کد خبر: ۲۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته دیداری محرمانه با وزیر آب اردن برای گفت‌وگو بر سر پروژه کانال آب "البحرین" جهت اتصال دریای سرخ به بحر المیت داشت.

به گزارش آوای نشاط شبکه ماهواره‌ای "مکان" رژیم صهیونیستی در گزارشی به این دیدار پرداخت و اعلام کرد: یووال اشتاینتس وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته دیداری محرمانه با رائد ابوالسعود وزیر آب اردن در منطقه جسر النبی داشته است.

طبق گزارش این شبکه ماهواره‌ای، اشتاینتس از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای آغاز مذاکرات جهت دستیابی به راه حلی برای کانال البحرین که مورد اختلاف تل آویو و امان است، مجوز گرفته است.

همچنین شبکه اسرائیلی به نقل از یک منبع در دفتر اشتاینتس انجام این دیدار را تایید کرده است.

اسرائیل تلاش می‌کند پروژه کانال البحرین میان دریای سرخ و بحر المیت را احیا کند زیرا براین باور است که تعلیق این پروژه یکی از دلایل اصلی تصمیم عبدالله دوم پادشاه اردن برای بازپس‌گیری مناطق الباقوره و الغمره در شمال و جنوب دشت اردن است. رژیم صهیونیستی این دو منطقه را براساس توافقنامه صلح با اردن، اجاره کرده بود.

گزارش‌ها و تحقیقات منتشر شده در مطبوعات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته حاکی از این است که ممانعت این رژیم با اجرای پروژه کانال البحرین یکی از دلایل خشم اردن نسبت به این رژیم است.

روزنامه هاآرتص نوشت: از زمانی که پادشاه اردن این مسئله را عنوان کرده است مسوولان امنیتی و سیاسی اسرائیل در حال بررسی پیشبرد پروژه هستند این مسولان که شامل چهره های نزدیک به نتانیاهو هستند مسائل امنیتی مربوط به این پروژه را بررسی میکند.

به نوشته این روزنامه عبری زبان گرچه هدف از این پروژه توسعه زیرساخت ها واقتصاد است اما اسرائیل تلاش می کند آن را به پروژه امنیتی تبدیل کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: مسوولان اسرائیلی براین باور هستند که کمک به اردن در حوزه مسائل آبی می‌تواند تنش به وجود آمده میان دو طرف را آرام کند.

با اجرای این پروژه آب دریای سرخ به وسلیه کانال، تونل و لوله به منطقه دشت اردن و بحر المیت منتقل می‌شود. یکی از اهداف این پروژه استفاده از آب حوزه آبریز رودخانه اردن پس از شیرین سازی برای استفاده در مناطق النقب و دشت‌های کشاورزی اردن و انتقال آب دریا سرخ و مدیترانه به بحر المیت جهت تثبیت سطح آب این دریاچه است که با توجه به اختلاف سطح این دو دریا با بحر المیت امکان تولید برق از این مساله هم وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردن ، اسرائیل ، آوای نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: