کد خبر: ۲۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه آمار و ارقامی از وضعیت اسفبار مردم یمن منتشر و تأکید کرد که بیش از 24 میلیون یمنی نیازمند کمک بشردوستانه هستند.

به گزارش آوای نشاط، «مارک لوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه درباره پایبندی طرفهای یمنی به توافق صلح یمن در سوئد (استکهلم) ابراز خوشبینی کرد اما درباره وضعیت مردم هشدار داد.

لوکوک وضعیت یمن را فاجعه‌بار خواند و تأکید کرد که بیش از «24 میلیون یمنی -80% ساکنان- نیازمند کمکهای انسان‌دوستانه هستند».

وی با تأکید بر اینکه 10 میلیون یمنی در معرض خطر قحطی قرار دارند، اعلام کرد که بیش از سه میلیون نفر از شهروندان این کشور، از یمن مهاجرت کردند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از این مسئول سازمان ملل گزارش داد که نیمی از بیمارستانها و درمانگاهها در یمن دایر هستند و صدها هزار یمنی در معرض بیماریهایی مانند وبا قرار دارند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه با اشاره به اینکه این بیماریها به خاطر تخریب شبکه‌های فاضلاب است، گفت که سازمان جهانی غذا در ماه گذشته به بیش از 9 میلیون یمنی کمکهای غذایی کرد.

لوکوک با تأکید بر اینکه طرفهای درگیر در یمن نباید کمکهای غذایی را که برای غیر نظامیان اختصاص داده شده، به خود اختصاص دهند، تصریح کرد که سازمان ملل در تلاش است اقداماتی انجام دهد تا کمکها به دست کسانی برسد که واقعا بدان نیازمندند.

وی ضمن ابراز نگرانی درباره کاهش میزان واردات غذا و کالا در ماه گذشته، گفت که بیش از 500 کامیون حامل کمکهای  انسان‌دوستانه در عدن همچنان معلق است.

این مسئول سازمان ملل با اشاره به اینکه ریال یمن در ماه گذشته بار دیگر ارزش خود را از دست داد، تأکید کرد که این مسئله می‌تواند مشکلات مردم یمن را دوچندان کند و قدرت خرید آنان را کاهش دهد.

لوکوک در پایان برآورد کرد که حجم کمکهای مادی لازم که سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه در یمن توزیع خواهد کرد، افزایش خواهد یافت.

ز فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ جنگی به رهبری عربستان سعودی و مشارکت فعال امارات علیه یمن آغاز شد که یکی از اهداف آن، بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اعلام شد.

این جنگ که میلیو‌ها نفر در یمن را آواره کرده، به مرگ بیش از پنجاه هزار یمنی، مجروح شدن دهها هزار نفر، نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، یمن ، قحطی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: