کد خبر: ۲۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
تبعه انگلیسی متهم به جاسوسی در امارات که توسط دادگاه این کشور به حبس ابد هم محکوم شده بود، در اولین مصاحبه بعد از بازگشت به انگلیس، از شکنجه روحی و روانی خود توسط زندانبانان خبر داده است.

به گزارش آوای نشاط تبعه انگلیسی متهم به جاسوسی در امارات در اولین مصاحبه بعد از آزادی از زندان و بازگشت به کشورش گفته است که زندانبانان او را مورد شکنجه روحی و روانی قرار داده‌اند و او به زودی شکایت از این کشور را آغاز خواهد کرد.

۳۰ آبان یک دادگاه اماراتی «متیو هدجس» جوان ۳۱ ساله انگلیسی را که پیشتر چند ماه به اتهام جاسوس در بازداشت بود، به حبس ابد محکوم کرد، اما ۵ روز بعد از این حکم مقامات ابوظبی او را آزاد کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی امارات، متیو هدجس تحت فرمان عفو عمومی رئیس امارات در چهل و هفتمین روز ملی این کشور آزاد شده است.

این تبعه انگلیسی در اولین مصاحبه بعد از آزادی به نشریه «تایمز» گفته اماراتی‌ها در مدت بازداشت هفته ماهه‌اش، به اقداماتی از قبیل خوراندن داروهای مضر و «شکنجه روحی و روانی» او دست زده و به او پیشنهاد داده‌اند اگر خواهان آزادی است باید برای امارات جاسوسی کند.

هدجس در گفت‌گوهای جداگانه با شبکه بی‌بی‌سی و همچنین «تایمز لندن»، خاطراتی از مدت بازداشت خود در امارات مطرح کرد.

به گفته او، در ابتدای بازداشتش در امارات او را به سلولی منتقل کردند که هیچ پنجره‌‌ای نداشت و چراغ‌های فلورسنت این اتاق دائما روشن بود که در نتیجه آن، او دچار سردرد و میگرن شده بود.

وی با اشاره به اینکه بازجویان اماراتی به او گفتند در ازای آزادی از زندان باید اسناد وزارت خارجه انگلیس را سرقت کرده و به امارات بدهد، افزود: «وحشت سراسر وجودم را گرفته بود و به خودم گفتم "من چطور باید این اطلاعات را به دست آوردم؟"».

این تبعه انگلیسی گفت که بازجویان اماراتی تهدید کرده بودند که او را به یک پایگاه نظامی در خارج از کشور منتقل می‌کنند و او در آنجا مورد ضرب و شتم فیزیکی هم قرار خواهد گرفت.

هدجس خبر داد بعد از چندین روز حبس، فشارهای بازجویان و وعده آنها برای ارائه خدمات پزشکی-درمانی به او در ازای اعترافش به «جاسوسی» برای انگلیس تشدید شد و در نهایت او متنی را به عنوان اعترافات امضا کرد.

به گفته او، این متن به عربی نوشته شده بود و وی اصلا نمی‌دانست محتوای آن به چه معنا است.

این تبعه انگلیسی مدعی شد که در مدت بازداشتش بارها حالش بد شده بود و با تشدید وخامت حالش، از زندانبانان برای دادن دارو التماس کرده بود.

طبق این روایت، زندانبانان اماراتی سرانجام بعد از درخواست‌های مکرر او داروهای مضری از قبیل زاناکس و والیوم دادند که نتیجه آن «تشنج» در زمان خواب بود.

هدجس همچنین به رسانه‌های انگلیسی گفت که او به زودی روند حقوقی برای شکایت و مسئول شناختن دولت امارات به دلیل سوءرفتار را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

 
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: