کد خبر: ۲۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در اجلاس شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در میلان بسر می برد با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و دو طرف در خصوص برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) گفت وگو کردند.

به گزارش آوای نشاط خبرگزاری تاس روز پنجشنبه گزارش داد: سرگئی لاوروف و فدریکا موگرینی به تفصیل درخصوص وضعیت برنامه هسته ای ایران گفت وگو کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حامیان اصلی برجام است و اعلام کرده که ساز وکار مالی برای تضمین تداوم همکاریهای اقتصادی با ایران آغاز بکار خواهد کرد.

گفت وگو درباره پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که آمریکا تعلیق اجرای آن را پس از 60 روز به روسیه اعلام کرده، از دیگر محورهای این گفت وگو اعلام شده است.

موگرینی گفت که این پیمان، یکی از موارد کلیدی در امنیت اروپاست و اجرای آن به نفع همه خواهد بود.
وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درخصوص اوضاع سوریه و مسأله اوکراین، ازجمله پیامدهای حادثه اخیر در دریای سیاه بین روسیه و اوکراین که به توقیف سه ناوچه اوکراینی و 24 خدمه آن توسط مرزبانان روسی انجامید، گفت وگو کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 20 ماه اکتبر (26 مهرماه) اعلام کرد که با توجه به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از سوی روسیه، آمریکا از این پیمان خارج می شود.

آمریکا روز سه شنبه به طور رسمی روسیه را از تصمیم خود برای تعلیق اجرای این پیمان موشکی پس از 60 روز در صورت عدم تعهد مسکو به اجرای آن آگاه کرد.

میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد را هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) امضا کردند.
بر اساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه برد و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد میان دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند؛ ضمن آنکه دو کشور اجازه بازرسی از تأسیسات یکدیگر را داشتند.

 
منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: