کد خبر: ۲۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
استاد اقتصاد دانشگاه کوچ ترکیه:
دمیرآلپ اظهار داشت: ترکیه زمانی دست به این اقدام زد که توانست موفقیت قابل توجهی در تورم‌زدایی بدست آورد. اما برای ایران به دلیل تحریم این امکان وجود ندارد و یک مشکل تورمی بالا وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که این گام بدون حل مشکل تورم مزایای دائمی را به ارمغان بیاورد.

به گزارش آوای نشاط، سِلوا دمیرآلپ( Selva Demiralp ) در مورد حذف چهار صفر از پول ملی ایران گفت: حذف صفر تنها زمانی معنی‌دار است که ثبات قیمت در پایان یک روند ناپایدار به دست آید.  تنها مزیت این اقدام تسهیل حسابداری است و هیچ اثر واقعی وجود ندارد. این کار در  فضای تورم بالا کمک نمی‌کند، زیرا بعد از مدتی این صفرها دوباره بازخواهند گشت.

وی یادآور شد: ترکیه زمانی دست به این اقدام زد که توانست موفقیت قابل توجهی در تورم‌زدایی بدست آورد. اما برای ایران به دلیل تحریم این امکان وجود ندارد و یک مشکل تورمی بالا وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که این گام بدون حل مشکل تورم مزایای دائمی را به ارمغان بیاورد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: من در مورد اقتصاد ایران اطلاعات زیادی ندارم اما تا آنجا که می‌دانم ایران با رکود تورمی (تورم بالا و رکود اقتصادی) مواجه است. بنابراین سیاست انقباضی برای کنترل قیمت‌ها ریسک رکود را افزایش می‌دهد.

وی حذف صفر از پول ملی را بر نرخ ارز بی‌تاثیر دانست و افزود: این اقدام تنها اصلاح مقادیر اسمی است و تاثیر حقیقی ندارد.

محمد اشرف دوابه استاد اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تصمیم بانک مرکزی ایران برای حذف چهار صفر از پول ملی گفـته بود: من با روش بانک مرکزی ایران موافقم، این اقدام موجب کاهش تورم می شود و حذف چهار صفر از پول ملی به معنای پاسخی برای کاهش ارزش پول خود است و مهم است که تعادل پول، تولید و اصلاح ساختار اقتصاد برقرار باشد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه ترکیه تصریح کرد: تجربه ترکیه با موفقیت و همراه با اصلاحات اقتصادی مرتبط بود بطوریکه نرخ تورم از 72 درصد ؜ در سال 2002 به 22 درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

دوابه اظهار داشت: وقتی ترکیه شروع به حذف صفر از پول ملی خود کرد با کاهش شدید ارزش پول خود روبه‌رو بود به طوری که برای یک کار ساده یک میلیون لیر باید پرداخت می‌کردید.

وی افزود: ترکیه برای اصلاح این روند، سیاست را رها کرد و تنها به حذف صفرها متمرکز شد و به صورت سراسری با فساد مبارزه کرد که این مساله کمک فروانی به اقتصاد ترکیه کرد.

استاد دانشگاه استانبول گفت: ترکیه دست به اصلاحات اقتصادی حقیقی زد و کشور را از سیاست دور کرد، تعاملات خود با جهان را گسترش داد و به نوعی به این کشورها در موضوع اقتصاد اعتماد کرد.

عضو سازمان بین‌المللی اسلامی اقتصاد و دارایی در مورد تاثیر تحریم‌ها گفت‌: من فکر می‌کنم که ایران تجربه خوبی در برخورد با تحریم‌ها دارد و ساختار اقتصادی آن می‌تواند از این روند حمایت کند اما باید ساختار تولیدی خود را متنوع کند و تنها وابسته به نفت نباشد. همان طور که تجربه اردوغان در ترکیه در این پروسه با تاکید بر تنوع ساختار اقتصاد در میان مدت موفق بوده است.

وی ادامه داد: ایران دو تحریم را پشت سر گذاشته است اما با این وجود پیشرفت داشته است و روابط تجاری‌اش را با روسیه و ترکیه حفظ کرده است و به راحتی می‌تواند از این تحریم‌ها خارج شود و صنعت خود را پیش ببرد. 

دوابه تصریح کرد: بانک مرکزی ایران تعاملات خوبی با ترکیه و روسیه دارد و اگر بتواند از این تحریم‌ها خلاص شود می‌تواند بیش از این در منطقه بویژه خلیج فارس تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایلنا
برچسب ها: آوای نشاط ، حذف صفر ، تورم ، رکود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: