کد خبر: ۲۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
همزمان با اینکه کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان، آرای انتخابات پارلمانی کابل را باطل اعلام کرد، موجی از واکنش‌های انتقادی در شبکه‌های اجتماعی کاربران افغان نیز سرازیر شد.

به گزارش آوای نشاط سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان امروز اعلام کرد؛ با توجه به تخلفات گسترده‌ای که در انتخابات پارلمانی کابل صورت گرفته است، این نهاد تصمیم گرفته تا آرای انتخابات پارلمانی پایتخت را باطل اعلام کند.

«علیرضا روحانی» در یک نشست خبری در کابل از 24 دلیل حقوقی برای این تصمیم یاد کرد و گفت: مشکلات جدی در انتخابات پارلمانی کابل وجود داشته که «عمومیت، سری و عادلانه بودن انتخابات» را خدشه‌دار ساخته است.

با توجه به تخلفات گسترده در انتخابات‌های پیشین افغانستان و تلاش همیشگی مسئولان این کشور برای مهندسی انتخابات‌ها، بی‌اعتمادی زیادی در افکار عمومی این کشور نسبت به شفافیت انتخاباتی وجود دارد.

از همین رو پس از اعلام این خبر، بسیاری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی به این وضعیت انتقاد کردند.

«حسین مؤمن» کاربر پشتوزبان در توییتر نوشته است: رأی پاک من چرا باطل اعلام شد؟ کمیسیون‌های انتخاباتی باید در این مورد توضیح بدهند. این رفتار کمیسیون مردم را بیشتر از پیش به این روند بی‌اعتماد می‌سازد.

کاربری به‌اسم «حاجی جواد» در فیس‌بوک گفته است: حق این بود و هست که رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات برکنار شوند. اینها توانایی و لیاقت این کار را ندارند.

«فیصل کریمی» کاربر افغان با اشاره به تقلب‌های انتخاباتی در صفحه توییترش نوشته است: نتایج انتخابات پارلمانی حوزه کابل باطل اعلام شد. تقلب‌های بیش از اندازه دلیل باطل شدن همه آرا اعلام شده است. «شاید هم وقتی حکومت دیده افراد برنده طبق میلش نیست، نتایج را باطل اعلام کرده؛ این هم از دموکراسی و انتخابات ما».

«حامد حیدری» خبرنگار تلویزیون یک افغانستان نیز در فیس‌بوک می‌گوید: آرای انتخابات کابل باطل اعلام شد و قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور، آرای یک یا دو ولایت دیگر هم باطل اعلام شود و سریال روند باطل [کردن] آرا، ضعف مدیریتی و بیچارگی کمیسیون انتخابات را بیش از هرزمان دیگری در اذهان عامه خدشه‌دار ساخته است. در روز انتخابات هم 30 حمله هراس‌افکنی در سراسر کشور رخ داد که جان 54 نفر را گرفت و 186 زخمی هم به‌جا گذاشت و بیشترین تلفات را هم کابل شاهد بود.

از سویی دیگر، پروسه انتخابات بیش از 210 میلیون دلار هزینه برداشته است. حالا که انتخابات به‌گند کشیده شده است و بزرگترین روند دموکراتیک و مردم‌سالار سخت آسیب دیده، مسئول آن چه‌کسانی هستند و آیا این افراد محاکمه می‌شوند یا خیر؟

اما هستند کسانی در این بین که به کارکرد کمیسیون انتخابات هنوز هم باور دارند. کاربری به‌اسم «محمود حکیمی» در فیس‌بوک نوشت: اگر نتایج انتخابات مجلس نمایندگان باطل اعلام شده باشد، می‌توان به شفافیت و آینده مطمئن‌تری امیدوار بود.

پس از تقلب‌های بسیار در انتخابات ریاست جمهوری 2014 در افغانستان که این کشور را تا لبه‌های پرتگاه سقوط پیش برد، میزان حضور مردم در انتخابات پارلمانی با کاهش زیادی مواجه شد.

بر اساس آماری که کمیسیون انتخابات ارائه کرد، حدود یک و نیم میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند که گفته شد نیمی از این آمار رأی‌ دادند.

«جلیل تجلیل» کاربر دیگری در فیس‌بوک با ابراز بی‌اعتمادی از حضور مردم در دور بعدی این انتخابات نوشته است: انتخابات پارلمانی ولایت کابل به دور دوم رفت. کمیسیون شکایات انتخاباتی نتایج این انتخابات را نپذیرفت و آن را مملو از تقلب خواند. آیا شهروندان برای بار دوم به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت؟

انتخابات پارلمانی افغانستان با مشکلات و بی‌نظمی‌های زیاد و زیر سایه تهدیدات شدید امنیتی در 28 و 29 مهر سال جاری برگزار شد.

به‌نظر می‌رسد دولت افغانستان با توجه به تجربه دو انتخابات پارلمانی و سه انتخابات ریاست جمهوری، هنوز نتوانسته است سازوکاری را طرح کند تا به یک شفافیت حداقلی و نسبی دست یابد.

علی‌رغم اینکه زمینه‌سازی برای برگزاری سومین انتخابات پارلمانی این کشور حدود سه سال به‌طول انجامید و جان بسیاری از شهروندان افغان در صف‌های ثبت‌نام برای انتخابات، مبارزات انتخاباتی و صف‌های اخذ رأی در حملات مخالفان مسلح دولت گرفته شد، ولی با این حال به همین راحتی آرای مردم باطل اعلام می‌شود.

دولت وحدت ملی و مردم افغانستان روزهای سختی را پیشِ‌رو دارند و با اینکه کمتر از پنج ماه به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، انتخابات پارلمانی دو ولایت و انتخابات شوراهای شهرستان‌ها و انتخابات شوراهای ولایتی را می‌بایست پشت سر بگذرانند.

از سویی نیز دولت آمریکا با فرستادن یک نماینده ویژه گفته است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند تا با طالبان بر سر میز مذاکره بنشیند.

این موارد غیر از سردرگمی و آینده مبهم برای دولت و مردم افغانستان، پیام دیگری ندارد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: