کد خبر: ۲۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
به نظر می رسد حتی تیم کوک هم نمی تواند در برابر فشارهای ولادیمیر پوتین مقاومت کند، چرا که خبرها حاکی از آن است که دیتای کاربران اپل در روسیه روی سرورهای دولتی ذخیره می شود.

به گزارش آوای نشاط، از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون اپل از جانب کرملین تحت فشار قرار گرفته تا دیتای مربوط به کاربران این کشور را روی سرورهای داخلی اش ذخیره کند، اما اپل پیوسته از پذیرفتن این مساله طفره می رفت تا اینکه براساس گزارش جدید سیاست خارجی روسیه، به زودی اطلاعات اپل آیکلاود به این کشور منتقل می شود.

سازمان مخابراتی Roskomnadzor (از رسانه های داخلی روسیه) انتقال اطلاعات اپل آیکلاود به روسیه را تایید کرده است. اما این خبر پیامدهای قابل توجهی برای اپل خواهد داشت چراکه این شرکت همواره خود را از حامیان حفظ حریم خصوصی کاربرانش معرفی کرده.

گفتنی است پیشتر چین نیز اپل را تحت فشار گذاشته بود تا دیتای اپل آیکلاود شهروندانش را در اختیار یک شرکت نیمه دولتی قرار دهد. اما براساس گزارش جدید، اپل علاوه بر پردازش و ذخیره سازی اطلاعات شهروندانش درون سرورهای داخلی روسیه، موظف شده که این اطلاعات را برای سازمان های اطلاعاتی آن به صورت موردی رمزگشایی کند.

البته اشاره کنیم که اپل روسیه تاکنون تایید کرده که اطلاعات اولیه مربوط به هویت کاربرانش (شامل نام کاربری، اطلاعات تماس، سوابق تحصیلی و اعضای خانواده را به صورت بومی ذخیره سازی میکند اما روسیه کلیه ارائه دهندگان خدمات مخابراتی در این کشور را موظف کرده که اطلاعات بیشتری از کاربران را ذخیره نمایند و برای مثال پیام های رد و بدل شده کاربران در فضای چند رسانه ای طی شش ماه گذشته را بدون حکم دادگاه در اختیارش قرار دهد.

مشخص نیست که آیا اپل مجبور به ارائه این اطلاعات (و چه بسا دیتای بیشتر از  اپل آیکلاود کاربران) می شود یا خیر اما ظاهرا تعریف ارائه شده از سوی حکومت روسیه در رابطه با اطلاعات شخصی طیف وسیع تری از دیتا را شامل می شود که از آن جمله میتوان به عکس ها و ویدیوهای مربوط به فرد اشاره کرد.

گفتنی است در سال های گذشته اپل مواضع سفت و سختی در قبال حریم خصوصی کاربرانش اتخاد کرده اما هرجا که لازم بوده به خواست دولت های خارجی تن داده تا همچنان امکان ادامه فعالیت و ارائه سرویس در این کشورها را داشته باشد. در فوریه گذشته اکانت های اپل آیکلاود شهروندان چینی در اختیار دولت این کشور قرار گرفت اما اپل وعده داد که امنیت اطلاعات کاربران را نقض نمی کند و درب پشتی دسترسی دولت چین به اطلاعات مشتریانش را در اختیارشان قرار نمی دهد.

در چند ماه اخیر دولت چین پیوسته تلاش داشته تا اپل را مجاب به فیلتر کردن پیام های مرتبط با پورن، شرط بندی و اجناس تقلبی در تبادلات پیامکی کاربرانش نماید که البته اپل تا به امروز پاسخ روشنی به این خواسته نداده است.

دیجیاتو 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آوای نشاط ، اپل ، روسیه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: