کد خبر: ۲۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
یک نماینده مجلس مطرح کرد:
قانون منع بکارگیری بازنشستگان، صراحت دارد که استادان بازنشسته به هیچ عنوان نمی‌توانند در سمت‌های دولتی به کار گرفته شوند به این نحو که استادان بازنشسته حتی نباید در سمت‌های دانشگاهی مانند معاون یا رئیس دانشگاه یا معاون وزیر علوم حضور داشته باشند.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از خانه ملت، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تغییر دو رئیس دانشگاه در اجرای قانون منع به‌‎کارگیری بازنشستگان، تصریح کرد: اساتید بازنشسته نمی‌‎توانند سمت‌های دانشگاهی داشته باشند بنابراین هیأت امنای دانشگاه‌ها نمی‌توانند فراتر از مجلس قانونی برای اساتید بازنشسته وضع کنند.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با اشاره به تغییر دو رئیس دانشگاه طی روزهای اخیر در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اظهار کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان، صراحت دارد که استادان بازنشسته به هیچ عنوان نمی‌توانند در سمت‌های دولتی به کار گرفته شوند به این نحو که استادان بازنشسته حتی نباید در سمت‌های دانشگاهی مانند معاون یا رئیس دانشگاه یا معاون وزیر علوم حضور داشته باشند.

استادان بازنشسته به هیچ عنوان نمی‌توانند در سمت‌های دولتی به کار گرفته شوند به این نحو که استادان بازنشسته حتی نباید در سمت‌های دانشگاهی مانند معاون یا رئیس دانشگاه یا معاون وزیر علوم حضور داشته باشند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته اعضای هیأت علمی از اجرای این قانون مستثنی هستند و از قانون خاص خود تبعیت می‎کنند، گفت: اما برای سایر کادر وزارت علوم و دانشگاه‌ها از اجرای قانون مستثنی نبوده و قانون باید برای این افراد اجرا شود.

وی تصریح کرد: البته برابر قوانین هیچ رئیس دانشگاهی نباید از اعضای غیر از هیأت علمی باشد و تغییرات اخیر با در نظر گرفتن شرایط بازنشستگی برای اعضای هیأت علمی، انجام شده است.

 

هیأت امنای دانشگاه‌‎ها نمی‎توانند فراتر از مجلس قانون وضع کنند

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سئوال که شرایط برای سایر اساتید فعال در دانشگاه‌ها با توجه به اینکه بازنشستگی استادان دانشگاهی شرایط خاص خود را دارد؛ با توجه به اینکه دانشگاه‌ها براساس قانون برنامه به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند، چه شرایطی خواهد داشت، گفت: هیأت امنای دانشگاه‌‎ها نمی‌توانند فراتر از قانون مجلس، قانونی را وضع کنند و موظفند در چارچوب تعیین شده عمل کنند.

عباسی تصریح کرد: از سوی دیگر اساتید بازنشسته بر اساس ضوابط هیأت امنا دانشگاه‎ها می‎‌توانند به صورت پاره وقت به تدریس در دانشگاه‌ها بپردازند و قانون از این بابت منعی برای تدریس آن‌ها قائل نشده است.

وی درباره مشمول بودن کادر دانشگاه آزاد در قانون منع به کارگیری بازنشستگان، توضیح داد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد نیز از بودجه‌های عمومی استفاده می‎کند، مشمول قانون می‎‏شود و افراد بازنشسته در دانشگاه آزاد نیز که مسئولیت‌های ستادی دارند باید برکنار شوند. البته دانشگاه آزاد هم در خصوص نیروهای هیأت علمی خود با استناد به قوانین هأت علمی عمل می‎کند و در این رابطه محدودیتی وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با جدیت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین آموزش و پرورش را زیر نظر دارد، گفت: هیأت رئیسه کمیسیون قطعا از هر دو وزارتخانه در اجرای صحیح این قانون گزارش می‌خواهد و کمیسیون نیز به موارد تخلفات احتمالی در اجرای این قانون ورود خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: