کد خبر: ۲۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطرح کرد؛
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سرانه مطالعه در کشور را کمتر از ۲۰ دقیقه عنوان کرد.

به گزارش آوای نشاط حسام قربانعلی پیش از ظهر چهارشنبه در آئین نکوداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در لرستان در سخنانی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیش از شش هزار و ۵۰۰ پرسنل دارد، اظهار داشت: حدود سه هزار و ۵۴۵ کتابخانه در کشور وجود دارد.

سرانه کمتر از ۲۰ دقیقه مطالعه در کشور

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۱۱۰ انجمن کار سیاست گذاری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور را انجام می دهند، ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر متشکل از استانداران، فرمانداران، ائمه جماعت و مسئولان صاحب نظر این حوزه عضو این انجمن ها هستند.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر اینکه این امر نشان دهنده جایگاه ویژه کتاب در قانون است، گفت: این جایگاه ویژه و صرفا تاکید کردن در این زمینه کفایت نمی کند، آمار و سرانه مطالعه کمتر از ۲۰ دقیقه ما را به جایگاهی که باید در سند چشم انداز داشته باشیم، نمی رساند.

قربانعلی با تاکید بر اینکه این امر یک واقعیت تلخ است که باید همه آن را بپذیریم، تصریح کرد: به دستور مقام معظم رهبری، ایران اسلامی قرار است در سند چشم انداز ۱۴۰۴ رتبه شماره یک علم و علم آموزی متکی بر نیروی انسانی در منطقه باشد، اما این امر با ۲۰ دقیقه مطالعه و کمتر از آن محقق نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید کتاب را پاس داشت، عنوان کرد: تاثیر فضای مجازی بر کتاب و کتابخوانی تاثیر گذار بوده است، این فضا عملکرد خاص خود را دارد و در آن شکی نیست، اما این تلقی غلطی در ذهن ایجاد می کند که حداکثر اطلاعات از طریق آن نصیب انسان می شود، اما اینگونه نیست و ما را از فضای کتاب و کتابخوانی دور می کند.

کتابخانه محلی برای اشاعه فرهنگ عمومی باشد

معاون نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با بیان اینکه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در سایه کتاب و کتابخوانی است، گفت: آمار ناراحت کننده ای که از مقالات در دانشگاه ارائه می شود و در رساله های دکتری دفاع می شود این فریضه را محکم تر می کند که ما خیلی اهل علم و دانش نیستیم.

قربانعلی با اشاره به اینکه باید بستر کتاب و کتابخوانی را فراهم کنیم، افزود: در همه جای دنیا بهترین محل های فرهنگی را به حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص می دهند، با کتابخانه ای که حداقل یک میز مرتب، نور و تهویه مناسب نداشته باشد نمی توان در این حوزه کار کرد و این امر وظیفه مسئولان را سنگین می کند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتیاق کتاب و کتابخوانی باید از سوی کتابداران صورت گیرد، بیان داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند که کتابداری فقط این نیست که یک کار پراتوری صورت گیرد و یک نفر کتاب را از قفسه بیرون آورد و به مراجعه کننده بدهد، یک کتابدار در نقش یک فعال فرهنگی در کتابخانه باید امروز ظاهر شود، در ساحت دینی و اجتماعی خود را تقویت کند و اطلاعات خود را در مسائل سیاسی به روز کند.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه در سیاست های جدید نهاد کتابخانه های عمومی بنا بر این بوده که کتابخانه محلی برای اشاعه فرهنگ عمومی باشد، افزود: برخی مواقع استفاده حداقلی از تجهیزات و حتی امکانات شهروندی را هم در آموزش و پرورش یادمان نداده اند.

قربانعلی با تاکید بر ارائه آموزش های شهروندی از سوی کتابداران به مردم، گفت: همچنین توقع این بوده که همزمان با ایجاد زیرساخت ها از سوی مسئولان، جوانان به کتابخانه ها مراجعه کنند چرا که کتاب آگاهی بخش است.

 

انتهای پیام/

منبع: مهر
برچسب ها: مطالعه ، آوای نشاط ، کتاب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: