کد خبر: ۲۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
انتقاد تند روحانی به معاهده آب‌وهوایی پاریس:
حسن روحانی با صحبت‌های امروز در هیات دولت عملا به جمع منتقدان پیوستن ایران به معاهده پاریس اضافه شد و با این اوصاف باید دید آیا مجلس بررسی پیوستن به این معاهده را از دستور کار خارج می‌کند یا نه.

به گزارش آوای نشاط، حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت گفت: «مقالاتی در دنیا به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است و این مقالات برای خودشان نیست و ما نیز رفتیم پشت سر آن مقاله ها و خود را به دردسر انداختیم وآنها نیز هیچ کدام مراعات نمی کنند.

وی ادامه داد: در مورد گازهای گلخانه ای مگر انها مراعات می کنند، البته ما برای محیط زیست خودمان باید تلاش کنیم و آنچه که در دنیا مطرح می شود توصیه ها یی است که باید توجه کنیم و لزومی ندارد که خط به خط آنرا اجرا کنیم آیات قران که نیست.»

تعداد بازدید : 0

این جملات حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در حالی مطرح می شود که اخیرا چند وزیر دولت از جمله وزیر نفت، وزیر امور خارجه و حتی رئیس سازمان محیط زیست در نامه ای جداگانه خطاب به مجلس در خواست کرده بودند هرچه سریعتر لایحه پیوستن ایران به معاهده پاریس را تصویب کنند.

لازم است گفته شود یک بار این لایحه در مجلس مورد بررسی قرار گرفت امام شورای نگهبان به این لایحه ایرادات اساسی گرفت و دوباره در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد هم اکنون این لایحه در کمیسیون کشاورزی به منظور بررسی بیشتر قرارداد که مسئولان کمیسیون معتقدند بررسی این لایحه نیازمند زمان بیشتری است.

این درخواست ها و نامه نگاری ها در صورتی از سوی وزرای نفت و امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست نوشته شد که کارشناسان متعدد حوزه انرژی و اقتصادی اثرات جبران ناپذیری را در صورت پیوستن ایران به این معاهده متصور بوده و هستند.

*کارشناس حوزه انرژی: کاهش 7.2 درصدیاز حجم کل اقتصاد ایران با پیوستن به معاهده پاریس

در همین رابطه حسن محمدی یکی از کارشناسان حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در صفحه ۲۸ عنوان می‌کند اگر بخواهیم ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهیم این منجر به کاهش ارزش تولید به میزان ۱۸۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد که ۷.۲ درصد از حجم کل اقتصاد کشور است که این عدد تازه براساس قیمت‌های سال ۸۳ گفته شده است.

به گفته وی ما با پذیرش موافقت‌نامه پاریس ۲ راهکار داریم که  تعهدات خود را اجرا کنیم که اجرای آن ۵۲.۵ میلیارد دلار هزینه دارد که این عدد هم در سند تعهدات ایران تحت عنوان INBC یا سند مشارکت ملی مد نظر درج شده است.

وی تصریح کرد: البته باید گفت که این اول قرار نبود تبدیل به سند تعهدات ما شود اما با توجه به تصویب دوباره آن به عنوان سند تعهدات، قرار است همین سند نیز در کمیسیون کشاورزی بررسی شود. در متن این سند آمده است که اجرای تعهدات ایران ۵۲.۵ میلیارد دلار هزینه دارد.

محمدی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: روسیه که از جمله کشورهای دارنده ذخایر گاز و نفت بسیار بالا است اصلاً به این موافقت‌نامه نپیوسته است. قطر و عربستان هم تعهدات غیر شفاف و غیر قابل ارزیابی داده‌اند. این سوالاتی است که وجود دارد. چرا ما باید در حالی که کشورهای نفت‌خیز یا از موافقت‌نامه خارج می‌شوند یا نمی‌پیوندند و تعهدات غیر قابل ارزیابی می‌دهند در این زمینه جلو باشیم؟ ما که در مجموع منابع نفت و گاز دنیا رتبه اول را داریم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر ما نپذیریم هیچ تبعاتی ندارد، اگر موافقت‌نامه را ببینید نوشته شده است که اگر کشوری به این معاهده نپیوست هیچ تبعاتی برای آن وجود ندارد و این موافقت‌نامه باز است و هر وقت که ما اراده کردیم می‌توانیم بپیوندیم و این سیاستی است که روسیه هم در پیش گرفته است.

به گفته وی روسیه تازه بررسی موضوع را در سال ۲۰۱۹ شروع خواهد کرد؛ حالا کی این بررسی تمام شود  خدا عالم است. یعنی از سیاست تعلیق استفاده کرده است و این بهترین سیاست‌ است یعنی نه رسماً می‌گویند می‌پیوندد و نه رسماً گفته است که نمی‌پیوندد.

*یک کارشناس اقتصادی: کشورهای توسعه یافته معاهده پاریس را نپذیرفتند

رضا صادق زاده یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است چین در گذشته به عنوان کشور در حال توسعه شناخته می شد و وقتی که اقتصادش رشد می‌کرده است، تولید دی اکسید کربن آن‌ نیز افزایش یافته است و اکنون نیز که کشور توسعه یافته است انتشار گاز دی اکسید کربن بالایی دارد این برای ما درواقع این پیغام را به همراه دارد که اگر ما نیز می‌خواهیم بزرگ شویم، ناگزیریم که انتشار دی‌اکسید کربن بیشتری داشته باشیم.

وی می گوید اگر ما در پیوستن به این معاهده معطل کنیم و پیوستن ما به این معاده طول بکشد و بررسی‌های ما زمان ببرد هیچ اثر سوئی برای ما ندارد نه ما را به شورای امنیت می‌برند و نه تحریم‌مان می‌کنند این را نیز بگویم که حتی اگر که ما فرصت اثرگذاری در توافق پاریس را از دست دادیم نیز ما را تحریم نخواهند کرد بنا براین باید بررسی کنیم تعهدی که آنجا می‌خواهیم دهیم چه تعهدی و به چه میزانی باید باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما می توانیم خودمان برویم و انتشار این گاز را کم کنیم زیرا اگر تعهد بین المللی دهیم و اگر اجرا نکنیم آنها با ما برخورد می‌کنند مگر اینکه مشروط به این باشد که رشد اقتصادی ما کم نشود.

این گزارش حاکی است بنابراین اظهارات و مخصوصا صحبت های اخیر حسن روحانی باید دید آیا بررسی این معاهده از دستور کار مجلس خارج خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: