کد خبر: ۲۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه بین‌المللی رویان گفت: بیش از 100 هزار نمونه در بانک بند ناف رویان ذخیره کرده‌ایم که بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است.

به گزارش آوای نشاط مرتضی ضرابی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی پژوهشگاه رویان در سال 84 اظهار داشت: هم‌اکنون در 31 استان و در کشورهای عمان و عراق دفتر داریم.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشگاه بین‌المللی رویان عنوان کرد: سلول‌های بنیادین دارای دو ویژگی خودنوزایی و تمایز به یک سلول تخصصی هستند و مغز و استخوان معمول‌ترین منبع است که پزشکان حدود 40 سال است سلول‌های آن را با موفقیت پیوند می‌زنند.

ضرابی ادامه داد: بند ناف دارای دو نوع بند ناف خون عمومی و بندناف خصوصی یا خانوادگی است که بندناف عمومی شامل نمونه‌های است که دیگران اهدا و به صورت رایگان ذخیره می‌شود و نمونه‌گیری از بندناف هیچ صدمه‌ای به کودک و مادر وارد نمی‌کند.

وی از ذخیره‌سازی 800 هزار نمونه در بانک عمومی و 4 میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی خبر داد و افزود: بانک عمومی و خصوصی را در پژوهشگاه رویان کنار هم داریم و بیش از 100 هزار نمونه در بانک ناف رویان ذخیره کرده‌ایم که بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشگاه بین‌المللی رویان با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد استفاده از سلول‌های بنیادین بند خون ناف در بیماری‌های خونی است، تصریح کرد: کرمان جزء بهترین استان‌ها در زمینه جمع‌آوری سلول‌های بندناف خون است،

ضرابی گفت: یکی از منابع سلول‌های بنیادین در ریشه دندان‌های شیری و عقل وجود دارد که ویژگی‌های آن شبیه بندناف است و اکنون امکان جمع‌آوری این منابع سلولی در پژوهشگاه وجود دارد اما به دلیل مطرح نشدن کاربرد، هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی عنوان کرد: در بیش از 80  نوع بیماری امکان درمان با سلول‌های بنیادین وجود دارد و  برای 120 کودک بیمار فلج مغزی در ایران پیوند انجام شده که در مرحله اول خوب بوده و مرحله دوم تزریق در دی ماه سال جاری انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشگاه بین‌المللی رویان اظهار کرد: در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادین از دیگر کشورها عقب نبوده و جزء 10 کشور برتر دنیا هستیم و کتب برخی اساتید پژوهشگاه رویان در مراکز تحقیقات دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرابی در ارتباط با هزینه پیوند در ایران و مقایسه آن با دنیا عنوان کرد: در کشور ما این امر تقریبا به صورت رایگان انجام می‌شود اما برای پیوند سلول‌های خون‌ساز در دنیا ‌300 تا 400 هزار دلار هزینه می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: