کد خبر: ۲۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
همانطور که نمایندگان موافق طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس، دلایلی همچون سخت‌تر و کیفی‌تر شدن انتخاب نمایندگان و گامی به سوی اصلاح قانون انتخابات را به عنوان دلایل موافقت خود مطرح می‌کنند، در مقابل، مخالفان این طرح نیز از ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و متضرر شدن استان‌های کوچک و شهرستان‌ها به عنوان دلایل مخالفت یاد می‌کنند.

به گزارش آوای نشاط، طرح "استانی‌شدن انتخابات مجلس"، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بوده است و از سال 1378 که برای اولین بار مطرح شد، همواره با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان جناح‌های مختلف روبه‌رو شده اما در کشاکش این واکنش‌ها و انتقادات، تاکنون نتوانسته است از مرحله طرح فراتر رود و به قانون تبدیل شود. طرح استانی شدن انتخابات مجلس مدتی است که به موضوع داغ نشست‌های مجلس تبدیل شده و ظاهرا نمایندگان مجلس دهم عزم خود را برای تعیین سرنوشت این طرح جزم کرده‌اند. به خصوص که به گفته حسینعلی امیری، دولت نیز موافق اجرای طرح استانی‌شدن انتخابان مجلس است. 

در ادامه همین روند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر، کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی‌شدن انتخابات را تصویب کردند. قرار است در مرحلە بعدی و بعد از تصویب جزییات طرح استانی‌شدن انتخابات از سوی نمایندگان مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، برای اجرا توسط رئیس جمهور به وزارت کشور ارجاع می‌شود.

برهمین اساس و به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح، نظر نمایندگان موافق و مخالف را جویا شدیم. همانطور که نمایندگان موافق طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس، دلایلی همچون سخت‌تر و کیفی‌تر شدن انتخاب نمایندگان و گامی به سوی اصلاح قانون انتخابات را به عنوان دلایل موافقت خود مطرح می‌کنند، در مقابل، مخالفان این طرح نیز ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و متضرر شدن استان‌های کوچک و شهرستان‌ها را به عنوان دلایل مخالفت خود معرفی می‌کنند.

 

شهاب‌الدین بیمقدار؛ نماینده تبریز/موافق‌
می‌خواهیم احزاب را در برابر وعده‌ها و کاندیداهایشان پاسخگو کنیم/ استانی شدن انتخابات تاثیر لیست‌ها را افزایش می‌دهد

شهاب‌الدین بیمقدار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در پاسخ به این سوال که آیا طرح استانی شدن انتخابات را در اصلاح روند موجود تاثیرگذار می‌داند، ابراز داشت: بنده موافق این طرح هستم و حتی پیشنهاد دادم نظام ساختاری آن همچون مجلس خبرگان رهبری استانی شود اما کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به آن رأی نداد و در نهایت شهرستانی، استانی شدن انتخابات در کمیسیون رأی آورد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس طرح فعلی هر کاندیدایی بتواند 10 درصد آراء را در مرحله شهرستانی کسب نماید، مجوز حضور در مرحله دوم را می‌گیرد و نامزدهایی پیروز می‌شوند که چهره‌های ملی‌اند و مجلس آینده از لحاظ کیفی ارتقاء می‌یابد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصویب این طرح در صحن علنی و تایید آن در شورای نگهبان را گامی بزرگ در شکل‌گیری احزاب و رقابت لیست‌ها خواند و توضیح داد: استانی شدن انتخابات رقابت را سخت‌تر می‌کنند و تعیین‌کنندگان لیست مجبورند شاخص‌ترین و بهترین کاندیداها را در مظان انتخاب مردم قرار دهند و در برابر وعده‌هایی که داده‌اند و اقداماتی که بعداً صورت می‌گیرد پاسخگو باشند.

 

محمد اسماعیل سعیدی؛ نماینده تبریز/موافق
استانی شدن انتخابات نمایندگان را ملی می‌کند

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در پاسخ به این سوال که آیا موافق استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: از موافقان این طرح هستم و آن را گامی بزرگ در اصلاح نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی می‌دانم.

وی خاطرنشان ساخت: با اجرای این طرح در اولین گام به‌مانند سایر کشورها نمایندگان مجلس ملی می‌شوند و در سطح ملی فکر می‌کنند؛ در حال حاضر بسیاری از وقت نمایندگان صرف موضوعات منطقه‌ای می‌شود و این موجب می‌گردد دولت‌مردان از نیازهای یک منطقه به‌عنوان اهرم فشار علیه نماینده آن حوزه انتخابیه استفاده کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه استانی شدن انتخابات بداخلاقی‌های سیاسی و زد و بندها را تا حد زیادی در حوزه‌های انتخابیه کمرنگ می‌کند، تصریح کرد: نمایندگان منتخب استان نیز به‌جای اینکه به‌فکر منطقه خودشان باشند با وحدت و همدلی نگاه استانی به مسایل پیدا می‌کنند.

وی یکی دیگر از مزایای این طرح را رفع اختلافات مابین شهرستان‌ها خواند و متذکر شد: بعضاً دو سه‌ شهر بایکدیگر نماینده مشترک دارند و معمولاً نماینده از شهری انتخاب می‌شود که جمعیت آن بیشتر است؛ این امر در آینده دیدگاه‌های منفی یک شهرستان نسبت به نماینده‌ای را به‌دنبال دارد و حاشیه‌ساز می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طرح استانی شدن انتخابات معایبی ندارد، اذعان کرد: نمایندگان مخالف می‌گویند این طرح میزان مشارکت را در شهرستان‌ها پایین می‌آورد و مردم به سبب ناامیدی از حضور معتمد منطقه‌شان در مجلس پای صندوق رأی نمی‌آیند، برای حل این مشکل نیز انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود تا کاندیدایی که می‌خواهد نماینده استانی شود حداقل 10 درصد آراء مردم منطقه‌اش را کسب نماید.

وی یادآور شد: حرف دوم نمایندگان مخالف این است که استانی شدن انتخابات مانع از حضور آنان در شهرستان‌های مختلف می‌شود و از حل مشکلات اجرایی باز می‌مانند این درحالیست که بر اساس قانون اساسی وظیفه نماینده حل مشکلات اداری مردم با تماس تلفنی، ارائه وام و معرفی برای اشتغال نیست و دولت‌مردان باید به این مسایل رسیدگی نمایند.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا استانی شدن انتخابات موجب حذف یک جریان و راهیابی یک لیست از استان‌ها نمی‌شود، گفت: تجربه نشان داده است همواره لیست‌ها برنده نمی‌شوند و ترکیب مجلس مدام در دست تغییر است.

 

یعقوب شیویاری؛‌ نماینده میانه/ممتنع:
جزئیات طرح استانی شدن انتخابات برایمان مشخص نیست/ شاید استانی شدن انتخابات دخالت نمایندگان در امور اجرایی را بیشتر کند

یعقوب شیویاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعلا جزئیات این طرح مشخص نیست اما در کمیسیون شوراها کلیات آن بررسی و ظاهرا به تایید رسیده است، این طرح مراحل طولانی دارد و بعد از اعلام آن در صحن علنی و نطق موافقان و مخالفان به رأی‌گیری گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از رای‌گیری اگر طرح تصویب شود باید به شورای نگهبان برود و اگر تصویب نشد از دستور کار مجلس خارج می‌شود، اگرچه هنوز جزئیات مشخص نیست اما طبق گفته‌های آقای بی‌مقدار که عضو کمیسیون شوراهاست این طرح در کمیسیون تصویب شده است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با کلیات این طرح موافق است یا خیر، خاطرنشان ساخت: این طرح معایب و مزایایی دارد، برای نمونه چنانچه این طرح اجرایی شود دست نمایندگان از نظر کار اجرایی باز می‌شود و این درحالیست که معتقدم نمایندگان نباید کار اجرایی انجام دهند و صرفاً بر قانون‌گذاری و نظارت تمرکز داشته باشند.

وی توضیح داد: وقتی نمایندگان درگیر کار اجرایی می‌شوند، قانون‌گذاری و نظارت بر زمین می‌ماند و این بخشی از معایب طرح استانی شدن انتخابات می‌باشد اما مزیت این طرح این است که تاثیرگذاری نمایندگان را بیشتر می‌کند؛ باید منتظر بمانیم تا این طرح به مجلس بیاد و مخالفین، موافقین و اعضای کمیسیون در خصوص آن نظر دهند.

شیویاری با بیان اینکه در حال حاضر از جزئیات این طرح مطلع نیستیم، تصریح کرد: اگر در حال حاضر از بنده نظر بخواهنند، رای ممتنع می‌دهم اما وقتی جزئیات طرح مطرح شده و آن را بررسی کنم به نغع مردم می‌توانم نظر موافق یا مخالف خودم را در این خصوص اعلام کنم.

 

احمد علیرضا بیگی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور/مخالف
نباید شهرستان‌ها را از داشتن نماینده محروم کرد/ با استانی شدن انتخابات ثروتمندان و وکلای جریانات سیاسی نماینده می‌شوند

احمد علیرضا بیگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در پاسخ به این سوال که آیا به طرح استانی شدن انتخابات مجلس رأی می‌دهد، اظهار داشت: بنده مخالف این طرح هستم و به آن رأی نمی‌دهم؛ نمایندگان هر شهرستان با مردم آن منطقه آشنایی دارند و از ظرفیت‌های آن باخبرند اما با این طرح عملاً برخی شهرستان‌ها در مرحله‌ی دوم از وجود نماینده بی‌نصیب می‌مانند.

وی خاطرنشان ساخت: با این طرح کسانی در انتخابات می‌توانند رای بیاورند که از نظر مالی منابع قابل توجهی داشته باشد تا هزینه‌ی تبلیغاتی و انتخاباتی‌شان را تامین نمایند و یا از طرف جناح‌های سیاسی پیشتیبانی شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان ساخت: با این رویه نماینده‌ای که به مجلس راه می‌یابد وکیل مردم نیست بلکه وکیل جریان سیاسی و همان پیشتوانه مالی است؛ این طرح خلاف تدابیر مقام معظم رهبری است که فرمودند هر جغرافیا باید یک نماینده داشته باشد.

وی متذکر شد: با این طرح لیست رای می‌آورد و نامزدهایی در مناطق دور دست زندگی می‌کنند و از بدنه‌ی مردم بالا آمده‌اند رای نمی‌آورند؛ در عوض وابستگان سیاسی و ژن خوب‌ها نماینده می‌شوند، در انتخابات شورای شهر و مجلس تهران لیست امید رأی آورد اما آیا توانسته‌اند نیازهای مردم را برآورده کنند؟

 

سید ابوالفضل موسوی بیوکی؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس/موافق
اضافه شدن نمایندگان مجلس در گرو تصویب استانی شدن انتخابات مجلس/استانی شدن انتخابات مجلس با نگاه حزبی

سید ابوالفضل موسوی بیوکی، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح در مجلس عنوان شد و پس از تصویب به عنوان طرح، به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد و پس از بحث و بررسی در این کمیسیون اکنون در نوبت دستور کار مجلس قرار دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برای انتخابات مجلس افراد در حوزه‌های انتخابیه هر استان که براساس تقسیمات کشوری است کاندید می‌شوند و برای ورود به مجلس می‌بایست حداقل 25 درصد از آرای آن حوزه انتخابیه را کسب کنند در غیر این صورت نفر اول و دوم که بیشترین رأی را از آن حوزه انتخابیه کسب کردند به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند و در این مرحله کاندیدی که بیشتر رأی بیاورد به عنوان نماینده آن حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس، حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه‌های فرعی و هر استان به عنوان حوزه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و کاندیدهای نمایندگی مجلس زمانی پیروز انتخابات هستند که ابتدا حتماً حداقل 20 درصد از آرای حوزه فرعی که در آن ثبت‌نام کردند را کسب و سپس در حوزه اصلی استان بتوانند اکثریت آرا را کسب کنند.

موسوی بیوکی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و من نیز موافق آن هستم، افزود: یکی از مزایای این طرح این است افرادی که به عنوان نماینده وارد مجلس می‌شوند از مقبولیت لازم در بین مردم استان برخوردارند و در بین مردم شناخته شده‌اند و تنها مورد قبول حوزه انتخابیه خود نیستند و این کیفیت کار و سطح نمایندگان مجلس را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌ها و آسیب‌های انتخابات مجلس به صورت کنونی این است که می‌تواند فردی با رأی محدود و پایین به عنوان نماینده حوزه انتخابیه وارد مجلس شود درحالی‌که با استانی شدن انتخابات این مشکل رفع خواهد شد و اختلاف رأی نمایندگانی که از یک استان وارد مجلس می‌شوند کم است و این مقبولیت و کارایی نمایندگان در استان را نشان می‌دهد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه تقویت احزاب در یک نظام حاکمیتی موجب رشد و بالندگی آن جامعه است، افزود: طرح استانی شدن انتخابات مجلس موجب فعال شدن و تقویت احزاب مختلف می‌شود و این موضوع تخصص، کیفیت و کارایی نمایندگان مجلس را بالا می‌برد.

موسوی بیوکی عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس هم اکنون در نوبت دستور کار هیئت رئیسه مجلس قرار دارد منتها به دلیل بررسی لایحه بودجه سال 98 احتمالاً زمان زیادی طول می‌کشد تا این طرح مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرد مگر اینکه با امضای 50 نماینده این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح دیگری نیز به موازات طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح هست مبنی بر اینکه بنا بر قانون اکنون باید 40 نماینده به نمایندگان مجلس اضافه شود که دو نماینده سهم یزد هست که این طرح نیز در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد تصویب قرار گرفته و در دستور کار مجلس است منتها این طرح به طرح استانی شدن انتخابات بستگی دارد و اگر این طرح رأی بیاورد طرح اضافه شدن نمایندگان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

حسن خجسته‌بند؛ نماینده مردم انزلی/موافق
با استانی شدن انتخابات مجلس تکمیل پروژه های بزرگ استانی سرعت می یابد/ این طرح ضعف هایی دارد که باید برطرف شود

 حسن خسته‌بند در گفت و گو با خبرنگار 8دی در واکنش به جزییات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این طرح هنوز کاملا پخته نشده است، ضعف هایی دارد که اگر این ضعف ها گرفته شود خوب است و در غیر این صورت مناسب نیست.

وی افزود: اگر طرح استانی شدن انتخابات مجلس اجرا و بر روی آن دقت صورت بگیرد می تواند خوب و مثمر ثمر باشد.

نماینده مردم انزلی در مجلس با بیان اینکه تصویب این لایحه یا طرح این نوید را می دهد که تکمیل پروژه های بزرگ ملی _ استانی همچون راه آهن قزوین _رشت، سد پلرود و شفارود و... سرعت یابد و همه باهم همت و تلاش کنند که این امور در استان اتفاق بیفتد.

نماینده مردم انزلی در مجلس تأکید کرد: در حال حاضر نمایندگان شهرستان نگر و بخش نگر هستند، برخی کارهایی را که مسؤلیت آن با دستگاه های اجرایی است و وضعیت خوبی ندارند مردم به نمایندگان خود رجوع می کنند و نمایندگان هم باید پیگیر باشند.

خسته بند افزود: با این شرایط نماینده به نظارت بر اجرای قانون را که یکی از وظایف مهم نماینده است درست نمی پردازد. رأی من به این طرح بستگی به محتویات جمع بندی ارسال شده به صحن دارد.

نماینده مردم انزلی در مجلس با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس نکات مثبت و منفی دارد، تصریح کرد: اگر نقاط منفی به حداقل برسد یا از بین برود و وجود نداشته باشد این طرح مثبت است و درغیر این صورت منفی خواهد بود.

خسته بند با تأکید بر اینکه در تصویب و اجرای طرح ها باید منافع مردم را درنظر بگیریم، تصریح کرد: پای کار آمدن مردم در صحنه ها باید لحاظ شود و اقوام مورد توجه باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر جریانات مردمی بیشتر رشد کند نکات مثبتی به همراه دارد تا بیشتر به صحنه انتخابات و کارهای اجرایی در محلات وارد تر شوند، اظهار کرد: می توان مسؤلیت اجرای کارهای بیشتر را به شورای شهر ارجاع داد.

 

محمدرضا صباغیان؛ نماینده مردم مهریز/مخالف
مناطق محروم با «استانی شدن انتخابات» متضرر می‌شوند

محمدرضا صباغیان، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح در کمیسیون شورای مجلس به تصویب رسیده است و اکنون در دستور کار مجلس است و باید نوبت مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس برسد.

وی ادامه داد: با تصویب شدن این طرح نمایندگان مجلس برای استان انتخاب می‌شوند، در این طرح حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه‌های فرعی و هر استان به عنوان حوزه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و نامزدهای نمایندگی مجلس برای اینکه آرای آنها در حوزه اصلی شمارش شود باید حداقل 10 درصد آرای حوزه فرعی که در آن ثبت نام کردند را کسب کرده باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه با اشاره به نقاط ضعف و قوت این طرح گفت: چون بعد از استانی شدن انتخابات مسائل کلان بیشتر پیگیری می‌شود از نقاط مثبت طرح به شمار می آید اما با اجرای این طرح انتخابات لیستی خواهد شد.

صباغیان عنوان کرد: در این طرح مناطق محروم و کم جمعیت متضرر می‌شوند و کمتر به آنها توجه می‌شود چرا که اصولا نمایندگان احتمالا روی مناطقی که بیشتر رأی دارد متمرکز می‌شوند و این مناطق محروم را دچار آسیب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات با برطرف شدن نقاط ضعف آن طرح خوبی است، گفت: این طرح از آنجا که مناطق محروم در آن مورد غفلت قرار می‌گیرند دارای نقطه ضعف هست و از این جهت نگاه‌ها از بحث‌های منطقه ای جمع می‌شود و مسائل ملی و بعد قانونگذاری و نظارت مورد توجه قرار می گیرد طرح خوبی است.

نماینده مردم شهرستان‌های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه تصریح کرد: البته کسب حداقل 10 درصد رأی برای حوزه فرعی نوعی توجه به حوزه انتخابیه است اما کسب این میزان رای نیز دوباره نگاه‌های محلی و منطقه‌ای را دنبال می کند که این طرح را از هدف اصلی که توجه و پیگیری وظایف ملی و مسئله قانونگذاری است دور می‌کند.

 

جلال محمودزاده؛ نماینده مردم مهاباد در مجلس/مخالف
ایجاد شکاف قومیتی و افزایش محرومیت از پیامدهای استانی شدن انتخابات است

جلال محمودزاده، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات، اظهار داشت: جنبه های منفی این طرح نمود بیشتری نسبت به جنبه های مثبت دارد.

وی، با اشاره به نقاط منفی این طرح، افزود: اگر انتخابات مجلس شورای اسلامی استانی شود باید احزاب قدرتمند شده و از حالت انتخابات محور بودن خارج شوند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز احزاب فعالیت به خصوصی ندارند، ادامه داد: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس، پیگیری مشکلات مردم محروم افزایش یافته و به خصوص در شهرستان های محروم و روستاها و شهرهای کوچک مشکلات عدیده ای برای مردم پیش می‌آید.

وی، تاکیدکرد: نمایندگان اگر در سطح استان باشند بدون شک حوزه های انتخاباتی آنان وسیع شده و رسیدگی کاهش می یابد، البته این طرح باعث ایجاد هزینه های گزاف برای دولت و مردم نیز می شود.

محمودزاده، بیان کرد: البته این مسئله سدی محکم بر راه افرادی می شود که در شهرستان ها بوده و در استان فردی شناخته شده نیستند و در نتیجه باعث ماندگاری نمایندگان قبلی یا ورود افراد سرشناس به مجلس می شود.

وی، در ادامه با بیان اینکه این طرح امتیاز انتخاب شدن را از نخبگان استانی سلب می کند، گفت: استانی شدن انتخاب نمایندگان باعث می شود نمایندگان از کل استان رای بگیرند و در مناطق دو قومیتی مساله بوده و باعث شکاف قومی و اختلافات بیشتر می شود که این مسئله به نفع استان های قومیتی همچون آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان نیست.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقاط قوت این طرح نیز خاطرنشان کرد: این‌طرح باعث می شود تا نمایندگان مجلس به وطیفه اصلی خود که نظارت و قانون گذاری است بیشتر پرداخته و از کار های جزئی فاصله گرفته و امورات اجرایی را به مسئولان استانی بسپارند.

وی، تاکید کرد: البته استانی شدن انتخابات زمانی موفق خواهد شد که احزاب شکل گرفته و کاندیداها در داخل احزاب قرار گیرند و افراد بر اساس حزب معرفی شوند. در این صورت افراد جدید می توانند بر اساس حزب و آیین نامه حزب امکان انتخاب شدن و شناخته شدن داشته باشند.

محمودزاده، در پایان بیان داشت: در شرایط فعلی که هنوز احزاب به معنای واقعی شکل نگرفته اند، در برخی نقاط، استانی شدن به مصلحت نبوده و با توجه به اینکه نقاط منفی این طرح بیشتر است مخالف این طرح هستم.

 

نادر قاضی‌پور؛ نماینده مردم ارومیه/مخالف
طرح استانی شدن انتخابات سودی برای استان ندارد

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه مخالف سرسخت استانی شدن انتخابات است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پل ارتباطی بین مردم و دولت هستند که در صورت اجرای این طرح این پل تخریب می شود.

وی، با بیان اینکه این طرح باعث فراموشی مناطق محروم می شود، افزود: این طرح برای کاندیداهای انتخابات هزینه های گزافی به دنبال دارد به گونه‌ای که جبران این هزینه ها سخت بوده و تبلیغات به خوبی انجام نمی‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این انتخابات فرصت حضور از برخی از افراد را گرفته و اگر فردی بخواهد در استان قدرت گزاف داشته باشد می تواند با قدرت و سمت خود در استان به حمایت از کاندیداهای خاص برخواسته و موجب رای دادن مردم به فرد شود.

وی، با بیان اینکه افراد برای موفقیت در انتخابات باید وارد جریانات سیاسی قدرتمند شوند، ابراز کرد: البته باید گفت حتی برخی از شهرستان هایی که جمعیت کمتر داشته و فردی از این شهرستان ها در انتخابات حاضر شود امکان انتخاب شدن وی بسیار کم شده و شهرستان عملا نماینده ای نخواهد داشت.

قاضی پور، تاکید کرد: در صورت استانی شدن انتخابات حوزه های انتخابی از شهرستان به استان تبدیل شده و وسعت بیشتری را در برمی گیرد در نتیجه رسیدگی مطلوب توسط نمایندگان انجام نخواهد شد.

وی، گفت: در صورت کلان شدن حوزه انتخابی طرح ها به خوبی پیگیری نشده و پروژه ها ناقص می ماند همچنین ملاقات های مردمی به سختی انجام خواهد شد.

 

روح‌الله حضرت‌پور؛ نماینده مردم ارومیه/موافق
لزوم رفع ضعف‌های طرح استانی شدن انتخابات

روح الله حضرت پور ، در خصوص استانی شدن انتخابات، اظهار داشت: این طرح دارای ضعف هایی است که باید اصلاح شود.

وی، افزود: البته باید گفت استان های مرزی بنا بر شرایطی که دارند باید از این طرح مستثنی شوند البته این طرح به احتمال زیاد به مرحله اجرایی نرسد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه رای موافق به این طرح داده است، تصریح کرد: بنا بر نقل و قولات اعضای مجلس این طرح به احتمال قوی در شورای نگهبان رد شود.

 

سید هادی بهادری؛ عضو فراکسیون امید مجلس/موافق
نمایندگان باید برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم گیری کنند نه تنها حوزه انتخابیه خود

سید هادی بهادری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات و نظر مثبت خود در خصوص این طرح اظهار داشت: ارتقای سطح نمایندگی و ورود چهره‌ های شناخته شده و توانمند در سطح استان به مجلس از نقاط قوت این طرح است؛ با این طرح کیفیت نمایندگی و سطح نمایندگان منتخب افزایش پیدا می ‌کند.

وی، با اشاره به تفاوت نوع انتخابات کنونی با استانی شدن افزود: در انتخابات کنونی هر کاندیدا فقط از حوزه انتخاباتی خود کسب رای می کند، اما با استانی شدن، هر کاندیدا امکان کسب رای از کل استان را دارد و رای گیری در کل استان برگزار می ‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در هر حوزه انتخاباتی هر فرد که با داشتن شرط ۲۰ درصد شهرستانی بیشترین میزان رای در استان را نیز اخذ کند به مجلس ورود پیدا می ‌کند.

بهادری عنوان کرد: داشتن نگاه عمده استانی و از بین رفتن بخشی نگری از دیگر ویژگی ‌های مثبت این طرح است؛ چرا که نمایندگان از سطح استان رای اخذ کرده و نگاه عادلانه به تمام حوزه‌ های استان خواهند داشت، علاوه بر این نمایندگان در مجلس برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تصمیم گیری می کنندو تنها حوزه انتخابیه خود را در نظر ندارند.

وی اذعان کرد: هم اکنون نمایندگان شهرستان‌ های استان برای کسب امتیاز بیشتر برای شهرستان خود تلاش می ‌کنند، اما با استانی شدن افق دید نمایندگان ملی خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: عادلانه شدن نگاه نمایندگان خانه ملت، توجه به تمام حوزه‌ های استان و پرهیز از معطوف کردن و تمرکز نگاه ‌ها به حوزه‌ ای خاص نیز از ویژگی ‌های مثبت طرح استانی شدن است.

بهادری در جمع بندی سخنان خود طرح استانی شدن انتخابات را در مجموع در ارتقای سطح مجلس مفید عنوان کرد و گفت: رای من به این طرح مثبت است و با استانی شدن انتخابات موافقت دارم.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: