کد خبر: ۲۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
سازمان فضایی چین در ماموریت ماه‌نورد "چانگ‌ای-4" که در نیمه تاریک ماه به سر می‌برد موفق شد برای اولین بار یک دانه را در ماه پرورش دهد.

به گزارش آوای نشاط، گیاهانی که در عکس مشاهده می‌کنید ممکن است چندان به نظر نیاید، اما یک گام بزرگ در اکتشاف فضایی است.

دانه‌های پنبه‌ای که در ماموریت "چانگ‌ای-4"(Chang'e-4) توسط سازمان فضایی چین به ماه منتقل شده‌اند، جوانه زده‌اند و تبدیل به اولین گیاهانی شدند که روی سطح ماه رشد می‌کنند.

برخلاف تصور عموم، این دانه‌ها با خاک سطح ماه در تماس نیستند و این دانه‌های پنبه همراه با تخم سیب‌زمینی، مخمر و تخم‌های مگس میوه در داخل یک بیوسفر(زیست‌کره) مهر و موم شده قرار دارند تا محیط زیست و تغذیه مناسب را برای رشد این گیاه فراهم کنند.

البته هنوز کار تمام نشده است. چین باید نشان دهد که این گیاهان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و این کار در درجه حرارت بسیار متفاوت و گرانش کم ماه یک شاهکار خواهد بود.

سطح‌نشین "چانگ‌ای-4" باید تغییرات چشمگیری برای حفظ شرایط زیست‌محیطی و حفظ ثبات شرایط محیط داخلی بیوسفر داشته باشد.

حتی با وجود این چالش‌ها، همین جوانه زدن دانه‌ها نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم است، چرا که نشان می‌دهد که فضانوردان یک شانس واقعی برای پرورش گیاهان در ماموریت‌ها و استفاده از مواد غذایی، روغن گیاهی و دیگر منابع دارند.

این اتفاق می‌تواند ماموریت‌های طولانی مدت در ماه و مریخ را تسهیل کند و می‌تواند پس از آنکه برخی منابع اولیه کاهش پیدا می‌کنند، کمک کننده باشد.

اگر چه مزارع فرازمینی هنوز دور از دسترس هستند، اما بعد از این دستاورد چین، حداقل در افق دید قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: آوای نشاط ، ماه ، فضا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: