کد خبر: ۲۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
برگزاری نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری، تعیین رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی، تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در تخت جمشید از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش آوای نشاط در این هفته رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی مشخص شد. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حکمی بهروز عمرانی را به‌عنوان سرپرست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منصوب کرد. پیش از این سید محمد بهشتی این مسئولیت را بر عهده داشت.

گزارش جنگل‌های هیرکانی به یونسکو می‌رود

ارزیابان یونسکو پس از ۹ روز بازدید از مناطق مختلف جنگل‌های هیرکانی در ایران، گزارش خود را درباره این پرونده میراث جهانی، سال آینده به یونسکو می‌دهند. فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: دو نفر از ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو به مدت ۹ روز از ۱۵ محدوده مختلف جنگل‌های هیرکانی بازدید کردند. در این بازدید کارشناسان و معاون میراث فرهنگی نیز همراهشان بودند.

وی ادامه داد: قرار است پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی سال آینده در چهل و سومین دوره کمیته میراث جهانی یونسکو که شهر باکو کشور آذربایجان برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد و کارشناسان یونسکو ارزیابی خود را در آن کمیته پیرو بازدیدی که از جنگل‌های هیرکانی داشتند، ارائه ‌کنند.

ساخت و ساز غیرقانونی در حریم درجه ۲ تخت جمشید تخریب شد

۳۷ پلاک ویلا و ساخت و سازغیر مجاز واقع در حریم دو تخت جمشید امروز با حکم دادستانی و همراهی فرماندهی انتظامی مرو دشت تخریب شد. در این باره فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاههای میراث فرهنگی گفت: ساخت و سازهای یاد شده از سال ۹۱ علیرغم ممنوعیت تغییر کاربری زمین های کشاورزی و تفکیک اراضی در مرز حریم درجه یک و دو تخت جمشید ایجاد شده بودند.

وی با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در اراضی کشاورزی واقع در حریم دو تخت جمشید افزود: از زمان تغییر کاربری های یاد شده طرح شکایت از این اقدامات غیر قانونی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و امور حقوقی استان فارس در مراجع قانونی در دستور کار قرار گرفت که سرانجام در سال ۹۴ حکم قطعی مبنی بر تخریب پلاک های اعلامی از سوی دادستانی صادر شد.

ایران برای گردشگران امن است

این هفته پیرو سفر زوراب پلولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به ایران، وی در دیدار با علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:ایران پتانسیل‌های عظیمی برای گردشگری دارد و از مردمانی مهمان‌نواز برخوردار است. تلاش می کنیم ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به جهانیان معرفی شود.»

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار با اشاره به مراحل پایانی تدوین برنامه جامع گردشگری ایران گفت: «سازمان جهانی گردشگری با توجه به جایگاهی که دارد، به اجرا و عملیاتی شدن برنامه جامع گردشگری ایران کمک کند.»

او همچنین گفت: «یکی از مهم‌ترین ظرفیت های ایران در کنار آثار فرهنگی تاریخی زیبا و ماندگار، اکوتوریسم و طبیعت زیبای این مرز و بوم است که خوشبختانه در سراسر کشور دیده می شود.»

دستاورد مهم حضور دبیرکل سازمان UNWTO در ایران

برگزاری چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری UNWTO و دبیرکل این سازمان در ایران دارای ۵ دستاورد از جمله بازنگری طرح جامع و ایجاد مرکز صنایع دستی و گردشگری بود. در این باره، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در واقع یکی از اجلاس های مهم این سازمان بود که در شهر همدان برگزار شد و درباره حضور بخش های خضوصضی وابسته به این سازمان بوده است. در کنارش به مناسبت این اجلاس، دبیرکل سازمان UNWTO و معاونان منطقه ای این سازمان نیز حضور پیدا کردند و با افراد مختلفی در شهر همدان و تهران دیدار داشتند از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی، استانداران و وزیرامور خارجه.

وی افزود: دستاورد دیگر این بود که حساب های اقماری گردشگری که مشکل زیربنایی صنعت گردشگری کشور بوده و هست، با کمک این سازمان به سرانجام برسد. چون همیشه نبود این حساب‌های اقماری و وجود آمارهای پراکنده موجب می شد که تاثیر گردشگری در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور مشخص نباشد و به طور دقیق احصا نشود. بنابراین توافق شد که با این سازمان جهانی بحث‌های مطالعاتی که در کشور انجام می شده را دوباره مرور کنیم. بحث مهمتر استقرار حساب های اقماری گردشگری بود که در این باره نیز توافق شد و قرار است علاوه بر آن ساز و کارهایی در کشور اتفاق بیفتند که با همکاری بانک ها، مرکز ملی آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی این اقدامات انجام شود تا بتوان به شکل دقیق و روتین این تاثیرات را به دست آورد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اولویت توسعه پایدار گردشگری در ایران صحبت شد تا روی موضوع مناطق روستایی و طبیعت گردی بیشتر کار شود به همین دلیل توافق شد که چهارچوب همکاری ها در این زمینه با کمک سازمان WTO و با مدیریت آنها آماده شود و حتی همایشی نیز به میزبانی ایران در این باره در سال ۲۰۲۰ با موضوع گردشگری روستایی و توسعه پایدار برگزار شود چرا که به احتمال زیاد شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ نیز در ارتباط با اکوتوریست و گردشگری روستایی باشد.

ایجاد مرکز گردشگری و صنایع دستی

وی افزود: ما در نظر داریم تا واقعیت های گردشگری ایران به ۱۵۷ کشور عضو نشان داده شود و توصیه سازمان جهانی گردشگری نیز سفر به ایران و معرفی ایران به عنوان مقصد جذاب و امن باشد. آن هم در مقابل فضاسازی هایی که از جانب برخی از کشورها علیه ایران در جریان است.

معاون گردشگری گفت: اولین اقدام ایجاد مرکز مشترک گردشگری و صنایع دستی زیر نظر سازمان جهانی است. در این مرکز ارتباطات بین گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مرکز در واقع اولین مرکز زیر نظر سازمان جهانی گردشگری در ایران خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: