کد خبر: ۲۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
توضیحات علی‌اکبر صالحی درباره بازرسی از دانشگاه‌‌های کشور
یکی از تعهدات دولت ایران در برجام، پذیرش پروتکل الحاقی بوده است. بر اساس این پروتکل بازرسی‌‌های گسترده‌ای از مراکز علمی و تحقیقاتی ایران و همین‌طور مراکز هسته‌ای ایران انجام شده و می‌شود.

به گزارش آوای نشاط، یکی از تعهدات دولت ایران در برجام، پذیرش پروتکل الحاقی بوده است. بر اساس این پروتکل بازرسی‌‌های گسترده‌ای از مراکز علمی و تحقیقاتی ایران و همین‌طور مراکز هسته‌ای ایران انجام شده و می‌شود.

البته این رژیم بازرسی‌ها به بهانه ادعای «چاشنی‌‌های انفجاری» شامل برخی مراکز نظامی ایران نیز شده بود که با ورود رهبر انقلاب و مخالفت صریح ایشان، تنها به یک بازرسی کوتاه از سایت پارچین محدود شد و فیصله یافت. 

با این حال اما در روزهایی که آمریکا با خروج از برجام تحریم‌ها را علیه ایران بیشتر کرده است و اروپا نیز با بازی SPV وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی را معطل کرده است، بازرسی‌‌های ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دارد.

البته ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها تاسیسات هسته‌ای ایران را نمی‌پایند. آنها مرتبا سراغ دانشگاه‌ها نیز می‌روند و حتی درباره مقالات علمی هم از اساتید و دانشجویان سوال می‌پرسند و آنها را مورد بازرسی قرار می‌دهند. این را علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و مسؤول مستقیم انهدام بخشی از برنامه هسته‌ای در برجام گفته است.

بر اساس این گزارش، صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها نسبت به بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌‌های کشور اظهار داشت: «بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به‌گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده‌اند؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن که تمام کشورهای عضو پذیرفته‌اند، از آن بازرسی می‌شود. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از چندین دانشگاه کشور ازجمله دانشگاه‌های صنعتی ‌شریف، علم‌ و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان بازرسی کرده‌اند و این بازرسی‌ها طبیعی است».

صالحی در پاسخ به این سوال که «آیا پیش از امضای برجام نیز بازرسی از دانشگاه‌ها انجام می‌شد؟» گفت: «قبل از امضای برجام ایران به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کرد جز بازه زمانی اوایل سال ۸۳ که قریب به 2 سال ایران پروتکل الحاقی را اجرا کرد».

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره کیفیت بازرسی‌ها از دانشگاهیان نیز گفت: «بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق دستورالعملی است که بر مبنای آن همه تحقیقاتی که از مواد هسته‌ای استفاده می‌شود بازرسی و حسابرسی می‌‌شوند؛ این حسابرسی مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم در تمام کشورها انجام می‌شود؛ اگر در مقالات منتشرشده کشور نیز استفاده از مواد هسته‌ای مطرح شده باشد مورد بازرسی و سؤال بازرسان قرار می‌گیرد و پیشنهاد سازمان انرژی اتمی کشور این است درصورتی‌ که در مقالات پژوهشگران استفاده از مواد هسته‌ای مطرح‌ شده است، این مواد را به سازمان انرژی اتمی تحویل دهند تا در حسابرسی آژانس انرژی اتمی به مشکلی برنخوریم اما هرگز بازجویی از اساتید دانشگاه انجام نخواهد شد».

*وطن امروز

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: