کد خبر: ۲۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: بیشتر جرائم مالی در حوزه سایبر مربوط به برداشتهای غیر مجاز از حساب های بانکی است و این امر به دلیل کم توجهی دارندگان کارتهای بانکی به ساده ترین موارد امنیتی و ایمنی می باشد.

به گزارش آوای نشاط استان اصفهان به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی بیان داشت: متاسفانه بسیاری از کارتخوان های فروشگاهی دور از دسترس خریداران قرار دارد، به طوری که فروشگاه ها باید دستگاه کارت خوان را در دسترس مشتری قرار داده و واریز وجه را نیز خود خریدار انجام دهد.

این مقام مسئول عنوان داشت: قرار دادن دستگاه کارتخوان در جایی خارج از دسترس مشتری و انجام عملیات بانکی از سوی فروشنده ممنوع است و خریداران در صورت مشاهده چنین فروشگاههای حق اعتراض دارند و در صورت وقوع کلاهبرداری، همواره انگشت اتهام به سوی فروشندگان می باشد.

وی افزود: در خرید سنتی به هیچ عنوان کیف پول خود را به فروشنده نمی دهیم تا مبلغ خرید را از کیف ما بردارد، بنابراین در خرید با کارتخوان نیز این امر صادق است و ما نباید کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده قراردهیم تا مبلغ خرید را برداشت نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی افراد، استفاده از ابزار سرقت اطلاعات بانکی به نام اسکیمر است، گفت: در این شیوه دستگاهی کوچک به نام اسکیمر بر روی دستگاه کارتخوان نصب می‌گردد، تکنیک اسکیمینگ (Skimming) کپی کردن غیر قانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی است که در برخی فروشگاه ها صورت می گیرد، بنابراین خریداران در هنگام پرداخت مبالغ خرید باید مراقب باشند تا در دام اسکیمرها گرفتار نشوند.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: کارت بانکی خود را شخصا در دستگاه کارتخوان کشیده و خودتان رمز را وارد کنید، همچنین دست خود را در مقابل صفحه کلید کارتخوان حائل کنید و سپس رمز خود را وارد نمائید، هنگام وارد کردن رمز عبور به اطراف توجه داشته باشیم، حتی مراقب باشیم دوربین های موجود در مغازه توان فیلم گرفتن از رمز ما را نداشته باشند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: