کد خبر: ۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه چاقی، استعمال سیگار و کم بودن فعالیت بدنی گُرگرفتگی را تشدید می‌کند، گفت: کاهش وزن و مصرف سویا، بذر کتان، عدس و لوبیا در کاهش علائم گُرگرفتگی مؤثرند.
به گزارش «آوای نشاط»، الهام السادات هاشمیان نایینی در ارتباط با دلایل گرگرفتگی در زنان اظهارداشت: شایع‌ترین شکایت زنان یائسه گرگرفتگی است که علت گرگرفتگی اختلال در تنظیم حرارت بدن در سطح هیپوتالاموس است.

وی افزود: به همین دلیل با  کاهش سطح استروژن گر گرفتگی پیش می‌آید و علائم گرگرفتگی شامل احساس گرما در سر و گردن طی ۲ تا ۴ دقیقه است و ممکن بوده بیمار دچار تعریق و تپش قلب و اضطراب شود.

این متخصص زنان بیان داشت: شروع گرگرفتگی در اوائل یائسگی وحتی حوالی آن است و بین ۵ تا ۱۰ سال طول کشیده ودرموارد نادری تا بعد از ٧٢ سالگی هم دیده شده است.

وی در خصوص ریسک فاکتورهای گرگرفتگی گفت: چاقی، استعمال سیگار، کم بودن فعالیت بدنی، عوامل اجتماعی اقتصادی(سطح پایین سواد و اقتصاد )،عوامل ژنتیکی از دیگر عوامل گرگرفتگی است.

هاشمیان نایینی گفت: بر اساس علائم بیمار، شدت و فرکانس آن، سابقه بیماری زمینه‌ای فرد، پزشک درمان مناسب را برای وی انتخاب می‌کند و در صورت صلاحدید هورمون درمانی را تجویز می‌کند.

وی گفت: درمان در افراد کم علامت به صورت تغییرات رفتاری مثل پایین آوردن دمای اتاق ،استفاده از وسایل
خنک کننده، استفاده از لباس نخی، دوری از فاکتورهای تحریکی مثل ادویجات تند و شرایط استرس است. همچنین استفاده از ویتامین E به میزان ۳۰ درصد ؜شانس گرگرفتگی را کاهش می‌دهد و معمولا موارد خفیف احتیاج به درمان بیشتر ندارند.

جراح و متخصص زنان اضافه کرد: در موارد متوسط تا شدید، بیمار احتیاج به درمان دارویی کامل‌تر دارد و به طور کلی انجام ورزش، استفاده از داروهای گیاهی و فیتواستروژنها مانند سویا ،بذر کتان، عدس و لوبیا در کاهش علائم مؤثرند ولی پس از ۶ ماه ارزیابی اندومتر ضرورت دارد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: دوره درمان گر گرفتگی ۲ سال است و در اکثر بیماران حتی بدون هیچ درمانی تدریجا علایم کاهش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چاقی از ریسک فاکتورهای گرگرفتی است بنابراین در گام نخست کاهش وزن منجر به کاهش گرگرفتگی می‌شود.

انتهای پیام/
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: