کد خبر: ۲۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
شبکه بانکی این روزها با ابزارهای نوین مالی در هم آمیخته و همگام با نهادهای مالی جهان به عصر بانکداری دیجیتال پاگذاشته است بنابراین دیگر نمی توان از شیوه های سنتی تبلیغات برای بانکداری نوین استفاده کرد.

به گزارش آوای نشاط امروز موضوع برندینگ و تبلیغات در صنعت بانکداری نیز همانند سایر حوزه ها دستخوش تغییراتی شده و چگونگی طراحی کمپین های تبلیغاتی به اندازه اصل موضوع تبلیغات برای موفقیت یک بانک یا نهاد پولی دارای اهمیت است. مساله ای که در این میان حائز اهمیت بوده و هدف اصلی تبلیغات محسوب می شود جلب توجه به گونه ای است که ذهن شلوغ مخاطبان را به خود دگیر کند در حقیقت تبلیغی به موفقیت دست می یابد که علاوه بر ظرافت های حرفه ای از چاشنی خلاقیت نیز برخوردار باشد.

شبکه بانکی این روزها با ابزارهای نوین مالی در هم آمیخته و همگام با نهادهای مالی جهان به عصر بانکداری دیجیتال پاگذاشته است بنابراین دیگر نمی توان از شیوه های سنتی تبلیغات برای بانکداری نوین استفاده کرد و نیاز است تا شیوه های خلاقانه و راهبردهای نوین حوزه تبلیغات برای جلب نظر مخاطبان مورد توجه باشد. شکی نیست که برای موفقیت در این عرصه، داشتن یک ایده بکر از اصول اولیه است و ایده خوب و کارآمد نه تنها نتیجه یک جرقه ذهنی نبوده بلکه از همان ابتدا حامل مفاهیم عمیق است.

هر ایده تبلیغاتی به صرف نو بودن، نمی تواند جذاب و موثر باشد و باید با فکر و اندیشه درازمدت برای اجرای آن تصمیم گرفت. ایده خلاقانه ای که قرار است پیامی را به مخاطب منتقل سازد یا برندی را در ذهن مخاطب جاودانه نماید باید دارای یک تفکر منطقی و قابل قبول باشد. در این مسیراگر تفاوت ظرافت های تبلیغاتی را با نگارش یک متن ندانیم، قطعا هزینه های ما بدون هیچگونه دستاورد قابل قبولی هدر خواهند شد.

یکی از شگردهایی که در عمل نمونه های موفق و ناموفقی را به همراه داشته، بازی با کلمات و نوع نگارش جهت خلق و ایجاد یک مفهوم ماندگار و اشاره به ارزش افزوده آن برند در ذهن مخاطب است. به نحوی که لغات به مزیت ها و ارزش خدمات برند مورد نظر توجه داشته و آن را در ذهن مخاطب جاودانه سازد.

اینکه چه کلماتی را برای درخشش برند خود انتخاب نماییم نیازمند تفکری عمیق است چرا که بهره گیری از کلمات و عبارات اشتباه که گاها ظاهر موجهی دارند می تواند ریسک بالایی در موفقیت و جذب مخاطب داشته باشد.

یکی از بانک هایی که در عرصه بهره گیری از کلمات و ساخت شعارهای تبلیغاتی در سال های اخیر درخشید و توانست ذهن مخاطب خود را درگیر کند بانک ملت است. این برند طی سال های اخیر با راه اندازی کمپین های متعدد و بهره گیری از شعارهای قابل تامل در میان رقبا پیشرو بوده و خدمات نوین را در قالبی نو معرفی نموده است.

بانک ملت با تغییر در سیستم مارکتینگ خود و بهره گیری از ایده های نو و خلاق که حاصل تلاش یک تیم بود از سیستم تبلیغاتی گذشته فاصله گرفت و با عصر دیجیتال خود را هماهنگ ساخت. در اصل ترکیب جدید در بخش بازاریابی و به خدمت گیری نیروهای انسانی با آموزش های دانشگاهی باعث ایجاد تحولی عمیق در کمپین های تبلیغاتی بانک ملت شد. کمپین هایی که از اواخر دهه هشتاد با رویکردی جدید اکران شدند.
برندها در سالهای اخیر با مخاطبانی روبرو هستند که سواد رسانه ای شان تحت تاثیر سهولت دسترسی به ابزارهای ارتباطی، تجربه مواجهه با هزاران تبلیغ، افزایش میزان تحصیلات و نیز تجربه عملی از برندها؛ بالا رفته است. از سوی دیگر نیز تبلیغ برندها باید به گونه ای باشد که در میان هزاران آگهی موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی دیده شوند و در کنار آن جذابیت کافی برای جلب نظر مخاطبان پر مشغله را دارا باشند. براین اساس دیگر نمی توان با هر نوع ادبیات، تصویرسازی و یا رسانه ای با مخاطبان صحبت کرد. بی شک باید بسیار متفاوت و عمیق در صحنه تبلیغات ظاهر شد تا به نتیجه مطلوب رسید، هدفی که بانک ملت در خلق کمپین های خود به آن توجه دارد.

بانک ملت در دور جدید تبلیغات خود با تغییر در شکل ظاهری و نیز کوتاه کردن فواصل زمانی انتشار در رونمایی از کمپین های جدید سعی بر آن دارد تا اثربخشی کار را بالا برده و یک گام جلوتر از رقبا باشد. از جمله کمپین هایی که سر و صدای زیادی در میان موافقان و مخالفان به پا کرد کمپین همراه بانک ملت بود که با سه شعار مختلف در سطح شهر رویت شد، طرح هایی که با کمترین المان طراحی شده بود و در میان سیل طرح های مختلف به راحتی دیده می شدند. این طرح ها که ترکیبی از جملات منفی و مثبت در کنار هم بود ذهن بیننده را به چالش می کشید و توانسته بود ترفند بازی با کلمات را بجا استفاده کند. بطور مثال یکی از طرح ها این بود:" همراه بانک ملت خوب نیست، شاهکاره" تبلیغی که با جمله ای به ظاهر اشتباه شروع می شود و ذهن هر بیننده ای را به خود مشغول میکنه اما همین طرح که به سادگی و در پس زمینه ای تک رنگ رونمایی شد توانست نظرها را به سمت و سویی هدایت کند که هدف اولیه بانک نیز بود، بی شک آنها ترغیب می شدند تا راز این سادگی و تفاوت را با خدمات نوین همراه بانک مورد سنجش قرار دهند و جذابیت تنها یک خدمت دلیلی می شد که پای رفتن مشتریان سست شود و نتوانند 103 خدمتی که بانک ملت از این درگاه ارائه می کند را نادیده بگیرند.

در گامی دیگر نیز بانک ملت، شیوه همکاری تبلیغاتی خود با رسانه های نوشتاری را تغییر داده و توان نوشتاری و تحلیلی اصحاب رسانه را جایگزین انتشار بنر کرد، چرا که اعتقاد در خط مشی جدید بر این است که تبلیغات به شیوه گذشته علاوه بر اینکه استقلال رسانه ها را محدود میکند سدی است در مسیر تولید محتوا. بنابراین هر رسانه این امکان را دارد که محل پرده برداری و تشریح خدمات نوین باشد.

در واقع بانک ملت با کشف فرصت های جدید تبلیغاتی و بهره گیری از شیوه های نوین در عرصه برندینگ، از این نقطه نظر هم توانست پیشتازی خود را به رخ بکشد و مخاطبان امروز را که از سواد رسانه ای متفاوتی نسبت به گذشته برخوردار هستند با خود همراه سازد.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: