کد خبر: ۲۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
پیمانه اقتصادی؛
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش آوای نشاط، این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی آبان مشخص شد، خروج بیش از ۳.۵ میلیون دلار برای واردات بلندگوی خودرو به کشور، سقوط بازار‌های بورس آمریکا برای پنجمین روز متوالی، ژاپن ۳۴۵ هزار کارگر خارجی بکار می‌گیرد، پیش بینی کردن قیمت نفت احمقانه خواهد بود، گرانترین الماس صورتی جهان فروخته شد و خرید هواپیما از ژاپنی‌ها در ازای پول فروش نفت را در بر دارد.
 
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی آبان مشخص شد، خروج بیش از ۳.۵ میلیون دلار برای واردات بلندگوی خودرو به کشور، سقوط بازار‌های بورس آمریکا برای پنجمین روز متوالی، ژاپن ۳۴۵ هزار کارگر خارجی بکار می‌گیرد، پیش بینی کردن قیمت نفت احمقانه خواهد بود، گرانترین الماس صورتی جهان فروخته شد و خرید هواپیما از ژاپنی‌ها در ازای پول فروش نفت را در بر دارد.

زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی آبان مشخص شد

نود و سومین مرحله یارانه نقدی بامداد (شنبه۲۶ آبان‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود. لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. /باشگاه خبرنگاران جوان

دلار با کاهش ۲ هزار تومانی وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

نرخ دلار که در چند هفته گذشته بین سیزده هزار و چهارده هزار تومان در نوسان بود دیروز تا ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه با از دست دادن بیش از ۲۰۰۰ تومان از ارزش خود، ­ به ­­کانال یازده هزار تومان وارد شد. بازار ارز و سکه در­ ­هفته‌های اخیر بدون توجه به اخبار سیاسی، ​ روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. بسیاری از کارشناسان روند نزولی بازار ارز و سکه را ادامه دار پیش بینی می‌کنند. /خبرگزاری صداوسیما

خروج بیش از ۳.۵ میلیون دلار برای واردات بلندگوی خودرو به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در ۶ ماهه سال ۹۷ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۹۰۲ تن انواع بلندگوی خودرو وارد کشور شده است. بر اساس آمار این حجم از بلندگوی خودرو موجب خروج ۳ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۶۲۶ دلار و یا به عبارتی ۱۴ میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۱۷ تومان شده است. بنا بر آمار این حجم واردات از کشور‌های امارات متحده عربی، چین و عمان وارد شده است. بزرگترین و نخستین صادرکننده انواع بلندگوی خودرو به ایران، کشور امارات با حجم بیش از ۳۵۰ تن است که از این حجم صادرات یک میلیون و ۷۰۴ هزار و ۴۲ دلار ارز عایدی داشته است.

دلار با کاهش ۲ هزار تومانی وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد/ افت ۲۰ درصدی بهای طلا و سکه در یک هفته/ خرید ۶۰ هزار تن برنج هندی توسط ایران از طریق مناقصه


سقوط بازار‌های بورس آمریکا برای پنجمین روز متوالی

بلومبرگ نوشت: ارزش سهام بازار‌های بورس آمریکا برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت چرا که سرمایه‌گذاران در سه راهی تجارت، رشد اقتصادی و  بحث‌های سیاسی داخلی درمانده‌اند. ظاهرا تاثیر درگیری‌های سیاسی بر منفی شدن بازار بورس تاثیرگذارتر بوده است.  شاخص S&P پس از آنکه مقامات اصلی دموکرات درباره عقب‌نشینی از «نفتا» و کاهش فروش اپل از دولت ترامپ انتقاد کردند به کمترین میزان دو هفته گذشته رسید.  پیش از این ارزش سهام اپل ۵ درصد سقوط کرد و این شرکت آمریکایی ۴۰ میلیارد تومان ارزش خود را تنها در یک روز از دست داد. ارزش سهام اپل پس از آن سقوط کرد که برخی شرکت‌های تامین کننده قطعات این شرکت نسبت به کاهش سود خود هشدار دادند. موضوع عقب‌نشینی ترامپ از قراداد نفتا این است که ترامپ در کمپین‌های نفتی از قرارداد تجارت آزاد موسوم بهنفتا با مکزیک به شدت انتقاد کرد و در دوران ریاست جمهوری نیز آن را معلق گذاشت. اکنون با عقب‌نشینی از موضع خود مذاکرات را برای برقرار این قرارداد از سر گرفت. دموکرات‌ها این اقدام ترامپ را عقب‌نشینی از موضع قبلی تعبیر کرده و به عنوان سرنخی برای به انتقاد کشیدن دولت ترامپ بدست گرفته‌اند.  

قیمت نفت پس از جهش ۲ درصدی دوباره افت کرد

قیمت نفت خام که چهارشنبه شب توانسته بود ۲ درصد از سقوط سنگین خود را جبران کند، روز پنج‌شنبه تحت فشار عرضه بیش از حد، ذافت خود را از سر گرفت. دیروز قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت خام، با ۲۲ سنت یا ۰.۳ درصد افت نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه، به ۶۵.۹۰ دلار رسید. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۳۰ سنت یا نیم درصد در هر بشکه کاهش یافت و به ۵۵.۹۵ دلار رسید.  از اوایل اکتبر تا کنون، درحالی که عرضه اوج گرفته است، اما تقاضا با توجه به چشم‌انداز کند شدن اقتصاد‌های جهان، در حال کاهش یافتن می‌باشد، شاخص‌های نفت حدود یک ربع از قیمت خود را از دست داده‌اند.  بانک آمریکایی مورگان استنلی، چهارشنبه در یادداشتی اعلام کرد که شرایط اقتصادی چین در ربع سوم سال ۲۰۱۸، به طور قابل‌توجهی بدتر شده است. در عین حال داده‌های اقتصادی منتشر شده در هفته اخیر نشان داد که اقتصاد قدرت‌های بزرگی مانند ژاپن و آلمان هم در ربع سوم امسال آب رفته است. در همین زمان عرضه اوج گرفته است، به ویژه این که تولید نفت خام آمریکا از ابتدای امسال تا کنون ۲۲ درصد جهش کرده و به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. /رویترز

ژاپن ۳۴۵ هزار کارگر خارجی بکار می‌گیرد

دولت ژاپن قصد دارد برای جبران کمبود نیروی کار در این کشور تا سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۳۴۵ هزار کارگر خارجی را بکار بگیرد. تلویزیون 'ان. اچ. کی' ژاپن، دولت این آمار را روز پنجشنبه در پاسخ به قانون گذاران مخالف در پارلمان این کشور اعلام کرده است. مخالفان از دولت پرسیده بودند اگر لایحه بازبینی شده مهاجرت ماه آوریل آینده اجرایی شود، انتظار می‌رود چند کارگر خارجی جدید در ژاپن مشغول بکار شوند که دولت نیز در جواب گفته است ژاپن در کل به حدود ۵۸۶ هزار کارگر نیاز دارد، اما انتظار می‌رود حدود ۳۳ تا ۴۸ هزار کارگر خارجی برای کار در سال ۲۰۱۹ میلادی وارد کشور شوند. قرار است حداقل ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از این کارگران در بخش کشاورزی، ۷ هزار نفر در بخش نظافت ساختمان ها، ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در تولید مواد غذایی و نوشیدنی و بقیه کارگران نیز در مشاغل دیگر مشغول بکار شوند.  
 
دلار با کاهش ۲ هزار تومانی وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد/ افت ۲۰ درصدی بهای طلا و سکه/ خرید ۶۰ هزار تن برنج هندی توسط ایران از طریق مناقصه/ ژاپن به دنبال استخدام ۳۴۵ هزار کارگر خارجی
 
آنطور که تلویزیون ژاپن اعلام کرده است احتمالا کمبود نیروی کار در ژاپن تا سال مالی ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر خواهد رسید. انتظار می‌رود حدود ۲۶۳ هزار تا ۳۴۵ هزار کارگر خارجی در طول این مدت وارد ژاپن شوند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر در بخش پرستاری، ۵۳ هزار نفر در رستوران‌ها و ۴۰ هزار نفر هم در بخش ساختمان سازی مشغول بکار خواهند شد. /ایرنا

کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا و سکه در یک هفته

رئیس­ کمیسیون طلا و جواهر از کاهش ۲۰ درصدی نرخ طلا و سکه در یک هفته گذشته و ادامه این روند نزولی خبر داد.  محمد کشتی آرای ­این تغییرات را بیشترین مقدار کاهش در چند وقت اخیر دانست و افزود: امروز قیمت سکه به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۱ میلیون و ۸۷۰ تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به افزایش ۱۰ دلاری هر انس­ طلا در بازار جهانی گفت: با وجود افزایش قیمت جهانی طلا، اما در بازار داخلی امروز هم شاهد کاهش قیمت ها­ بوده ایم. کشتی آرای با بیان اینکه هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳۴۰ هزار تومان عرضه شده است ادامه داد: کاهش نرخ ارز،​ کاهش تقاضا،​ فعالیت‌های انجام شده بانک مرکزی و انتشار اخبار جمع آوری دلالان خیابانی، ­ دلیل کاهش قیمت طلا بوده است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد فروشندگان از خریداران پیشی گرفته است گفت: حباب سکه امروز به کمتر از ۳۰۰ هزار تومان رسیده که کاهش تقاضا برای خرید سکه دلیل آن است. وی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما؛ افزود: به نظر می‌رسد این کاهش ادامه داراست.

رییس غول نفتی روسیه: پیش بینی کردن قیمت نفت احمقانه خواهد بود

ایگور سچین، رییس غول نفتی روس‌نفت روسیه گفت: قیمت نفت جهانی پس از اینکه تحت تاثیر ابهامات پیرامون تولید نفت ایران قرار گرفت، اکنون در حال وفق یافتن با شرایط فعلی بازار است.  سچین در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت کاهش تولید نفت، اظهارات فوق را بیان کرد. وی که با خبرنگاران در سنگاپور صحبت می‌کرد، حاضر نشد درباره قیمت نفت پیش بینی انجام دهد. بر اساس گزارش رویترز، سچین گفت: پیش بینی کردن قیمت نفت احمقانه خواهد بود، زیرا معلوم نیست آمریکا چه اقداماتی انجام خواهد داد و سایر بازیگران بزرگ بازار از جمله عربستان سعودی آیا می‌توانند تولید خود را بر اساس تحولات پیش آمده تنظیم کنند یا خیر.

گرانترین الماس صورتی جهان فروخته شد

گرانترین الماس صورتی جهان به لحاظ قیمت قیراط آن با وزن تقریبا ۱۹ قیراط در حراجی «کریستای» ژنو به قیمت ۵۰ میلیون دلار به جواهر فروشی لوکس «هاری وینستون» آمریکا فروخته شد. این الماس بی نظیر با قیمت ۲.۶ میلیون دلار به ازای هر قیراط فروخته شد و بالاترین قیمت الماس صورتی جهان به لحاظ قیمت قیراط آن  محسوب می‌شود. پیش از این یک الماس صورتی به ازای ۲.۱ میلیون دلار در هر قیراط فروخته شده بود که وزن آن بیش از ۵۰ قیراط ثبت شده است. صاحب جواهر فروشی «هاری وینستون» نام این الماس را «ارثیه صورتی وینستون» نامید و به مجموعه جوهرات بی نظیر خود افزود. بر همین اساس، چنین الماسی از میان هر یک صدهزار الماس استخراج شده، فقط یک الماس دارای این ویژگی است و الماس بسیار خاصی محسوب می‌شود.

خرید ۶۰ هزار تن برنج هندی توسط ایران از طریق مناقصه

رویترز نوشت: تاجران هندی اعلام کردند که ایران از طریق مناقصه ۶۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند و قرار است پول این‌ها را به روپیه پرداخت کند. براساس این گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران GTC  مناقصه بین‌المللی برای خرید ۶۰ هزار تن برنج از هند صادر کرده است. این مناقصه‌ها ۲ محموله ۳۰ هزار تنی است و زمان این مناقصات در ۱۸ دسامبر بسته خواهد شد و محموله‌ها در فوریه ۲۰۱۹ منتقل می‌شود. ظاهراً دو نوع برنج هندی معروف به ۱۱۲۱ و ۱۵۰۹ خریداری خواهد شد.

پیشنهاد یک نماینده: خرید هواپیما از ژاپنی‌ها در ازای پول فروش نفت

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه ریزی و مذاکره دولت برای خرید هواپیما از شرکت آی آر جی چین، میتسوبیشی ژاپن و سوخو روسی، گفت: ناوگان هواپیمایی تاکنون از بلوک شرق تنها نسبت به خرید هواپیما از روسیه اقدام کرده بود، اما هواپیما‌های روسی نتوانستند به خوبی امتحان خود را پس بدهند و خاطرات نامطلوبی درباره توپولف‌های دست دوم در اذهان مردم و مسئولان نقش بست.  موسوی بیوکی در گفتگو با خانه ملت افزود: مسئولان در شرایط کنونی تمام تمرکز خود را برای خرید هواپیما‌های نو گذاشته اند و دیگر خرید هواپیما‌های دست دوم در دستور کار نیست، از این رو گزینه‌های مختلفی برای خرید هواپیما از جمله شرکت چینی، ژاپنی و حتی روسی مطرح است. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی کشوری مانند ژاپن توسط آمریکا از تحریم‌های نفتی معاف شده است، حال می‌توان از این مسئله برای خرید و تهاتر استفاده کرده بود؛ به گونه‌ای که این کشور به جای پرداخت هزینه خرید نفت، به ایران، هواپیمای نو بفروشد، از این رو می‌توان به خوبی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور را نوسازی کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: دلار ، نشاط ، خبر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: