کد خبر: ۲۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
معاون آموزشی وزیر بهداشت از بازنگری تمام دروس رشته پزشکی عمومی تا پایان سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش آوای نشاط باقر لاریجانی در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش اظهار کرد: مراکز مطالعات می‌توانند پیشران توسعه آموزش باشند و با شبکه‌ای که وجود دارد، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند را برای آشنایی با تکنیک‌های جدید آموزشی به هم متصل کنند. مراکز مطالعات باید طرح تحول و نوآوری آموزش پزشکی را در دانشگاه‌ها اجرا کنند.

وی در ادامه از طراحی سند توسعه علمی مناطق آمایشی برای پنج سال آینده خبر داد و گفت: بخشی از این کارها انجام شده است و با وجود اینکه حوزه‌های مختلف کمتر به وحدت نظر می‌رسند، اما اکنون حوزه‌های درمان، آموزش و ... به این نتیجه رسیده‌اند که باید بدانیم چقدر نیروی متخصص نیاز داریم. این کار در رشته‌های جدید سخت‌تر است و در حال استخراج آمار میزان نیروی انسانی در حوزه‌های جدید هستیم.

لاریجانی بیان کرد: دانشگاه‌ها در حال طراحی سند توسعه منطقه‌ای در پنج سال آینده هستند و باید ۷۰ درصد نیروهای متخصص خود را در منطقه خودشان تربیت و جذب کنند و وقتی بدانند در پنج سال آینده چه میزان نیرو نیاز دارند، یک موافقت اصولی یک جا دریافت می‌کنند.

راه‌اندازی مراکز سنجش آموزش پزشکی در مناطق آمایشی

وی در ادامه به راه‌اندازی مراکز سنجش آموزش پزشکی در مناطق آمایشی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برگزاری آزمون‌ها به صورت الکترونیکی شده و امیدواریم بتوانیم تمامی امتحانات را به صورت الکترونیک برگزار کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره فعالیت دانشگاه علوم پزشکی مجازی و همکاری دانشگاه‌ها با این مرکز گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند تمامی دروس غیربالینی و غیرآزمایشگاهی خود را به صورت مجازی ارائه کنند و باید با همکاری بیشتر با این دانشگاه‌ها دروس را بارگذاری کنند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علمی دنیا گفت: رتبه تولید علم ایران در علوم پزشکی ۱۷ است و در شاخص نوآوری نیز رتبه ما در حال رشد بوده و با ۳۱ پله رشد به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده‌ایم.

لاریجانی تصریح کرد: در سه چهار سال اخیر نگاهی استراتژیک و آینده‌نگرانه برای آموزش علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. مصوبه آمایش سرزمین علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختار آموزش عالی را در این حوزه شکل داده است و دیگر هر جایی هر رشته‌ای را می خواهد نمی تواند بدون چارچوب آن را تصویب کند و نظام آموزشی به یک هارمونی رسیده است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم و دانشگاه آزاد توصیه کرد که از مدل آمایش سرزمین علوم پزشکی الگو بگیرند اما هنوز هیچ حوزه‌ای در کشور نتوانسته آمایش خود را مستقر کند. البته حوزه علوم پزشکی نیز چالش‌هایی را داشته است.

وی با اشاره به ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: دانشگاه‌های کوچک با ماموریت گرایی می‌توانند در یک هدف خاص بدرخشند و به تدریج موفق شوند.

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از بی‌توجهی اسناد بالادستی گفت: نقشه جامع علمی کشور با نظرخواهی از ۵۰۰ نفر تهیه شده، اما ایرادی که در کشور وجود دارد این است که سند که تهیه می‌شود، با جلدی زیبا در کتابخانه بایگانی می‌شود. در حالی که نقشه جامع علمی کشور اولویت‌های حوزه سلامت را تعیین می‌کرد و ما آن را در تحول و نوآوری علوم پزشکی پیاده کردیم.

لاریجانی ادامه داد: با تدوین آیین‌نامه‌های فعالیت استادان در مناطق آمایشی و ایجاد گروه‌های مناطق آمایشی علوم پزشکی یک استاد می‌تواند در مناطق آمایشی در دانشگاه‌های مورد نیاز تدریس کند. این کار موجب تنظیم منابع و شکل‌دهی به افق یک منطقه آمایشی می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه EDC و EDO که شامل ۶۰۰ مرکز و دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور هستند، موتور محرکه‌ای برای پیشبرد آموزش علوم پزشکی محسوب می‌شوند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه جذب دانشجویان خارجی، گفت: بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌ها در زمینه جذب این دانشجویان تازه‌کار هستند، اما می‌توانند جایگاه خود را ارتقا دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار دانشجو با ۱۹ هزار عضو هیات علمی در ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پز شکی تحصیل می‌کنند که ظرفیت بسیار خوبی را در کشور ایجاد کرده‌اند.

در ادامه این نشست، دکتر عظیم میرزازاده، رئیس مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هدف غایی مرکز مطالعات ارتقای سلامت جامعه است، افزود: هدف کلی مرکز مطالعات ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی در کشور است.

وی در ادامه گفت: توسعه، تحول و نوآوری پایدار و مستمر مبتنی بر بهترین شواهد موجود با بهره‌مندی حداکثری از قابلیت‌های درونی و تعامل حداکثری بین‌المللی از مهم‌ترین هدف اختصاصی این مرکز مطالعات محسوب می‌شود.

میرزازاده ادامه داد: رهبری فنی و مدیریت توسعه کیفی و تحول و نوآوری آموزش پزشکی برای ارائه، پیاده‌سازی و پیشبرد نوآوری‌های آموزشی در آموزش علوم پزشکی بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌ها و برنامه‌های کلان معاونت آموزشی وزارت متبوع در دو سطح ستادی و دانشگاهی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرکز همکاری تنگاتنگی با دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی برای پیشبرد بسته آموزش پاسخگو و عدالت‌محور دارد، گفت: این مرکز استقرار نظام نیازسنجی و پیشبرد آموزش مبتنی در توانمندی را در دستور کار خود دارد.

راه‌اندازی کمیته کشوری دانش‌پژوهی آموزشی

میرزازاده به تدوین برنامه‌ کوتاه‌مدت ارتقای توانمندی‌های مرکز مطالعات اشاره کرد و گفت: برای توانمندسازی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مرکز مطالعات اقدام شده است و همچنین فراخوانی برای برگزاری دوره‌های ترکیبی لیدرشیپ آموزشی انجام گرفته است.

رئیس مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کمیته کشوری دانش‌پژوهی آموزشی، گفت: تدوین و آغاز اجرای برنامه‌ریزی ارتقای دانش‌پژوهی آموزشی از مهم‌ترین اهداف مرکز توسعه آموزش پزشکی محسوب می‌شود و به زودی این برنامه اجرایی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های نوآورانه آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز ملی تحقیقات راهبردی علوم پزشکی در زمینه تشکیل صندوق حمایت از طرح‌های نوآورانه آموزشی و همچنین برگزاری دوره‌های ترکیبی تدوین و داوری پروپوزال ایده‌های نوآورانه آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و از طریق سامانه نوید دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام گرفته است. جشنواره دانشجویی ایده‌های نوآورانه آموزشی نیز در بیستمین همایش آموزش علوم پزشکی برگزار می‌شود.

میرزازاده در پایان با بیان اینکه از ایده‌های دانشجویان برای توسعه هر چه بهتر آموزش پزشکی استفاده شده است، بیان کرد: نظرخواهی گسترده از دانشجویان و برگزاری نشست‌های کاری و همچنین تدوین و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از کارکردهای این مرکز است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: