کد خبر: ۲۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
در نشست توجیهی آموزش‌های هنگام ازدواج
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشورگفت: در کشور حدود 12 جوان آماده به ازدواج وجود دارد که شرایط کشور و همچنین شرایط خانوادگی جوانان مانع ازدواج آنان است، اگر بخواهیم در جهت رفع این آسیب‌ها قدمی برداشته شود باید کار فرهنگی از جنس مردم و با خود مردم انجام گیرد.

به گزارش آوای نشاط طاهره چنگیز ظهر امروز در نشست توجیهی بین دانشگاهی آموزش‌های هنگام ازدواج اظهار کرد: تغییرات جامعه و تأثیر نقش آسیب‌های اجتماعی در سلامت جامعه سبب شده تا ضرورت ارتقا سطح سلامتی مردم بیش‌ازپیش آشکار شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سند ملی آسیب‌های اجتماعی مسیر را برای بحث آسیب‌ها روشن کرده و برنامه‌هایی که در سطح کشور تعیین‌ شده است سبب شده تا تولیت بخش‌های کاهش و کنترل هر آسیب مشخص شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نسبت طلاق با فروپاشی برخی بنیان‌های اجتماعی و حرکت گذار از جامعه سنتی به سمت جامعه شهری افزایش‌ یافته که متناسب آن نیازمند همکاری با نهادهایی هستیم تا بتوانیم بنیان خانواده را به‌عنوان سلول اصلی تشکیلات جامعه مستحکم‌تر کنیم که این امر نیازمند برنامه‌های علمی در سطح استان و حتی کشور است.

چنگیز خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که به‌عنوان اولین محور برای کنترل و کاهش طلاق در نظر گرفته‌شده محور مشاوره و آموزش است که در این موضوع فقط سیستم بهداشت درگیر آن نیست بلکه از روحانیت، قوه قضاییه و غیره دعوت به همکاری شده است تا با بهره‌گیری از آموزش‌های منسجم به ارائه آموزش‌های هدفمند آن‌هم در شرایطی که علاوه بر خانواده، جامعه هم نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد، برسیم.

وی در پایان گفت: اگر بتوانیم تعاملات خود را با مردم و مسوولان بیشتر کنیم و راهکارهای درست را به‌صورت هدفمند و سازمان‌یافته منتقل کنیم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید اما مسوولان باید بدانند که آموزش زمانی محقق شده است که مخاطب آن را یاد گرفته باشد، نه هنگامی‌که تعالیم ارائه‌شده است.

فرزند آوری،تحکیم بنیان خانواده و طلاق سه چالش مهم در جامعه

در ادامه این برنامه سید حامد برکاتی فرزند آوری، بنیان خانواده و طلاق را سه چالش مهم در جامع دانست و بیان کرد: بحث فرزند آوری و تحکیم بنیان خانواده و همچنین بحث طلاق در کشور دچار یک چالش جدی شده است.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور در ادامه افزود: پدیده سالمند، بحثی است که باید به‌عنوان یک برنامه بلندمدت به آن توجه کرد چراکه 30 درصد جمعیت کشور در سال 1430 جمعیت سالمند خواهد بود و درحالی‌که در بحث سلامت و بهداشت پیرامون آنچه مربوط به وزارت بهداشت است اقداماتی موثری صورت گرفته است اما بااین‌حال زیرساخت‌های کشور آماده چنین اتفاقی نیست.

وی با اشاره به کاهش آمار ازدواج و طلاق در استان اصفهان گفت: تعداد ازدواج و به طبع آن طلاق در کشور و سبب آن در استان اصفهان کاهش‌یافته است به‌طوری‌که طبق آمار تجمیعی حدود 20 میلیون خانواده در کشور وجود دارد و مجموع طلاق‌های گرفته‌شده در 20 سال اخیر 5 درصد است که عدد قابل‌توجهی است.

برکاتی ابراز داشت: طی 10 سال گذشته در استان اصفهان حدود 100 هزار طلاق به ثبت رسیده است که این عدد نشان می‌دهد باید به این موضوع به‌طوری جدی پرداخته شود.

فرزند آوری از اولویت‌های اصلی کشور است

وی فرزند آوری را اولویت اصلی کشور دانست و تصریح کرد: اگر همین استانداردهایی که در سیاست کشور وجود دارد ادامه پیدا کند، رشد جمعیت در آینده از 2.1 کمتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور در ادامه گفت: رشد جمعیت در 5 سال منتهی به سال 95 برابر 2.01 و این عدد در 3 ساله منتهی به سال 95 به 2.08 رسیده است و نهایتاً در سال 95 رشد جمعیت بالاتر از 2.1 بوده که این رشد جمعیتی در طی این سال‌ها به دلیل فرزند آوری های سال 60 است.

12 میلیون جوان آماده به ازدواج در کشور وجود دارد

وی در ادامه اذعان کرد: در کشور حدود 12 جوان آماده به ازدواج وجود دارد که شرایط کشور و همچنین شرایط خانوادگی جوانان مانع ازدواج آنان است، اگر بخواهیم در جهت رفع این آسیب‌ها قدمی برداشته شود باید کار فرهنگی از جنس مردم و با خود مردم انجام گیرد.

برکاتی اظهار داشت: از انتهای دهه 80 رویکردهای وزارت بهداشت تغییر کرده و رویکردهای فرزند آوری به‌عنوان اولویت اصلی آن قرار گرفته است و پیامی‌هایی که به‌عنوان سیاست‌های اتخاذشده در کشور وجود داشت در رویکرد جدید با تعریف شد.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور ادامه داد: در کنار این تغییر رویکرد سه بحث دیگر در کشور شکل گرفت، نخست آن‌که تفاهم‌نامه‌ای با عنوان سیاست کلان جمعیت به تصویب مقام معظم رهبری رسید و همچنین شورا اجتماعی کشور وزارت بهداشت را در بحث آسیب‌های متولی بحث آموزش‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج می‌داند.

وی تصریح کرد: طبق آخرین مصوبه هیئت‌وزیران در مهرماه سال 95 وزارت بهداشت همچنان متولی اخذ آموزش‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج شده است.

برکاتی افزود: سن ازدواج در سال‌های اخیر بالا رفته است به‌طوری در سال جاری سن متوسط ازدواج خانم‌های بالای 24 و پسران 28 سال است و سن فرزند آوری به‌طور متوسط 5 سال بعد از ازدواج است که با بررسی‌های انجام‌شده در وزارت بهداشت در گفت‌وگو با زوج‌های جوان، علت افزایش سن فرزند آوری را عدم شناخت از یکدیگر و یا عدم ادامه اطمینان از ادامه زندگی مطرح می‌کنند.

4 درصد متولدین در جامعه حاصل باروری مادران 35 سال هستند

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور متذکر شد: آنچه قابل‌توجه است این است که 4 درصد متولدین، حاصل باروری مادران در سن 35 سالگی هستند درحالی‌که بهترین سن بارداری برای زنان بین 20 تا 35 سال است که امر سبب شد تا به‌اجبار به طراحی بسته‌هایی جدید به همراه مراقبت‌های ویژه‌ای بپردازیم تا سلامت مادر و فرزند حفظ شود.

وی در ادامه افزود: برای رفع چنین آسیبی پرداختن به کار فرهنگی در جهت ترویج ازدواج و فرزند آوری زودتر امری الزامی است.

یکی از دلایل طلاق ناسازگاری جنسی زوج‌های جوان است

برکاتی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام‌شده یکی از دلایل اصلی 25 درصد طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد ناسازگاری جنسی زوج‌های جوان است که این امر سبب شد تا در کنار آموزش‌های دیگر در خصوص ازدواج به آموزش چنینی مسائلی به آن‌هم بعد از ازدواج پرداخته شود.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور در ادامه بیان کرد: با بررسی 6 اخلال جنسی در کشور متوجه شدیم بین 11 تا 21 درصد آقایان و همچنین 21 تا 40 درصد خانم‌ها مزدوج ایرانی دچار یکی از این اختلال‌های جنسی هستند که اگر این آمار را به‌صورت زوج متصور شویم، دامنه این مشکل در خانواده‌های به بیش از 50 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: طی مصوبه ذکرشده قرار است زوج‌ها جوان 5 سال بعد از ازدواج هم تحت آموزش‌های لازم با عنوان آموزش‌های پس از ازدواج قرار بگیرند تا اگر مشکلی به لحاظ سلامت جنسی در کنار مسائل دیگر خانواده‌ای را تهدید می‌کند رفع شود.

برکاتی در پایان گفت: با بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و غیره متوجه شدیم 72 درصد جوان آن‌که به این مراکز مراجعه کرده بودند از مسائل مذهبی که در جلسات آموزشی به آن‌ها گفته‌شده بود رضایت کامل داشته‌اند که این امر نشان می‌دهد جوانان نیازمند و تشنه چنین مباحثی هستند.

 انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: