کد خبر: ۲۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
وزیر خارجه آمریکا در سفر به ریاض طرحی برای تبرئه ولیعهد سعودی از رسوایی ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول ارائه کرده است.

به گزارش آوای نشاط یک منبع سعودی به میدل‌ایست‌آی گفته «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور در تلاش هستند با نقشه‌راهی که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به آنها ارائه کرده از خودشان در برابر رسوایی‌های مربوط به ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی محافظت کنند. 

این منبع گفته پامپئو این طرح را شخصاً در جریان دیداری که ماه گذشته در ریاض با ملک سلمان و محمد بن سلمان داشت به آنها تقدیم کرد.

یکی از گزینه‌های مطرح‌شده در این طرح این است که ملک سلمان و پسری به منظور حفاظت از خودشان در برابر رسوایی مربوط به این قتل آن را به گردن یکی از اعضای خاندان آل‌سعود بیندازند.

منبع مورد استناد میدل‌ایست‌آی گفته فردی که قرار است مقصر این ترور معرفی شود هنوز مشخص نشده و سران سعودی آن را برای استفاده در صورت شدت گرفتن فشارها بر محمد بن سلمان کنار گذاشته‌اند. این منبع گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، متعجب نمی‌شویم.»

خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که بعد از خروج از این کشور در روزنامه واشنگتن‌پست یادداشت‌هایی در انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان منتشر کرده بود. او روز 2 اکتبر بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، کشته شد. 

عربستان سعودی ابتدا قتل او در داخل کنسولگری را انکار کرد، اما بعد از چند هفته، با شدت گرفتن فشارهای ترکیه و رسانه‌ها اعتراف کرد که خاشقجی کشته شده است. ریاض، از آن زمان به بعد بارها روایتش از نحوه این ترور را تغییر داده است.

ناظران و مقام‌های کشورهای مختلف در روایت ریاض که برای تبرئه کردن محمد بن سلمان از صدور دستور ترور خاشقجی طراحی شده تشکیک کرده‌اند. اخیراً روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این جمع‌بندی رسیده که قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: