کد خبر: ۲۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
یک کارشناس مذهبی به تشریح بحث عدالت اجتماعی از نگاه حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه پرداخت.

به گزارش آوای نشاط، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خیرآبادی، پیرامون موضوع «عدالت اجتماعی» در خطبه فدکیه اظهار کرد: خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) فرازهای مختلفی دارد که بسیاری از مواقع، نویسندگان و محققان به آن پرداخته و نیز می‌پردازند. به طور مثال آن حضرت به بیان فلسفه ایمان، جهاد، حج، نماز و روزه پرداخته‌اند. اما نکته‌ای که به نظر من کمتر به آن توجه شده و نیز مساله امروز ما را در بر می‌گیرد، این نکته است که حضرت بحث عدالت را مطرح می‌کنند و پس از آن که به موضوعات اشاره شده می‌پردازند، فراگیر شدن عدالت را مد نظر قرار می‌دهند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عدالت اجتماعی به این معناست که مردم در یک جامعه از یک عدالت فراگیر، گسترده و بالسویه بهره‌مند و برخوردار باشند و شکاف طبقاتی به آن معنا که امروز گفته می‌شود، وجود نداشته باشد. البته این نکته که در هر جامعه‌ای فراز و فرودهایی وجود دارد، طبیعی است. اما این که با دروغ، غارت‌گری، استضعاف و بهره‌کشی از مردم، کسانی بخواهند ثروت عمومی را تصاحب کرده و در نتیجه عده‌ای از حقوق اولیه و اصلی خود باز بمانند. لذا دولت، خدمت‌گزاران و حاکمان نباید کسانی باشند که نسبت به ایجاد عدالت و گرفتن حق مظلومین بی‌توجه بوده و در نتیجه غفلت از آن، ازهم‌پاشیدگی جامعه، قیام‌ها، انقلاب‌ها و شورش‌ها که معمولاً و عمدتاً رگ و ریشه چنین مسائلی را در خود دارد، رخ خواهد داد.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) بیش از ۱۴ قرن پیش، زمانی که از اسلام سخن می‌گوید، هیچگاه تنها به مسائلی همچون نماز، روزه و جنبه‌های فردی آن اشاره نمی‌کند؛ بلکه به مردم، جامعه و بیش از آن به حکومت‌داران سفارش می‌کند که از عدالت اجتماعی و ایجاد آن برای جامعه غفلت نکنند که در نتیجه این غفلت، امنیت از بین خواهد رفت و به دنبال آن، فضای جامعه اسلامی آلوده شده و باید منتظر شورش‌ها، نافرمانی‌ها، بی‌فرهنگی‌ها و دیگر مسائل بود.

وی با اشاره به این که امروزه هم جامعه ما به وضوح این امر را می‌بیند، افزود: آنچه یک جامعه را رنج داده و برای آن مشکل ایجاد می‌کند، چنین نابسامانی‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی است که در آن به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: