کد خبر: ۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
در نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران
کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار منظومه خوانی که حاوی مقالات گروهی از پژوهشگران این حوزه است در نشست خبری یازدهمین دوره از این جشنواره رونمایی شد.
به گزارش «آوای نشاط»، نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران امروز چهارم اردیبهشت با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و احمد صدری دبیر این جشنواره در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رونمایی از کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار منظومه خوانی که حاوی مقالات گروهی از پژوهشگران این حوزه است بخشی از برنامه‌های این نشست خبری بود.

صادق چراغی پژوهشگر و نوازنده موسیقی در خصوص این اثر گفت: ارائه گزارش از محتوای موسیقی مناطق مختلف ایران که توسط پژوهشگران در قالب مقاله نگاشته و به این جشنواره ارسال کرده بودند، محور اصلی این کتاب است که برای نخستین بار انجام شد و مصمم هستیم این اقدام فرهنگی را در دوره یازدهم نیز ادامه دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که مقالات درج‌شده در کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار منظومه خوانی و حاصل تلاش یک‌ساله هنرمندان این عرصه است، افزود: گزارش برخی از اجراهای صورت گرفته در جشنواره سال گذشته و همچنین بحث و بررسی در خصوص منظومه خوانی که با حضور هنرمندان و پژوهشگران مناطق مختلف در برنامه رادیویی «ایل بانگ» رادیو فرهنگ برگزار شد نیز در این کتاب گنجانده‌شده است.

مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره نواحی ایران در پایان اظهار کرد: این کتاب توسط نشر آروند منتشرشده و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این نشست خبری با ارائه سخنانی از سوی احمد صدری دبیر این جشنواره ادامه یافت. وی موضوع «آفرینش ملودی» را اولویت یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی دانست و گفت: این تأکید به دلیل افزایش پویایی جشنواره است به همین دلیل نیز ما برای این بخش شرط سنی در نظر گرفته‌ایم و بدین ترتیب هنرمندان بالای ۳۰ سال می‌توانند آثار خود را در این بخش عرضه کنند.

صدری با اشاره به پیشینه جشنواره نواحی ایران افزود: جشنواره‌های موسیقایی مرتبط با موسیقی نواحی غالباً به سمت توجه صرف به میراث موسیقایی می‌رفتند اما ما با توجه به قابلیت‌هایی که در این عرصه توسط هنرمندان وجود دارد از فعالان این عرصه خواسته‌ایم با آفرینش ملودی مرتبط با منطقه خود، به معرفی فرهنگ خود بپردازند.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تأکید بر این مطلب که هنرمندان این بخش در یک فضای غیررقابتی به ارائه اثر خواهند پرداخت، تصریح کرد: از همین رو مقررشده است که به‌تمامی گروه‌های شرکت‌کننده مبلغ یک‌میلیون تومان اهدا شود.

افزایش صدمیلیونی بودجه جشنواره در دوره یازدهم یکی دیگر از موضوعات طرح‌شده توسط صدری بود که در تشریح آن اظهار کرد: در سال گذشته بودجه جشنواره 500 میلیون بود که این رقم امسال با توجه به گسترش مخاطبان به شش‌صد میلیون افزایش یافت و بر همین اساس همچون سال‌های گذشته تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم تا اسکان و فعالیت‌های مربوط به ستاد اجرایی مبتنی بر بهترین امکانات باشد.

وی در پایان سخنانش، نمایش فیلم‌های مستند با موضوع موسیقی نواحی ایران، دعوت از سازندگان پیشکسوت سازهای مضرابی زهی و سازهای کمانی ازجمله استاد اسدالله از روستای گهواره کرمانشاه، استاد دیبایی از منطقه ترکمن، محمد رفیع اشعری از منطقه جنوب کشور برای حضور در جشنواره به‌منظور برگزاری کارگاه‌های مختلف و نمایش آثار آن‌ها، برگزاری بخش پژوهش جشنواره با حضور استادان و پژوهشگران برگزیده موسیقی اقوام ایران، برپایی نمایشگاه کتاب و لوح‌های فشرده موسیقی نواحی را از دیگر بخش‌های یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران عنوان کرد.

این نشست خبری با ارائه توضیحاتی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه یافت. محمدرضا علیزاده با اشاره به اینکه برنامه‌ها در نقاط مختلف استان اجرا خواهد شد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته بخش پژوهش جشنواره در محل سینما تجربه هتل پارس، بخش اجراهای عمومی و نمایشگاه‌های جشنواره در محل بوستان مادر و بخش اختتامیه جشنواره نیز در محل خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان شهر کرمان برگزارمی شود. شهرستان‌های رفسنجان، زرند، بم، فهرج، ریگان، سیرجان، برسیر، زرند، انار، کوه بنان، بافت نیز هم‌زمان با برگزاری جشنواره در کرمان میزبان گروه‌های شرکت‌کننده خواهند بود.

وی ادامه داد: ما برای برگزاری این جشنواره از سال گذشته جلسات شورای سیاست‌گذاری را آغاز کردیم تا بتوانیم جشنواره‌ای درخورشان هنرمندان بزرگوار موسیقی نواحی ایران برگزار کنیم. ما بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی را با میراث فرهنگی و گردشگری، صداوسیما و شهرداری کرمان انجام دادیم تا در حوزه جلب گردشگر فرهنگی نیز اقداماتی را انجام دهیم. در حوزه اجراهای عمومی نیز سعی شده امکانات بهتر و بیشتری برای مخاطبان در نظر گرفته‌شده باشد. کار دیگری که با صندوق اعتباری هنر انجام‌گرفته انجام امور بیمه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی است که در طول زمان برگزاری جشنواره این اتفاق رخ خواهد داد.

این نشست خبری با رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پایان یافت.

گفتنی است، یازدهمین دوره جشنواره موسیقی ایران از 11 تا 14 اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: