش در فیلم «آشفته‌گی» گفت: «آقای جیرانی به نظر من خیلی جوان هست. آقای فریدون جیرانی خودشان برند هستند. فردی هستند که بدون نیاز به اینکه چهره سرشناس در فیلمشان باشند راه آسان‌تری را برای جلب‌نظر عموم مردم بروند. اما اینکه اینقدر ایده‌های نو و بدیع برای پردازش قصه دارند، خودش جای تحسین دارد. همه ما بسیار کیف کردیم. نزدیک به بیست سال است که نشده بود با آقای جیرانی کار کنم. احساس می‌کنم این تجربه‌ای است که شاید هر کسی شجاعت تجربه کردنش را نداشته باشد.»

مهناز افشار در پاسخ به این سوال که بازی شما در این فیلم  بیشتر با سکوت است و با نگاه بازی می کنید؟ گفت: «من همه جا عنوان کردم که آقای جیرانی کارگردان مورد علاقه من است. زمانی که هدیه تهرانی برای فیلم «قرمز» کاندید شده بود، آرزو کردم زمانی جلوی دوربین این کارگردان قرار بگیرم. آقای جیرانی در سینما به روز است. من و بهرام رادان سعی می کردیم نگاه درستی در این فیلم داشته باشیم. اگر نتوانستم شخصیت دریا در فیلم «آشفته‌گی» را خوب دربیاورم کم هوشی منِ بازیگر است. اما از دید من نگاه بازیگر حرف اول را در سینمای جیرانی می زند. من اعلام می کنم بسیار خوشحالم که در آشفته‌گی بازی کردم.»

آیا «آشفته‌گی» برداشت آزادی از فیلمی خارجی است؟

جیرانی درباره اینکه آیا این فیلم برداشت آزادی از یک فیلم خارجی است؟ گفت: «طرح این فیلم را حسن حسینی به من داد و فکر می کنم ۱۵ سال پیش فیلمی به نام دوقلوها دیده بود و قصه ی آن را شبیه آن نوشته بود. سال ۱۳۸۵ فیلم دوقلوها را دیدم و قرار بود خانم افشار نقش دوقلوها را بازی کند و فکر کردم شاید نتوانم پروانه نمایش آن  را بگیرم و وقتی «خفگی» را ساختم ترجیح دادم آن فیلم نامه را ببینم و با بازیگر مرد جلو بروم.»

جیرانی درباره مخاطب «آشفته‌گی» گفت: «من بازهم از این ریسک‌ها انجام می‌دهم. چون دوستش دارم. با توجه به نسلی که بغل‌دستم هستند. بدون نسل جوان،‌ به هر حال ما نسلی هستیم که باید از آن‌ها کمک بگیریم. من فکر نمی‌کنم این فیلم مخاطب نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید خیلی مخاطب دارد، اینطور نیست.»

این کارگردان درباره این پرسش که آیا  فیلم «آشفته‌گی» ادای دینی به ساموئل خاچیکیان است؟ گفت: «به احتمال زیاد فیلم «دلهره» خاچیکیان را بازسازی می کنم. یک بار هم سعی کردم که این کار را انجام دهم و بخشی از درآمد آن را به خانواده او بدهم . من خاچیکیان را بسیار دوست داشتم و اینکه در آن زمان یک نفر مثل ما ریسک می کرد و فحش می خورد قابل تقدیر است. می توان صفحه های بیشتری درباره آن فیلم ها نوشت.»

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: